En bra sak med Lundhags skridskor!

En bra sak med Lundhags är att man kan köpa deras skridskor utan bindning. Det känns sunt och bra eftersom Lundhags inte själva tillverkar bindningar. De överlåter åt oss konsumenter att själva välja vilket bindningssystem vi vill ha på våra skridskor. De missar då säkert en möjlighet att tjäna pengar på att sälja sina skridskor färdigmonterade med en bindning från en viss tillverkare som de kan sälja med en viss procents påslag. Jag vill ge Lundhags en eloge för detta.
Detta visar även på det faktum att marknaden för långfärdsskridskor är liten och att det råder brist på konkurrens inom denna lilla marknad.
Det känns dumt att som konsument behöva köpa en skridsko av annat fabrikat med förmonterad bindning och sen montera bort denna bindning och slänga den i papperskorgen bara för att man tvingas köpa "fel" bindning tillsammans med just den skridskon. Då väljer man ju hellre Lundhags alla dagar i veckan.
Bra där Lundhags!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mycket trevligt. Tänk om det ändå vore likadant med datorer.

Inte helt jämförbart. Om man tvingas köpa bindningar som man inte har användning för så kan man i alla fall teoretiskt sälja dem, men ett operativsystem som man inte har nytta av kan man ju inte ens sälja, det är ju en s.k. Microsoftskatt.

Som konsument så kan man om affären inte säljer det man vill ha gå direkt till tillverkaren eller till en annan affär. T ex så säljer XXL bara Rottefellas längdsystem. Rationellt för dem men de missar en del av marknaden.

Thure

Sen undrar jag lite över varför några skridskotillverkare väljer att förmontera sina skridskor med en bindning som väger nästan 0,5 kilo. Känns dumt.

(ja, ja. Jag bara klagar märker jag...)

Detta med vikten på Rottefellas BC-bindning är mycket riktigt olyckligt. Även skorna är betydligt tyngre än skor för de smalare Salomon SNS respektive Rottefellas racingbindingar. Men BC-skorna är betydligt vandringsvänligare.

Nått riktigt bra alternativ till Alfa Hafjell som tillverkades tidigare har ännu inte kommit på marknaden.

Thure

Bilagor

• Alfa_Hafjell_344.jpg
    Alfa_Hafjell_344.jpg
    26.2 KB · Visningar: 987

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips