Elektronik

Jag har noterat att flera ambitiösa lättpackare har med sig en ansenlig mängd elektronik på sina vandringar.
Mobil, GPS, läsplatta och givetvis en eller flera powebanks. Vikten av detta kan ofta gå upp mot ett kilo.

Det väcker en del tankar hos mig…

Hur kommer sig detta? Är man så van vid elektroniken att man ”glömmer” vad det väger?
Eller tycker man helt enkelt att det är värt vikten?
Kanske tycker man det är roligare/intressantare att viktoptimera själva friluftsutrustningen?

Men visst - det är ju var och ens val. Och alla bär ju sin egen packning…
Ett kilo är ju heller inte mer än skillnaden mellan fylld och uppsprucken vattenflaska och har man en låg basvikt gör det inte så stor skillnad. Men det är knappast så dessa personer brukar resonera😀

Uffe
 
En del i lättpackning är ju inte bara att ha låg vikt, utan även att ha låg vikt på basutrustning så att man kan bära annan hobbyutrustning (foto/fiske/packraft etc) utan att det blir för tungt på totalen. Själv har jag läsplattan som en lyx. Behöva den? Nä, men det är rätt gött att kunna ligga och läsa i tältet på kvällen, och jag tar ju mig ut just för att njuta.
 
Lättpackning är väl oftast att ha den utrustning/funktioner man "behöver" för att trivas, så lätt och kompakt som möjligt.
Rent krasst kan man ju gå hela kungsleden med en bunt sedlar, ett kreditkort och en nödfilt på 20g i fickan, men det gör ju inte folk? kanske inte så roligt.

Som Askel säger, har man bantat ett kilo på basen kan man ju lyxa till det med annat. Mobilen är väl det sista man lämnar, så länge man inte går rundtur från bilen och har en separat kamera. Mobilen är ju GPS/kamera/biljettbokare/betalningsmedel/underhållning och telefon, rätt mycket funktion för vikten.

Jag måste ha nån stimuli på kvällen. Från början var det böcker, och jag bar ungefär lika mycket vikt i böcker som jag idag gör i elektronik :) fördelen med böcker var ju att man kunde donera dom färdiglästa om man passerade nån stuga med "bibliotekshylla".
 
Jag ska inte utmåla mig som allvetande i frågan, men är det verkligen så att lättpackare har mer faktisk vikt i elektronik än andra? Jag kan ju köpa att de har lika mycket faktisk vikt, vilket då utgör en procentuellt större del av packningens totalvikt.
(Sen finns ju kategorin packare som gillar UL-prylar, men som har så många prylar att det inte blir så lätt ändå).

Hur som helst kan jag tänka mig att två faktorer spelar in.
Om man fått ner basvikten ordentligt så anser man sig kanske kunna "kosta på sig" att bära på en eller två trivselprylar.
De allra flesta gillar elektronik, så det är det sista som lämnas hemma (mobilen, t.ex., är ju närmast en kroppsdel, och den kräver många gånger en powerbank).


Elektronik är tungt.
Jag har med mig min mobil, en nödsändare och en powerbank. Dessa väger 220 g, 115 g och 190 g respektive. Totalt över 500 g, vilket i sin tur är en tiondel (8 % för att vara exakt) av min ryggsäcks basvikt. Det är långt ifrån försumbart.

Att köpa en separat lätt liten kamera för fjällvandring är inte aktuellt av flera anledningar, så mobilen vill jag ha med.
Om jag var riktigt sparsam med batteriet skulle jag förmodligen klara mig utan powerbank på en 9-dagars, men då får det inte bli något videosamtal hem och inte heller något nostalgiskt bläddrande i galleriet i tältet på kvällen. Däremot skulle det nog funka att dela powerbanken med färdkamraten.
Så 400 g för tre elektronikprylar är det lägsta jag är bekväm med.


Men för att svara på en utav dina frågor - Jag tror de flesta, mig inklusive, är så vana med elektronik att de helt enkelt inte vill vara utan den =)
 
Tänker att detta med elektronik i friluftslivet är en ganska ny företeelse. För bara några år sedan var inte detta något man tänkte på.

Tror nog att det ligger mycket i att man anser att packningen inte är så tung så man tillåter sig en del extragrejer.
Helt OK med mig.
Jag har dock ibland mött en, låt oss säga mindre positiv, attityd till andra lite tyngre favoritgrejer som Hillebergtält, GT-absider och allt det står fjällräven på 😁

Jag brukar tänka att den vikt man framförallt vill bli av med är den som inte tillför något. Men vad det innebär är ju öppet för tolkning
 
Jag är inte en lättpackare ännu även om jag strävar åt det hållet. Senast hade jag med mobil, kompaktkamera, powerbank samt läsplatta. Läsplattan hade kunnat bytas ut mot en bok men den väger mindre än boken och någon annan underhållning krävs på kvällen för mig. Mobilen krävs för biljett/biljettbokning, väderkoll innan start mm. Vägde totalt mindre än kilot för min del och skulle jag spara vikt så finns det annat jag kunde byta ut istället ex tältet.
 
Tänker att detta med elektronik i friluftslivet är en ganska ny företeelse. För bara några år sedan var inte detta något man tänkte på.

Tror nog att det ligger mycket i att man anser att packningen inte är så tung så man tillåter sig en del extragrejer.
Helt OK med mig.
Jag har dock ibland mött en, låt oss säga mindre positiv, attityd till andra lite tyngre favoritgrejer som Hillebergtält, GT-absider och allt det står fjällräven på 😁

Jag brukar tänka att den vikt man framförallt vill bli av med är den som inte tillför något. Men vad det innebär är ju öppet för tolkning

Att oombett kritisera andras utrustningsval är väl kanske inte nåt man behöver göra. Vill man sova under en tarp, eller ett Nammatj 3 GT, använda HMG eller Fjällräven så är det ens egna val.
Men vad gäller lättviktsvandring så finns det väl en del som kämpar för att få så låg vikt som möjligt för sakens skull, men det finns en anledning till att varken SUL eller XUL har blivit någon större hit. För de flesta så handlar lättviktsvandring inte om att nå en specifik vikt, utan istället om att hitta den perfekta balansen mellan komfort under vandringen och komfort när man slagit läger. Däri kommer även elektronik in, då exempelvis en läsplatta ger komfort i lägret. Vad gäller telefon (och Powerbank) så är ju telefonen som andra sagt både telefon, kamera, gps, betalmedel, underhållning, anteckningsbok med mera. Vissa kanske inte vill fotografera nåt, skriva nåt under vandringen eller läsa några böcker. Men varken att ta med anteckningsblock, navigeringsutrustning, böcker eller kamera är ju nya företeelser. Det är ju bara att idag så kan man samla att i en enda pryl istället (som dock behöver batteri och därmed en Powerbank)
 
Senast ändrad:
Det finns de som upptäcker att utan mobiltäckning större del av turen är det ganska onödiga utr nästa tur enbart den minsta telefonen och en liten kompacktkamera på några 100 gr.
Men är man uppvuxen med Smartphone så kanske man gör andra val och viktigast sätta en maxvikt på packningen tidigt och ha en våg frame vid varje val av prylar.
Gick runt i Abiskofjällen ca 12 av 16d utan mobiltäckning.
 
Kompaktkamera, mobil och läsplatta, ca 700g. Alla är vitala delar i utrustningen som jag inte vill vara utan. Ev en powerbank oxå, om det är en lite längre tur. Mobilen används nästan bara för offline navigering och gps osv, ev för väderprognos om man skulle få täckning.
Tycker (har fått för mig) att en kompaktkamera tar mkt bättre bilder än mobilen, så den följer med.
 
Kompaktkamera, mobil och läsplatta, ca 700g. Alla är vitala delar i utrustningen som jag inte vill vara utan. Ev en powerbank oxå, om det är en lite längre tur. Mobilen används nästan bara för offline navigering och gps osv, ev för väderprognos om man skulle få täckning.
Tycker (har fått för mig) att en kompaktkamera tar mkt bättre bilder än mobilen, så den följer med.

Ang kameror så finsn det ju såklart olika kameror och olika mobiler med olika mobilkameror så det går inte att generalisera vad som tar bäst bild: Kamera eller mobil - det beror på vilka modeller man jämför.

Ang att ha med mobil på tur så innebär ju en tur för de flesta att man har en resa till start för vandringen och hem från målet och under resan kan mobilen ofta behövas. Är vandringens start och mål kanske man kan få den förvarad under tiden man är ute om man vill slippa den under vandringen.

/Patrik
 
Dokumentation av turen är trevligt både för deltagarna och de närmast "sörjande". Om man föredrar mobil och eller kamera är en smaksak. Ett skissblock och pennor eller penslar är alternativ till elektronik.

Thure
 
  • Gilla
Reactions: hsp

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...