Eldningsförbud

En lite relaterad fråga: är det någonstans någonsin det har hänt att en brand uppstått och spridit sig i naturen på kalfjället? Jag törs nästan postulera att så inte kan ske men blir gärna motbevisad :)
 
Inga problem att leva på mackor, nötter och torrmjölk en vecka. (...)
Nej, och det finns så mycket mer gott och nyttigt att välja på dessutom. Vilket vi tipsat varandra om i flera trådar, t ex den här.

Jag tycker valet är lätt. Man må vara hur rutinerad och försiktig som helst och ändå råka ut för något banalt haveri eller otur. Om än risken är mikroskopisk, men konsekvenserna av "oturen" potentiellt så allvarliga som en skogsbrand, känns det ju enklast att helt enkelt bara avstå. Sinnesron uppväger IMHO med råge den lilla uppoffringen.

Det finns ju även mer "egoistiska" fördelar med att inte göra sig alltför beroende av kök/eld/varm mat - t ex att jag inte kommer att dö av svält om jag behöver få i mig något i skitväder, har skadat mig, min brännare strejkar, bränslet tar slut etc.
 
Jag tror inte vana utemänniskor är största problemet men jag håller med om att det smartaste just nu är att avstå. En stor del av bränderna lär för övrigt förorsakas av gnistor från tåg och skogsmaskiner.
 
Kaffe på morgonen är nödvändigt, annars överlever man inte ! Såklart man kan använda gaskök om man tänker efter lite.
Borde man inte kunna koka upp vatten med hjälp av solpaneler och en sån portabel vattenkokare fast med USB istället för sån kontakt till bilen?


Finns det ingen Mac Gyver på utsidan?
 
Problemet med vanlig eld och grillar odyl är att det kan fara iväg glödande små saker med röken och landa en bit bort. Glödande spån från veden. Den risken är helt obefintlig för gaskök med trangiakastruller, finns inget brännbart som kan flyga iväg. Om man råkar välta köket eller tappa en tändsticka ser man det direkt och kan stampa bort ev eld och hälla på vatten innan det tar fart. Riskfritt.
 
En stor del av bränderna lär för övrigt förorsakas av gnistor från tåg och skogsmaskiner.

Just.
Men ändå verkar det som om rätt få har betänkligheter med att ta just tåget upp mot fjällresan men oroas samtidigt över användandet gaskök.

Tåget är en en reell brandrisk för naturen i motsats till gasolkök som utgör en mikroskopisk.
 
Senast ändrad:
Kaffe på morgonen är nödvändigt, annars överlever man inte ! Såklart man kan använda gaskök om man tänker efter lite.
Haha, jag hade ett halvelakt passage om kaffenarkomanerna i mitt inlägg, men strök det av ren medkänsla. Full sympati! I mitt fall handlar det om te (kopiösa mängder till vardags), men det är ju samma drog och huvudvärken efter 16 timmars abstinens är inget att leka med.

Jag kör faktiskt två (plågsamma) veckors avgiftning före varje vandring för att slippa problemet, men koffeintabletter finns ju för nödfall och oplanerade kortturer :p

Fortfarande hellre det än en mikroskopisk risk för skogsbrand.
 
En lite relaterad fråga: är det någonstans någonsin det har hänt att en brand uppstått och spridit sig i naturen på kalfjället? Jag törs nästan postulera att så inte kan ske men blir gärna motbevisad :)
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så får man skilja på skogsmiljö fjällmiljö, det är sällan det är samma risk för brand i fjällen. Risken för spridning är dessutom minimal uppe på kalfjället på grund av den minimala vegetationen.
 
Problemet med vanlig eld och grillar odyl är att det kan fara iväg glödande små saker med röken och landa en bit bort. Glödande spån från veden. Den risken är helt obefintlig för gaskök med trangiakastruller, finns inget brännbart som kan flyga iväg. Om man råkar välta köket eller tappa en tändsticka ser man det direkt och kan stampa bort ev eld och hälla på vatten innan det tar fart. Riskfritt.
Nej det är inte riskfritt, när det är så torrt som det har varit i markerna den senaste tiden så finns det ingen garanti att du hinner släcka elden från en tappad tändsticka eller ett vält kök innan den har spridit sig för mycket. Du kan dessutom inte vara säker på att det är släckt även om du inte ser någon eld.
 
Jo det är det. Man ser det direkt och det är inga problem att släcka då. Man väljer ju såklart en plats där det inte finns en massa brännbart material.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 40
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.