Eldstål

Krux; sa:
Missförstå mig rätt,... Men, när det gäller just detta med eldstål kan jag inte låta bli att raljera lite

Vem är det som skall raljera? De som enbart använder eldstål eller de som har med sig eldstål som reserv till tändaren som reserv till tändaren ;-)

/Micke - som alltid använder eldstål enbart (förutom de där två reservtändsticksaskarna som får följa med för man kan ju tappa bort eldstålet...) :)
 
Håller nog med Per L

Har använt eldstålet för att det var kul att
lära sig hantera det ifall man verkligen skulle
behöva. Men än har den situationen inte dykt upp.
Min bästa kökständare är faktiskt en sån smal
eltändare som man ska tända ljus med, den har
gasen tagit slut i för länge sen, men den ger
fortfarande bra gnista. Torkar lätt, är lätt att
bära med och packa och jag slipper vara orolig
att den ska ta slut.
 
Har själv ett eldstål med i nödsatsen. Men det jag använder för att tända brasor och kök med är just tändstickor. Men det är en bra idé att ha ett sådant i
nödsatsen. J-stickan är lite klen det finns ett grövre som är bättre.

Använder tändpapper eller björknäver om jag ska tända något med det. Men det krävs en viss tekinik för att använde det. Men övning ger färdighet.
 
------------------------------------------------------
Vem är det som skall raljera? De som enbart använder eldstål eller de som har med sig eldstål som reserv till tändaren som reserv till tändaren ;-)
---------------------------------------------------

Hej Micke...

Vem som helst får raljera....i det här forumet vill väl alla att det skall vara högt i tak.. ? :)

//Per
 
Tänder på bomullstyg

Hej på er!

Jag har följt diskussionen och kan nu inte vara tyst längre.

Jag använder mig av en gniststav/eldstål i kombination av stål, varje gång jag skall göra upp eld. Delvis är det bra att träna men mest för att det blir roligare.

Jag har alltid med mig en bit bomullstyg som jag tänder på. Enligt min erfarenhet, det bästa jag har hittat. Tyget tar sig väldigt lätt och brinner både långsamt och med hög värme. Inga problem att tände små stickor med trä flis med.

//Sundin
 
För att svara på orginalfrågan så är det träning som gäller. Testa olika tekniker mot olika material så märker du vad som fungerar för dig.

Fast coolhetsfaktorn att tända en eld med eldstål är ganska oslagbar. Är man ute på en kort tur (eller fisketuren) och tänder brasan med eldstål så blir alla grymt imponerade :)

Men det går snabbare med tändare/tändstickor

/Mattias
 
Riktigt eldstål...

Testa ett RIKTIGT eldstål i smitt kolstål och flintasten! Ett elände att tända med. Kräver tålamod, teknik och rätt tändmaterial - men när man väl lyckas så är tillfredsställelsen enorm :)
 
Eldstål...

stejo; sa:
Hejs!

Jag såg ett inlägg om eldstål och då jag nyligen inhandlat ett sådant så undrar jag:

Vilken är den bästa tekniken?

Personen som demonstrerade lyckades naturligtvis för det mesta men för mig går det sämre.

Tips mottages tacksamt!

Mvh
/SJ

Lite sent att svara nu kanske men eftersom diskussionen har återuppstått så...

Ta, utan att skära i eller på annat sätt skada trädet, lite björknäver; både av den tunnaste och den mer läderartade sorten. Lägg den fjuniga tunna nävern inuti den tjockare. Placera paketet på eldstaden. Tryck spetsen på eldstålet mot insidan av näverröret. Skrapa lugnt och stadigt med skrapstål eller kniv. Gnistorna kommer att samlas inuti näverröret och det börjar brinna efter bara några skrapningar.

Andra material som funkar är: enbark, torrt papper, bomull blandat med sot, förkolnat bomullstyg/linnetyg m m. Man kan utelämna näverröret, huvudsaken är att spetsen på eldstålet vilar mitt i den lilla högen med brännbart material.

Man kan också få kol på en gammal eldstad att glöda genom att gnista några gånger på ytan av kolet.

J
 
Hejsan!


Tack för tips - för det var ju det jag ville ha, inte en diskussion om tändarens vara eller icke vara... ;-)

Jag använder oftast tändare men det vore ju kul att kunna nyttja eldstålet också. Jag ska testa vidare!


Mvh
/SJ
 
Använd bomull!

En helt vanlig - torr - bomullssudd är oöverträffad som "fnöske". Särskilt om jag ska instruera i konsten att göra upp eld med magnesiumelddon, mekanismen från en cigarettändare eller stål och flinta i en överlevnadssituation. Har därför alltid en fuktskyddad bomullssudd i en plastficka i överlevnadsasken.Få saker är förtretligare än att inför publik stå och skrapa knivseggen fördärvad mot elddonet utan att få futt.
Den, som inte vill riskera knivseggen fäster lämpligen en decimeter avbrutet bågfilsblad i en gummisnodd vid magnesiumelddonet att begagnas som eldstål. Ger bra gnistor och sågtandningen gör det lätt att flisa loss små och därför extra lättantändliga magnesiumspån från elddonet.
Fusk!, säger somliga "purister". Praktiskt, säger undertecknad.
mvh
Islägg
 
Tända

Eldstål av sticktyp, magnesium och flinta-stål elller poryt-sten fungerar alla.
En midsommar hade jag torkat av min regnkappa m/54 med en skosiliconduk. Den blev blank och ren, oj vad mycket damer som kom och hälsade.... så blank plast har en tändande effekt.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Eldstål Gör det själv 3
flyfisher1 Eldstål Gör det själv 12
KLAGER Eldstål Gör det själv 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.