Elbrus Solo

Leo_73; sa:
Korkat i vissa ögon, coolt i andras ögon..
Bara du verkligen VET vad du ger dig in på så.. :)

Varken coolt eller korkat i mina ogon... mest praktiskt...

och jag skulle verkligen inte veta vad jag gav mig in pa om jag gjorde det nu... darfor jag fragar *ler*

vad skulle jag ge mig in pa?
 
en toppförsöksdag med bra väder är det nog hur lugnt som helst. med samma svårigheter som för grupper. aklimatisering etc. en liten bit upp éfter sadeln kan man kanske va säkrast inknuten i rep men det är väl inte nödvändigt, vi hade inget rep där. ensam lär du knappast vara på berget i vilket fall, om du ska upp på sommaren, hundratals når toppen varje dag när vädret är bra. du kan ju smyga in i nåt av lämmeltågen och ändå vara solo så att säga. i dåligt väder å om en olycka händer är det förstås en nackdel, men det gäller väl alla friluftsaktiviteter.
 
brunolundh; sa:
Leo_73; sa:
Korkat i vissa ögon, coolt i andras ögon..
Bara du verkligen VET vad du ger dig in på så.. :)

Varken coolt eller korkat i mina ogon... mest praktiskt...

och jag skulle verkligen inte veta vad jag gav mig in pa om jag gjorde det nu... darfor jag fragar *ler*

vad skulle jag ge mig in pa?

Om du verkligen inte vet vad du ger dig in på skall du nog inte göra det. Några synpunkter från Utsidan kommer inte att göra dig redo. Samtidigt stämmer det att det fullt med folk där och att du inte kommer att vara ensam. Som jag ser det är det bara du som kan veta ifall du är redo eller inte. om du inte vet, är du inte redo.
 
brunolundh; sa:
Leo_73; sa:
Korkat i vissa ögon, coolt i andras ögon..
Bara du verkligen VET vad du ger dig in på så.. :)

Varken coolt eller korkat i mina ogon... mest praktiskt...

och jag skulle verkligen inte veta vad jag gav mig in pa om jag gjorde det nu... darfor jag fragar *ler*

vad skulle jag ge mig in pa?

Det vet inte jag heller, för jag har inte varit på Elbrus. Hade jag gjort det med min bakgrund som klättrare, dvs mycket klippklättring, men nästan ingen alpin/hög höjd erfaranhet hade jag nog hellre varit med en erfaren och det hade vatt kul med sällskap i tält i eventuell oväder och spela poker på hög höjd :)
 
Solo-farligt eller häftigt

I alpin miljö är det säkerhetsmarginalerna man planerar för.
Om man vill överleva måste man förbereda sig på det värsta som kan hända och vara säker på att klara av det.

Jag har sett en komma gående ned från Mont Blancs topp iförd gummistövlar, jeans och T-shirt. Han var jätteglad och stolt men hade dött ganska snabbt vid en olycka i dåligt väder.

Vid Elbrus finns ingen räddning om inte andra klättrare själva hjälper dig. Det har gjorts förut men är inget att förvänta.

Elbrus är däremot en tekniskt lätt topp för den höjden och utmärkt för mindre erfarna. De bör dock ha någon guide eller mycket erfaren person med sig som man kan förlita sig helt på.

Annars börjar man "gambla" om sitt eget liv, vilket kan vänta med till den första 8000m toppen ;)
 
Det beror på.

Tja är du en erfaren klättrare och bra på att sätta upp tält osv så ska det inte vara några problem. Men nackdelen blir ju det att risken ökar ju markant när man är ensam. Det gäller ju att hålla koll på snön så man inte trillar ner i nån glaciärspricka eller nåt liknande.

Men har du så att du kan få tag på nån satelit telefon så har du ju en fördel med att kunna kontakta eftervärlden snabbt dock så är dom väldans dyr att ringa ifrån ca 50 kr minuten och samma pris i uppkoplingsavgift.

Men har du ingen alpin erfarenhet av klättring så tycker jag att du ska ragga efter en repkamrat.
mvh Ante
 
Jag planerar också att gå över till solo inför nästa bestigning. Kommer dock förbereda mig med läsning i oändlighet om varje berg, kurs i överlevnad, klippklättring och vistelse på glaciär med mera. Och självklart ligga ute och tälta så ofta man kan i dåligt väder. Sedan blir första toppen Kebnekaise.

Jag tycker du bör ta ett "lättare" berg första gången.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charityman Elbrus norra sida - exponerad? Alpin / Bigwall 10
Sveakla Strider kring Elbrus Alpin / Bigwall 2
blomma Elbrus guidening Alpin / Bigwall 0
soderkisen Elbrus 2010, ingen snö?? Alpin / Bigwall 1
Jesper S Elbrus via Irik? Alpin / Bigwall 7
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
Ingebrigtl Elbrus med Pilgrim 21/6 - 1/7 Alpin / Bigwall 0
memento mori Mt Elbrus Alpin / Bigwall 41
virror Bilder från elbrus, bättre sent än aldrig Alpin / Bigwall 0
virror Elbrus på torsdag Alpin / Bigwall 6
janus82 Elbrus 2007 Alpin / Bigwall 1
Jokk Elbrus i oktober? Alpin / Bigwall 3
virror Karta över Elbrus? Alpin / Bigwall 6
henninghafr förberedelser inför elbrus 2007 Alpin / Bigwall 1
mattias_altin 11 omkomna pa Elbrus igar... Alpin / Bigwall 6
ollekvick Elbrus 2006 Alpin / Bigwall 6
ww-user Koflach Arctis Expeddition för Elbrus? Alpin / Bigwall 3
hamlin Elbrus, Caucasus, osäkert!?!?!? Alpin / Bigwall 4
Tidenztand Hur svårt är Elbrus Alpin / Bigwall 2
haskell Dödsolycka i Kaukasus (Elbrus) Alpin / Bigwall 1
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
hink Vem har inte vandrat upp för Elbrus? Alpin / Bigwall 9
Onedge Elbrus - Galet lr? Alpin / Bigwall 9
frida.ryden Mt Elbrus? Alpin / Bigwall 3
carela Mt Elbrus Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Solo-alpinister Alpin / Bigwall 0
Akktu Stakki Go SOLO Alpin / Bigwall 1
EOF Aconcagua solo Alpin / Bigwall 7
suomi-enkeli Matterhorn solo Alpin / Bigwall 7
PerHenrik Kaskasapakte solo? Alpin / Bigwall 5
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
stelun Zermatt - Solo? Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.