Elbrus 2006

Så var det årliga Elbrusinlägget här.

Denna gång gäller det mig och min vän Marcus som är i full gång att boka flygbiljetter till Ryssland. Tanken var att vi skulle vara tre personer men den sista personen hoppade tyvärr av.

Så jag undrar om någon av er på Utsidan skulle vara intresserad av att fylla ut den sista platsen. Tanken är att vi ska stå på toppen av berget någon gång den 22-24 Augusti (fullmåne). Så vi reser antagligen 12-13 Augusti. Men det skulle kunna gå att ändra.

Om du är intresserad så är det bara att slänga iväg ett mail till mig på ollekvick@hotmail.com så kan du få lite mer information om mig och Marcus samt våra planer. Det är ganska brådskande då vi gärna vill ha klart allt (läs flygbiljetter och visum) så snabbt som möjligt!

/Olle Kvick
 
Tyvärr kan jag förmodligen inte hänga på p g a att jag inte har semestern klar för mig. Får kanske satsa på Sydamerika...
Det är dock intressant att veta vilken väg ni ska ta - normalrutten från syd/sydost? Jag är sugen på nordsidan (kräver inte border zone permission), ser mer imponerande ut än sydsidan men jag känner tyvärr inte till rutten den vägen... :(
 
Tanken i dagsläget är att ta normalrutten men vi har även tittat på nordsidan. Men då känns tre personer och framförallt två som lite i minsta laget för ett replag.

Olle
 
Nordsidan

Är du säker att det inte krävs någon permit för nordsidan? Det berör ju på vilken anmarsch man tar, dvs var i Baksandalen gränsbevakningen har placerat sina poster. Men är det så att det krävs tillstånd i Terskol så krävs det säkert längre ner i dalen också, dvs i Övre Baksan eller Elbrus (byn, inte berget) där vanliga anmarscher till nordsidan börjar. Jag hade dubbelkollat det.
 
Bränsle

Är det någon som vet var och om det går att få tag på bränsle. Helst gas (Primus gänga) men i värsta fall bensin.

//D
 
Re: Bränsle

z95nida; sa:
Är det någon som vet var och om det går att få tag på bränsle. Helst gas (Primus gänga) men i värsta fall bensin.

//D

Bensin finns - de har bilar ;-)

Dock är den inte lika ren som vår svenska så ta med rensnål eller motsvarande för ditt kök. Det smutsar ner mer än vr miljösoppa.

Rekomenderar bensin framför gas på hög höjd och vid kyla men har du provat ut ditt gaskök i förväg i sträng kyla och på höjd så kanske det finns gas där, det letade vi aldrig efter.

/Patrik, på Elbrus 2003

http://elbrus.has.it
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.