En bra åsikt?

Hej, är ganska nyligen "kajakfrälst" och är mitt uppe i våndan med vilken kajak jag ska köpa. Har till 99% bestämt mig för Prijon Seayak där jag tror mig få en bra allroundkajak då tanken är att paddla i olika vatten. (sjö, Åar, kust/hav). Samtidigt tänker jag på skillnaden mellan plast och glasfiber och vill även ha en kajak som inte är alltför trögpaddlad.
Finns det någon Seayakägare som kan övertyga mig eller någon annan glasfiberfantast som kan komma med något bra råd eller åsikt.
Tacksam för svar
 
Å ena sidan spelar det all roll var du tänker paddla, å andra sidan ingen roll alls.
Det är ju inte säkert att en å är stenigare än kusten och även om en sjö säkert är grundare än havet så räcker det till med vatten under kajaken.

Valet mellan plast och glasfiber är helt personligt, för mig är det mest känsla och en fråga om finish. Plastlådorna väger mer att lyfta upp på biltaket men du kan vara våldsamt oförsiktig. Min forslåda har tappats från biltaket i full fart två gånger och mår hur bra som helst men det finns ju inget egenvärde i att repa båten i onödan.


/JL
 
Lorre2; sa:
Min forslåda har tappats från biltaket i full fart två gånger och mår hur bra som helst men det finns ju inget egenvärde i att repa båten i onödan.


/JL

OT:

Hrmm...

Har sett att det finns trådar om hur man sätter fast kajaken på taket. En liten sökning i ämnet kanske kan rekommenderas?

;-)
 
Mezzner; sa:
Lorre2; sa:
Min forslåda har tappats från biltaket i full fart två gånger och mår hur bra som helst men det finns ju inget egenvärde i att repa båten i onödan.


/JL

OT:

Hrmm...

Har sett att det finns trådar om hur man sätter fast kajaken på taket. En liten sökning i ämnet kanske kan rekommenderas?

;-)

HA!

Jag var inte ens med när det hände.
Skulle imponera genom att låna ut min spritt nya låda till söt forspaddlerska.
Telefonsamtalet som kom sent på söndagskvällen började;
Hej... Sitter du ner?

Äh, ser bara hardcore ut:)

/JL
 
Såhär tycker jag i ämnet:
Glasfiber:
+Ser snyggt ut
+"if it looks good it paddles good"
+Finns möjlighet att behandla vinterångest med att laga gelcoat.
+Lätt att laga ute på vattnet
+Går att vaxa så att man kan impa på klubbkamrater med ett blankt o fint skrov...
+Egna modefikationer är mycket lättare att fixa
-Tål inte hur mycket som helst
-Första repan är föremål för utredning om felaktigt handhavande
-Ser skitigt ut om man inte håller efter

"Plast"
+Tål förmodligen hur mycket som helst
+Inget behov av att putsa och fejja
+Idiotiska "jag ska modda min kajak" -planer dör innan de når sågbladet och epoxibyttan.
+Funkis att rockhoppa och åka lite i strömvatten med
-Ser enligt mig inte så snygga ut
-Erbjuder ingen terapi på vinterhalvåret
-Väger i allmänhet lite mer
-Känns i tanken lite mer trögdriven (behöver inte vara så...)
-Svår om inte omöjlig att laga med silvertejp ute på vattnet om trots allt olyckan skulle varit framme. (tänker man på det dock, en glasfiberkajak som utsatts för samma våld skulle formodligen vara mer illa därann och förljdaktligen skulle inte den heller gå att laga på ett tillfredställande sätt med silvertejp).

Nu vet inte jag om jag svarat på någon fråga eller om jag bara kåserat fritt i gränslandet mellan glasfiber och plast, men nåt kanske ni får ut av det!
mvh/Samme
 
Plast eller Glasfiber

Tack Samme, blev ganska jämt med + & - inget är ju heller för gott utan man kan ju alltid byta om man inte blir nöjd eller sugen att prova något annat.
/Micke
 
Jag funderar i samma banor, dvs går och lurar på en Seayak. När jag har haft kontakt med Orust Kajak om detta så har jag fått rådet att även titta på Boreal Inukshuk som enligt dem inte behöver ha någon kompensation i packningen (dvs mer tyngd akteröver) vid paddling i medsjö. Inukshuk:en skall vara "lite roligare" att paddla än Seayaken. Som iof ändå skall vara en av deras favoriter...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.