Eldstål

Hejs!

Jag såg ett inlägg om eldstål och då jag nyligen inhandlat ett sådant så undrar jag:

Vilken är den bästa tekniken?

Personen som demonstrerade lyckades naturligtvis för det mesta men för mig går det sämre.

Tips mottages tacksamt!

Mvh
/SJ
 
gnistrande

Förmodar du har bara en sticka och en knivrygg.
Det gäller att få gnistor, lättare med en icke rostfri kniv, tex gammal morakniv.
Fånga upp dessa i eldfängt mtrl, tynn, torr näver eller fnöske som du får tillverka själv.
Ha ris, pinnar och ved samt eldstad färdig med vatten och ruska....
Samt lite tålamod, det är trots allt inte en bic-tändare du har...
Lä och nävret-fnönsket inne i risbollen brukar hjälpa, pinnarna uppställd med hål för eldbollen. Hanskar rekommenderas skarpt om du skulle lyckas.
Öva inte hemma på köksordet utan ute....gärna i en grusgrop.
Ett elddon med magnesium på är vida enklare att tända enär magesiumspåen tänder även halvtorr näver.
Svårast är det med flinta och eldstål.
Lycka till
MvH

Johan K.
 
Flint och stål

Det är faktiskt inte så förtvivlat svårt att tända med stål och flinta. Det gäller bara att ha en skarp kant på sitt flintstycke så går det som smort (så länge fnösket är torrt).
Annars använder jag uteslutande tändstickor, oslagbart (nåja...) i kombination med näver och lätta att få vattensäkra.

//B
 
Enbark

Ett av de mera lättantändliga material som finns i naturen är den tunna, flagiga ytterbarken på lite större enar. Den är dessutom oftast torr även efter regn på tätare enar.
Enbarken tänds direkt med jukasticka eller magnesiumeldstål eller med hjälp av det glödande fnösket om du använder flinta och eldstål. Med en brinnande tuss enbark är det sedan lätt att tända näver eller torrt granris. Givetvis ska allt detta finns färdigt innan du börjar tända.
 
Knivryggen fungerar dåligt!!

Hej!
Jag insåg tidigt att det skulle bli problem att tända saker med J-Stickan och knivryggen. Min lösning är att ta en ca: 7-10 cm lång bit av ett bågfilblad, den tandade sidan ger ett otroligt gnistregn medan den släta "ryggen" ger lite mindre. Slitaget på eldstålet blir kanske lite större per drag, men man gnor istället lite färre gånger för att tända, så det kan nog jämna ut sig.
Lycka till med eldandet!!
 
Kniv

Jag brukar använda en kniv då man alltid har det med när man är ute i skogen eller på fjället. En sak som jag har märkt och som kan vara tänkvärt! Kankse är det fler med mig eller så är det jag som gör fel??

När man skall tändå så har jag tagit för vana att alltid ta bort vindskyddet. Detta för att när man har gasen på så samlas det nere vid brännaren och när man sedan tänder så kan det annars bli en liten explostion av gnistorna. Det har aldrig hänt någe men en och annan gång har jag brännt bort håret på knogarna.

Är det fler som har samma erfarenhet eller kan ni kanske komma med någe bra tips hur man blir av med detta. Oftast är det skit bakom spakarna!!!

Martin
 
tändpapper är bra

En bra grej när man använder eldstål är faktiskt tändpapper. Såg att de använde det på någon friluftsmässa för massa år sen när de demade Jukka-stickan. Funkar skitbra om man först ruggar upp ytan med kniven.

För er som inte vet vad jag menar så är det parafinerat papper (tror jag) som säljs som ett miljövänligt alternativ till tändvätska när man ska tända grillen. Till det funkar de inte så bra men för vanliga eldar tillsammans med tändstål funkar det super!
 
Tja...prata om att göra det svårt för sig...vad är det för fel på en vanlig engångständare??? Eldstålen är ju ändå bara ett i raden av "överlevnadsutrustning" som 99 procent av oss frilufsare ändå aldrig behöver använda. Ursäkta min raljerande ton men har inte det hör med survival gått lite väl långt...??

//Per
 
Krux; sa:
Tja...prata om att göra det svårt för sig...vad är det för fel på en vanlig engångständare??? Eldstålen är ju ändå bara ett i raden av "överlevnadsutrustning" som 99 procent av oss frilufsare ändå aldrig behöver använda. Ursäkta min raljerande ton men har inte det hör med survival gått lite väl långt...??

//Per

Med ett eldstål behöver man aldrig orora sig för blöta tändstickor och sen räcker ett eldstål längre än en ask med tändstickor. Tycker ett eldstål är perfekt att tända gasköket med.
 
Inge överlevnad - levnad!

Krux; sa:
Tja...prata om att göra det svårt för sig...vad är det för fel på en vanlig engångständare??? Eldstålen är ju ändå bara ett i raden av "överlevnadsutrustning" som 99 procent av oss frilufsare ändå aldrig behöver använda. Ursäkta min raljerande ton men har inte det hör med survival gått lite väl långt...??

//Per


För mig handlar det absolut inte om överlevnad.
Använder den främst till att tända bensinköket med men även för att göra upp eld.

Har svårt att tänka mig bättre och tillförlitligare tänddon. Tändare och tändstickor kan du inte låta ligga ute i vätan och sen direkt tända köket med.
Är man dessutom ute på månadslånga turer är det praktiskt att ha ett och samma elddon som räcker lätt för ett års konstant användning.
Jag strävar efter att det mesta av utrustningen ska funka även fast det är blött så man slipper oroa sig och kan koncentrera sig på annat.

- Per
 
Hej Johan och Per....

Missförstå mig rätt, var och en väljer ju givetvis vilken utrustning som skall med på turen och hur den ska användas. Det viktiga är väl att man kan hantera prylarna och att det funkar som det är tänkt. Men, när det gäller just detta med eldstål kan jag inte låta bli att raljera lite (som jag tidigare nämnde).
För egen del fick jag grunden till mitt friluftsintresse av min far på 60-talet, sedan har det bara rullat på. Jag har gått otaliga turer under alla möjliga förhållanden, såväl sommar som vinter. Det har stormat, regnat, snöat, haglat, blåst, åskat...ja ibland har även solen varit framme. Det hör till saken att jag tillhör dessa "bäst-att-ta-med-sig-den-där-prylen-oxå-typerna", vilket i det här fallet betyder att eldstålet alltid har funnits med långt ner i min lilla sjukvårdspåse. Men, jag har aldrig behövt använda det! En vanlig tändare i fickan och en i reserv i ryggan. Det har alltid funkat bra. Men det är klart, skulle jag låta tändare, eller tändstickor, ligga och drälla ute i blötan, ja då är ju eldstålet bra att ha.
Men, som sagt, jag respekterar i allra högsta grad att vi finner olika lösningar på våra små friluftsproblem...om inte annat så är det kul diskussioner.

//Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Eldstål Gör det själv 3
flyfisher1 Eldstål Gör det själv 12
KLAGER Eldstål Gör det själv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.