Söker kompisar till Elbrus i sommar

Jag är intresserad av att ta en guidad eller oguidad tur till elbrus i sommar och undrar om det finns någon som vill haka på dit.

Hej!
Det låter väl intressant. Vad har du gjort tidigare? Hur ser planen ut på berget? Gå hela vägen eller ta linbanan upp?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Elbrus

Jag har klättrat inomhus och fjällvandrat mkt på sommrarna, i Norrland främst sarek alltid med topptur och bestigit de högsta topparna i Norden vilket förstås inte är någon större bedrifvt. Har även tältat och fjällvandrat en gång på vintern. Ska under våren gå en isklättringskurs och till sommaren har jag tänkt gå en utomhuskurs i klippklättring. Främsta merit är väl en solovandring genom hela sarek med topptur upp på Nijak.

Jag har fått nyss på resor dit med guidade turer upp till toppen på elbrus och totalkostnad förutom fickpengar ligger runt 16000kr. Då ingår guide flygresa logi och utrustning som behövs för bestigningen. Någon linbana tror jag det inte blir i alla fall inte när det gäller toppturen som går från fot till topp, i så fall under någon av acklimatiseringsdagarna. Resan avgår den 18 Juli och är på 9 dagar och jag tror det finns 2 dagar som man har chans på bra väder när det gäller toppturen. men är ombokningsbar då de har hela 7 tiifällen att välja mellan i sommar. Visum ordnas av turistbyrån.

Elbrus

http://www.pilgrim-tours.com/ Jag var påväg till elbrus i fjol och hitta denna firma, är det dom du har kollat upp. Hade tänkt att göra topptur på skidor upp men fick inte med mig någon.

Hur långt med planerna har du kommit?

Dom guidade turerna använder till 99,9% säkerhet liftsystemet. Även snövessla brukar användas upp till Pashtukova av vissa guideturer...

Om du vill göra Elbrus på "riktigt" från tå till topp så bör du vandra på egen hand med kompisar eller skräddarsy en guidad tur där färdvägen specas i detalj...

Anledningen till detta är att de guidade turer så gott som aldrig använder sig av tält utan faciliteter lägre ned på berget. Utan lift och snövessla blir det extremt långa dagar om man ska hinna ned och upp från t.ex. The Barrels!

Allternativ...

Dom har som allternativ att fixa saker runt om också, inte hålla i handen från det att man kliver av planet tills man åker igen. Kan ju vara värt att kolla upp...

Dom har som allternativ att fixa saker runt om också, inte hålla i handen från det att man kliver av planet tills man åker igen. Kan ju vara värt att kolla upp...

Jag vet, bilade ner 2007 med ett par kompisar. Vi använde oss av Pilgrim Tours visa-support. Helt klart värt pengarna...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips