En annan del av Vindelfjällen

I höstas var jag och några vänner ute på en lite ovanligare stugtur som jag nu ett knappt halvår senare äntligen skrivit lite om. Kanske kan inspirera någon annan kommande år? Vi vandrade från Björkbacken till Ammarnäs via Vatjosjöstugan, Ájvák och Aigert. Borde gå att genomföra utan problem även om vintern.

Bifogar en bild från Ájvák.

DSCF6578.jpg

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag cyklade där i september 2021 med en kompis. Av stigarna att döma rör det sig ganska lite folk där. Sträckningen Ájvák-Biellojaure var mestadels förstås olämplig för cykling, men visst var det fint. Mera här.

Route.jpg

_PET6558.jpg

_PET6622.jpg

_PET6841.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips