Mt Elbrus?

Jag har en fråga angående hur säkert det är att bege sig till Ryssland om man ska upp på Mt Elbrus.
Hur oroligt är det vid Elbrus?
Om någon vet så skriv ...tack!:)
 
Farligt är det nog inte, mer info kan du hitta på http://www.elbrus.org, där står också om oroligheter i området.. Bergen är ju emellan dig och tjetjenien, så det borde inte vara några problem. Förretsen talar du ryska?
Nyman
 
Ja det verkar som man mer ska oroa sig mer för ficktjuvar än oroligheterna:)) Ryskan ska jag lära mig..den kommer att behövas antar jag?
 
Ryska och annat...

Jag var till Elbrus förra året, och ska dit igen om 3 veckor.
Fifi; sa:
Ja det verkar som man mer ska oroa sig mer för ficktjuvar än oroligheterna:))
Ja, det tror jag nog. Upplevde inget av oroligheterna (dock blev en buss kapad i närheten av flygplatsen 4-5 dagar innan jag skulle landa i Mineralnye Vody). Pratade med några tjetjener i Baksandalen också om konflikten...
Trafikpoliser finns det horder av, vägarna kan dessutom ha oväntade skavanker. Kör inte själv. :)
Flygsäkerhet? Verkar vara rimlig med Aeroflot, har hört rykten om att flygplan med utlänningar kollas extra. Bagaget checkas in och man behöver en biljett för att få ta med sig det vid ankomst. I Moskva var de inte så noga med bagagevikten på flyget, men i Mineralnye Vody så passar de på att ta betalt för övervikt (fyll ditt handbagage så det blir maxvikt).
Ryskan ska jag lära mig..den kommer att behövas antar jag?
Har man ingen rysktalande guide är det mycket riktigt knepigt att kommunicera. Förvånansvärt få kan engelska, men tyska kan vara gångbart i viss mån. Att de använder kyrilliskt alfabet är ett aber (gör ordböcker svåranvända). Ryska är knepigt, men efter 2 veckor kunde jag åtminstone läsa vad som stod på skyltarna... Lycka till med ryskan!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.