Zermatt - Solo?

Jag har förstått att Breithorn går att bestiga solo sommartid utan allt för stor möda och risk. Jag tänkte kolla om någon vet hur det ligger till med de andra topparna. Helst vill jag kunna gå upp till Refugio Margherita och övernatta där och göra några toppar på vägen.

Är det någon som vill haka på så är jag öppen för förslag. Jag har tidigare bestigit Mont Blanc och lite annat smått och gott.
Jag kommer vara där antingen 8/6 till 17/6 eller 5/7 till 12/7.

Mvh Stefan
 
stelun; sa:
Helst vill jag kunna gå upp till Refugio Margherita och övernatta där och göra några toppar på vägen.

Det skulle jag avråda från. Grenzgletcher är ruggigt sönderbruten, sprickor o seraccer hela vägen. Det finns även hel del stora o snötäckta sprickor på leden upp till Dufour Spitze. Vi gjorde en travers, Dufour Spitze, Grenz Spitze, Zumstein Spitze o gick ner via Grenzgletcher. 100 spänn minst för en soppa på Margarita Hytte. Trots att vi var hyggligt acklimatisede hade vi sprängvhuvudvärk vid hyttan. Skulle inte ha velat övernatta.

Breithorn bör du dock kunna gå solo på utan några problem. Möjligen även Dom (NW-kammen), Alphubel o Allalinhorn. Många skulle dock avråda från dem.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.