Elbrus - Galet lr?

Hej Allesammans!
Vad krävs för att klättra (gå) upp på Europas tak egentligen? Jag har relativt liten erfarenhet av klättring och vandring. Kom nyss hem från en förförisk veckas vandring (och topptur) i Kebnekaiseområdet. Har gjort en del lättare vandringar förut men det här var det första "stora". Planerar en glaciär, högalpin kurs senare i sommar och gå med i den lokala klätterklubben.
Är jag helgalen då jag planerar en Elbrus expedition tillsammans med en mkt mer erfaren kompis nästa sommar? Kondition och styrka hinner jag bygga upp, mer orolig för den lilla erfarenhet jag har av bergsklättring och höga höjder!
//Determined
 
vi åker i mitten på juli!

Hej!
ett gäng som träffats här via utsidan åker nu i juli. Några känner varandra men de felsta har aldrig träffats förrut utaom via mail och telefon. Ska bli spännande.Kolla på denna länken så ser du mer om oss.

http://elbrus.has.it

Kan ju återkomma ang såvrighetsgraden i augusti.

/Patrik, en av 15 som åker
 
Go for it!

Någonstans skall ribban ligga och är du så biten så är Elbrus ett hyfsat lättillgängligt och "högt" berg som kan provas utan att det behöver kosta en förmögenhet. Är ni bara några stycken så kan ni ju ta några veckor på er och acklimatisera er i omgivningarna tills ni känner er redo för 5000+ och vädrets makter ger er en lucka. Om man så vill finns ju både liftar, snövesslor, bärare och guider så egentligen behöver man ingen fantomstyrka eller kondition heller.

En helt alpin bestigning från Terskol utan bärhjälp och tekniska hjälpmedel kräver att du kan stiga hyfsade dagsetapper med runt 30 kg vinter/glaciärutrustning på ryggen och för det behövs en del benstyrka och pannben. Men du har ju ett år på dej att bygga upp de detaljerna, så Go for it!
 
skulle vara jättebra om jag fick lite tips från er och er resa =) lycka till så hörs vi när du/ni kommit tillbaka =) snygg Elbrus sida!
 
jag är en "ska det göras ska det göras ordentligt" männska så nåra hjälpmedel blir de inte om de inte blir kris förstås..Men jag är inte orolig för packning och konditionen utan mer för höjden. vill inte bli sjuk där uppe och frågan är om man hinner acklimatisera sej i området på en vecka? Men jag har absolut huvvet & viljan att fixa det och det är juh där d mesta sitter säger dom.. =)
 
Du ser vår ungefärliga planering på http://elbrus.has.it under Berget/Planering. Min erfarenhet är att man känner sig ynklig 1-2 veckor på de höjderna, sen börjar det kännas hyfsat normalt och tom friskt och skönt. Fullt acklimatiserad blir du dock först efter flera månader. Alla, även infödda presterar sämre på hög höjd än lägre. Höjdpåverkan är väldigt individuellt och även individuellt varierande till dagsform. Det finns föga kopplingar mellan fysisk kondition och acklimatiseringsförmåga, snarare tvärt om.

Det du kan göra för att skynda på processen är det som brukar kallas "gå högt-sov lågt", dvs gå acklimatiseringsturer upp på höjden och gå tillbaks och sov och hämta krafter för att senare förflytta lägret ännu en etapp. Detta är väldigt funktionellt och har av everestproffsen utvecklats till en konst som gör att de kan ta folk upp till toppen på kort tid. Tänk även på att hålla lugn och maklig rytm (jfr dykning när nervösa dykare gör av med massor av syre) och ta pauser även när du kanske inte tycker du behöver det. Lägg gärna upp en planering efter klockan. Diamox, ett receptbelagt preparat för starr, lär också öka på takten för producerandet av röda blodkroppar, men har även biverkningar i form av vätskedrivning etc.

Tar du en veckas förberedelser innan bestigningen på t ex Mt Cheget med omnejd så är du bättre förberedd än vi. Räkna ändå med att känna dej en 50 år äldre än du är och var förberedd på det när du kommer upp på höjd. Panik och uppgivenhet är din värsta fiende. Gå dock direkt ner när du känner av tillräckligt mycket ödemsymptom. 500 m brukar räcka.

här är en länk:
http://www.princeton.edu/~oa/safety/altitude.html

mvh
/Staffan


[Ändrat av stajo 2003-07-07 kl 20:11]
 
Helt klart möjligt

Hej!

Besteg Elbrus förra sommaren.
Följande upplägg,

Dag 1 Cheget 3400m
Dag 2 Från dalen på ca 2100m till 3200m
Dag 3 3200m till 3900m
Dag 4 3900m till 4200m
Dag 5 4200m till 4700m
Dag 6 4200m till 5642m(toppen)
Dag 7 nedstigning till dalen 2100m

Under eftermiddagarna bildas ofta mycket moln(snö regn,åska) så det är lämpligt att gå tidigt på morgonen så att man hinner sätta upp läger innan eventuellt oväder.

Vid 4200m var temperaturen mellan ca +40(dag) och -7(natt). Detta är den högsta höjden man behöver sova på. -10 sovsäck räcker.

På toppdagen rör man på sig hela tiden vilket gör att man inte behöver särskilt mycket kläder.(skaljacka,underställ,skalbyxor, mössa...) Lämpligt är att använda dunjacka vid matpauser.

Räkna med ca 10-12h på toppdagen. En del uthållighetsträning är lämplig tex långlöpning och gå i backe med ryggsäck.

Standardleden erbjuder inga tekniska svårigheter det är dock nödvändigt att använda stegjärn, om det inte snöat på länge kan isfältet kring 5000m annars vara svårforcerat.

För att få en god acklimatisering hoppa över liftar och andra typer av transportmedel. Gå till fots från dalen. Om inte annat så är det väldigt vackert(bortsett från allt järnskrot).
 
Funderar själv på att klättra en av Europas högsta berg, Mt Blanc, nästa sommar. Det här är också första sommaren för mig som jag kommer igång med bergsklättring. Ska gå STFs glaciärkurs på Keb i sommar och tror att det är ett bra första steg för att få den kunskap som det krävs för att säkert bestiga ett högt berg. Kursen (som är ganska dyr men det är säkert värt det) är den 31 aug - 8 sept och kan bokas på 020-292929 om du är intresserad. (Vi är för närvarande två som ska ta kursen och det behövs tre för att den ska bli av). Anledningen till att jag väljer Mt Blanc och inte Elbrus är att det förmodligen är lättare att få tag på en guide i Charmonix än vid Elbrus och jag tror att det är viktigt att ha med en erfaren person om man är nybörjare. Tycker defenitivt att du ska satsa på det. Lycka till!!!
[Ändrat av bauer 2003-07-14 kl 11:36]
 
MissBergman; sa:

Hej, själv!

Vad krävs för att klättra (gå) upp på Europas tak egentligen? Jag har relativt liten erfarenhet av klättring och vandring. Kom nyss hem från en förförisk veckas vandring (och topptur) i Kebnekaiseområdet.

Ja, kebtur med toppturer i området är definitivt en bra "grund" att stå på när man skall iväg till Elbrus...

Har gjort en del lättare vandringar förut men det här var det första "stora". Planerar en glaciär, högalpin kurs senare i sommar och gå med i den lokala klätterklubben.

Just DET tycker jag verkar vara en riktigt bra idé. En högalpin kurs har du nytta av både på Elbrus (där du kommer att behöva knalla lite med stegjärn) och i framtiden, ifall Elbrus nu är ett steg mot "högre höjder". Att gå med i en klätterklubb är ett jättebra sätt att få del av andras erfarenheter. Det är dessutom lätt att hitta "klätterkompisar" inför kommande resor... Rätt tänkt!

Är jag helgalen då jag planerar en Elbrus expedition tillsammans med en mkt mer erfaren kompis nästa sommar? Kondition och styrka hinner jag bygga upp, mer orolig för den lilla erfarenhet jag har av bergsklättring och höga höjder!
//Determined

Nej, inte alls helgalen. Det låter som om du tänkt igenom det här bättre än många andra. Vad du KAN göra (och som JAG skulle göra, om jag var du) är att göra någon guidad tur i alperna eller liknande INNAN Elbrus, så du vet lite om hur du själv reagerar på hög höjd, innan du åker...

En annan sak är att försöka delta i resor med klätterklubben, eller kanske en vinterklättringskurs i vinter (så du får lite erfarenhet av att känna hur det är att gå med stegjärn, och använda isyxa, och kanske lite andra tekniker du behöver för att göra "alpin karriär". Det är jättekul och kan varmt rekommenderas!

I övrigt vill jag (som alla andra) önska dig lycka till. Elbrus är fint, lätt att ta sig till, enkelt att "få hjälp" vid etc. Det är bara att köra...

MVH

Jesper "Kotten" Värn

Ps. Om du vill läsa in dig lite på höjdsjuka, eller något mer om klättring, eller något, så kan du kolla in min websida, ifall du vill... http://kotten.e.slappa.st Ds.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.