Elbrus
Jag har klättrat inomhus och fjällvandrat mkt på sommrarna, i Norrland främst sarek alltid med topptur och bestigit de högsta topparna i Norden vilket förstås inte är någon större bedrifvt. Har även tältat och fjällvandrat en gång på vintern. Ska under våren gå en isklättringskurs och till sommaren har jag tänkt gå en utomhuskurs i klippklättring. Främsta merit är väl en solovandring genom hela sarek med topptur upp på Nijak.
Jag har fått nyss på resor dit med guidade turer upp till toppen på elbrus och totalkostnad förutom fickpengar ligger runt 16000kr. Då ingår guide flygresa logi och utrustning som behövs för bestigningen. Någon linbana tror jag det inte blir i alla fall inte när det gäller toppturen som går från fot till topp, i så fall under någon av acklimatiseringsdagarna. Resan avgår den 18 Juli och är på 9 dagar och jag tror det finns 2 dagar som man har chans på bra väder när det gäller toppturen. men är ombokningsbar då de har hela 7 tiifällen att välja mellan i sommar. Visum ordnas av turistbyrån.