Mt Elbrus

Tjena Mr Motvind!

Har själv planer på att ta mig ner mot berget i fråga. Mina planer är att bila ner dit i min Land Rover för att sedan bestiga berget och åka skidor ner. Vad sägs? Sugen?


/Christian
 
Varning i all välmening

Det låter som en kul ide att bila dit! Inget snack om den saken och jag hoppas ni genomför det.

Ett varningens ord bara för att ta med sin bil till Ryssland. En del Svenska försäkringsbolag har tidigare inte varit intresserade av att försäkra för sådana resor. Kolla så att du inte riskerar strul om kärran försvinner.

Normalt skyddas dyra bilar i ryssland av gangsters personligen eller av blotta vetskapen om deras närhet och metoder för vedergällning. Ett par svenskar sprider inte samma aura av kompromisslös och rå styrka ;)

mvh/Niklas
 
IMHO är det inte de kriminala, utan vägpolicer, som utgör det storsta problemet för en utländsk bilist i Ryssland. Speciellt södra delarna är berömda för mutor-krävande policer. Om inte ni kan Ryska eler har ngn ryss med er, tror jag att det kan vara rätt besvarligt.
Lycka till iaf!
Alexey
 
Tjena

Det låter ju faktiskt som en riktigt kul grej. Jag får lite sånadär skräck bilder för ögonen men va då. Du kan ju mejla mig med dina tankar så kanske vi kan styra upp något. Har iof börjat fundera på plan "B" med tanke på att det går lite vågor där nere.

Hör av dig så får vi flundra

MA
 
Vägpoliser...

Mellan Mineralnye Vody och Terskol kan du räkna med att hitta vägpoliser i horder. De stoppar alla som kör för fort, en del är mutbara, andra inte. Notera dock att det är tillåtet med radarvarnare... ;-)

Vägen var inte i bästa skick hösten 2001, håll ukik efter vita plastpåsar eller dylikt (som varnar för hål i asfalten!).
 
Elbrus

Jag åker nog dit nästa år (sommar). Hör av dig om du har nån plats över i din Range Rover.

/Sohrab
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...