Kaskasapakte solo?

Finns det någon rutt som lämpar sig att göra kaskasapakte solo? Alltså vilken rutt erbjuder den relativt enklaste bestigningen?
 
Beror på

den som skall upp.

Sydostkammen innebär rätt lite klättring och anses säkrast och enklast.

Ett hak på någon meter att hoppa över är väl mest nervöst. Snökam på i Liljetoppen.

Thure
 
Finns det någon rutt som lämpar sig att göra kaskasapakte solo? Alltså vilken rutt erbjuder den relativt enklaste bestigningen?

Normalvägen är såvitt jag förstår upp längs kammen från nordväst, och ner längs sydostkammen, tror men vet inte med visshet att haket är lättare om man är på nerväg. Jag har inte varit på Kaskasapakte själv.

Soloklättring är inte tillrådligt, går något fel blir det mkt svårare att få hjälp. Förlåt, vill inte mästra, men ändå säga det. Och, ja, en erfaren väl utrustad alpinist är sannolikt säkrare ensam än tillsammans med något blåbär som drar ner takten till noll så fort det är utsatt med påföljd att det fina vädret hinner försvinna och ersättas med dimma, regn och verglasning eller snöstorm.
 
Tack för svaren.
Såklart är alla upplevelser och bedömningar subjektiva. Jag tänker mest få lite info om de olika lederna. Bedömningen om riskerna föknippade med klättringen är acceptabela måste såklart till sist göras på plats. Men som jag förstår det handlar nordostkammens krux om haket?

Mvh / Henrik
 
Men som jag förstår det handlar nordostkammens krux om haket?

Som sagt, jag har inte varit där själv, men såvitt jag förstår är hakets svårighet psykologisk, det kan krävas avsevärd självövervinnelse för att hoppa över, fast det varken är långt eller svårt. Däremot finns ett antal hammare mellan toppen och haket vilka kan vara knepiga, många abseilar på ett eller flera ställen. Vid verglasning, kombination av hög luftfuktighet och kyla, som gör att det bildas en tunn, genomskinlig isyta på klippan, vore det mycket farligt utan en erfaren och pålitlig repkamrat.
 
Västväggen

Hej, var på Kaskasapakte för några år sedan och gick upp sydostkammen (i replag) och västväggen ner. Bilder: http://olawelin.wippiespace.com/ALBUM/KEBNE03/index.html

Sydostkammen är ganska lätt klättring men inte helt lätt att hitta rätt väg (se klätterförbundets KEB-förare), är möjlig att soloklättra under optimala förhållanden, men vid lite regn så kommer du nog varken upp eller ner :( du måste korsa en glaciär med en del dolda sprickor för att komma till insteget.
Västväggen är tyvärr nog enda vägen upp/ner utan klättring men den är väldigt lös och inte alls rolig, men tekniskt ok för solo utan utrustning, hjälm rekommenderas.

Så är målet en rolig klättringsdag i fjällen så kan jag inte rekommendera västväggen, men är målet att ha varit på toppen så hade jag nog tagit västväggen solo.

Var även en solotur på Kaskasapakte något år innan detta och försökte på sydvästkammen, då kom jag upp till ca 1900 m, kunde inte kringgå en hammare där som såg lite för läskig ut för att soloklättra och fortsatte ut på västväggen istället som nära SV-kammen är väldigt brant, insåg att jag förmodligen skulle kunna klättra till toppen men osäker på om jag skulle kunna komma ner valde jag att vända. Då visste jag inte att jag skulle kunna traska ner för västväggen.
Bilder: http://olawelin.wippiespace.com/ALBUM/KEBNE02/index.html

Lycka till och tänk på att det är enklare att klättra upp än ner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.