Mt Elbrus

Hej!
Hade tänkt att bestiga Mt Elbrus i maj/juni 2008. Och undrar då om det är någon/några som är sugna på att hänga med? Har tidigare erfarenheter från mont blanc och även varit ett par gånger på galdhöpiggen och glittertind. Har inga så där jättestora erfarenheter med mig i bagaget men viljan och motivationen finns.

Känner du dig motiverad att hänga på så hör av dig!!

//Manuel
 
Om jag åker själv så blir det solo. Men eftersom jag ställt frågan om det är någon som vill hänga på så är jag öppen för alla alternativ. Kikade på en arrangör idag de tog runt 500 euro för en 8-dagars.
 
Låter som en intresant ide, ser att du bor i borås ( bra stad )
Har funderat på detta innan en inte blivit av än. Har inga större erfarenheter av sådan klättring, höjden ska inte vara några större problem ( ett par resor till himalya tidigare )
 
Go big !

Har du kommit långt i planeringen ? Hur är färdvägen dit ? Resans längd och pris ?
Några intresanta frågor.
 
Anledningen att jag fråga är att det är rätt mycket pappersarbete och krångel för att komma dit. Ryssland ligger tyvärr lite efter resten av Europa.
Jag har ingen direkt klätter/höjd erfarenhet men tror nog inte Elbrus hade varit några problem.
Planerade att åka dit 2009 men kan tänka att sticka redan till sommaren.
 
Go bigger!

Har du kommit långt i planeringen ? Hur är färdvägen dit ? Resans längd och pris ?
Några intresanta frågor.

Nej jag har faktiskt inte planerat mer än att jag på ett ungefär vet hur jag kommer dit. Flyg till moskva, flyg/tåg till mineral vody. och sedan löser det sig med buss resten av vägen. resans längd beror lite på hur många vi blir och så men jag har räknat med ca 2 veckor så man hinner se lite annat också när man ändå är i trakterna.

Men som sagt det löser sig det mesta med planeringen när man vet hur många man blir osv.
 
Som svar på det Oscar vill jag bara säga att jag har kikat lite på det och vad jag förstått så måste man ha en inbjudan av en resebyrå för att komma in i ryssland som man måste visa upp när man ansöker om visum. Köper man flygbiljetten genom ett resebolag så får man ju det. Sedan behövs det tillstånd och sådant men det kan man nog lösa lokalt. Har en kompis som bor i ryssland så jag ska kolla lite med henne hur man kan göra för att få tillstånden på plats.
 
Ja, det är ju klart. Några dollar sedlar i handen öppnar nog dörrar också.
Vad jag förstår så har du glaciär kunskap/erfarenhet? Förhoppningsvis ska det ju inte behövas på Elbrus men det är ju bra om någon i gruppen kan ta kommandot vid ev svårigheter.
Planerade en alpinkurs i vår men helt klart sugen på Elbrus i stället.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...