Eld eller tältförbud?

Hej!

Jag undrar hur det är med eldförbud eller tältförbud om jag ger mig ut och vandrar i naturen här runt Göteborg med omnejd? Tänker mest på våren, hösten och vintern. För på sommaren råder ju ofta eldförbud pga torrt och varmt väder.
Är nyfiken på att utforska områden runt Härsjöarna, och kanske även Vildmarksleden (eller delar av den).
Får jag enbart tälta och göra upp eld vid vindskydden eller kan jag stanna i stort sett var som helst? (Självklart får man använda sunt förnuft och inte göra upp eld på så sätt att det kan utgöra någon fara.)

Plus om det finns någon som har bra tips om fina lägerplatser med ved (övernattning) i ovanstående områden.

Mvh

Niklas

Jag vet inte mycket om Göteborgstrakten, men generellt kan ju eldningförbud gälla som du nämner, men då beror det på tillfälliga förhållanden, och "annonseras" på ett eller annat sätt.

I övrigt så får man elda - om det inte är inom ett reservat, där reglerna specifikt förbjuder eldning.
Så du behöver alltså veta om ifall du är i ett naturreservat, och sedan ta reda på reglerna för just det reservatet, för att veta om det är eldningsförbud.

Om det är reservat, så brukar det vara skyltat så att man upptäcker detta, och så brukar det också finnas större skyltar på strategiska platser som upplyser om ev eldningförbud mm.
Detsamma gäller tältning.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är det naturreservat kan det finnas särskilda bestämmelser om eldning och tältning. Det brukar
ofta finnas anslag i anslutning till reservaten där sådant framgår. Annars kan du googla på aktuellt
område och se om du finner info.

Annars får du tälta och elda var du vill så länge det inte vållar skada eller besvär. D v s, gör det inte
på eller för nära någons tomt, på åkermark, eller på mark som kan ta skada på annat sätt. Eldning på berghällar är ett klassiskt skräckexempel. Använd ditt sunda förnuft! Lär dig vad allemansrätten
säger.

Go tur!

Själv har jag eldat i ett naturreservat, förvissad om att jag inte gjorde fel...

Enligt min karta/sjökort så var jag utanför reservatet (ett annat skär t o m), och det var inte skyltat eller märkt. Dag två (efter tältnatt), så gick jag runt "hela" ön, och då hittade jag en skylt för landstigande från annat håll, där framgick att det var reservat... Tältning var OK, men inte eldning.
Jag minns inte huruvida det verkligen hade hjälpt att söka på nätet först, eftersom det var nåt knas med reservatsgränsen som jag minns det, men är man osäker kan man förstås aktivt söka efter skyltning i vidare områden. Man känner sig ju lite dum i efterhand annars, jag hade dock eldat utan att lämna spår.

Det kan man nog säga. Sen finns det förvisso tekniker att elda på gräs utan att lämna (tydliga) spår.
Mindre brasa är f ö en bra början att lämna mindre spår.
Men är det eldningsförbud handlar det ju inte om att minimera spåren, du får inte elda ändå.

Tack för alla svar!
Jag får kika lite på nätet om områdena, och se över vilka bestämmelser som gäller.
För visst är det mysigt att få igång en brasa som sällskap:) (eller om man vill grilla förstås)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips