En natt ute i månaden...

Bara 2 månader kvar på året och sedan har det blivit en natt ute varje månad 2021. Sista natten i hammock för i år, förhoppningsvis. Hoppas det kommer lite snö till nästa månad så det går att sova på backen utan att behöva dela säng med hela skogens alla små kryp.
Oktober natt i skogen.jpg
 
Jag blir verkligen sugen att pröva, och har tänkt göra det. Men tyvärr sviker modet,eftersom jag inte får något sällskap och jag är mörkrädd.
Jag tycker också du ska börja med en bekant plats, gärna hemma på tomten om du har en sådan. Och du behöver inte nödvändigtvis ligga i mörker, skaffa en lykta eller en ordentlig pannlampa så känns det kanske inte lika hemskt. Annars är ju mörker bara frånvaro av ljus och när du sover ser du inte att det är mörkt. 😏
 
Jag tycker också du ska börja med en bekant plats, gärna hemma på tomten om du har en sådan. Och du behöver inte nödvändigtvis ligga i mörker, skaffa en lykta eller en ordentlig pannlampa så känns det kanske inte lika hemskt. Annars är ju mörker bara frånvaro av ljus och när du sover ser du inte att det är mörkt. 😏
Håller med här. Det är en gräns man måste över för att ensam i skogen i mörkret inte ska kännas skrämmande. En eld eller någon form av lykta som lyser upp kring lägret hjälper de flesta. Det gäller bara att våga ta steget.
 
I September månad blev det fyra övernattningar, en chock jmf resten av årets dåliga facit.

Första övernattningen i lokala vindskyddet med sonens strövargrupp. Den 10 September, natten var varm, ca 10C. Sovsäcken med komfort -5C fick bli täcke.
B4FE57E4-50F4-48D3-B60C-6BBE8176D00A.jpeg
Tre övernattningar i Jämtlands fjällvärld i Bunnerfjällen sista helgen i september var mycket kyligare.
Första natten blåste det ca 20 m/s på kvällen vid norra Bunnersjön på morgonen var tältet och marken var täckt av snö.
Andra natten var prognosen 23 sekundmeter, på morgonen. Det var något varmare än första natten, men ändå var det kyligt. Jag läser gärna en god stund med en bok innan jag somnar. Sedan har jag accepterat att första natten brukar vara sämre sömn, men efter en natt på nattåg och en vandringsdrag sov jag ändå helt okej. Somnade och vaknade, men somnade om igen.
n
68D72C63-50AE-4F16-BA22-E770A6457186.jpeg
 
En natt ute i månaden, har varit igång sedan Augusti 2020. Nu vart det en natt ute i de norra delarna av Östergötland. Helt knäpptyst och kolsvart, när jag gick från bilen. Det var -8 när jag kröp ner i säckarna. Vaknade till en strålande morgon, med -9. Varmt och gott i säckarna. Vart lite kaffe och gröt. Sedan packa ihop och åka hem till familjen.

Sovsystem:
Thermarest NeoAir Xlite regular - R-värde 4.2
Bergans cellplast liggunderlag - R-värde 3.5 (vad jag kan hitta)

Sovsäck (inre) - komfort +1
Sovsäck (yttre) - komfort dam: -1, herr: -9

Skydd:
En tarp på 3x3 meter, satte upp den som en "lean-to", skyddade bra mot vinden från sjön, samt de få flingor snö som kom under natten.
 

Bilagor

  • IMG_5295.jpeg
    IMG_5295.jpeg
    5.6 MB · Visningar: 87
  • IMG_5311.jpeg
    IMG_5311.jpeg
    3.9 MB · Visningar: 95
Vad mycket snö (som ser tung ut) det låg på tältet! Föll under natten?
Jo snön föll under natten och var nog rätt kompakt och tung. Att det ser så tungt ut beror nog mest på en kombination av slarvig uppsättning av tältet och att ytterduken töjt sig efter att ha blivit blöt och fuktig. Det hade sett mycket bättre ut om jag under natten hade gått ut och efterspänt om och sträckt till tältet lite mer.

Övernattningen var den första i utmaningen för mig och LIv. Vi har fortsatt och för en vecka sedan prickade vi in vår 25:e månad i rad med minst en natt ute per månad. Vi är dock usla på att lägga upp bilder och inlägg här på Utsidan.
 
Har sytt en liten tält kåta och skaffat en titan tältkamin så det har blivit en del varm tältning nu i februari.
Har ingen tidigare tältvana så det blev lite svår med uppspänningen, men jag är såld och kommer göra en större tält kåta med stå utrymme så min pappa också får plats.

Tält kåta tropisk vinter natt 2.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.