Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
...det blir i slutet av augusti. T.ex. de två sista veckorna. Är det seriösa planer eller fortfarande på drömmarstadiet (ett stadie där jag bestigit många berg)?
Skicka ett mail och berätta mer om planen om det finns någon.
//Mattias
Eftersom den frågar dyker upp först har jag lite uppgifter om resekostnaden.
Flyg t/r Arlanda-Moskva ca 2500-3000:- (SAS), flyg t/r Moskva-Mineralnyje
Vody ca 1500-2000:-(Aeroflot), biltransport sista biten 400-500:-. Sen
tillkommer visumkostnad, förbrukn. mat etc.
Eventuell hotellkostnad i Moskva (om anslutningsflyget inte passar
tidsmässigt. Moskva kräver minst 4h mellan anslutningsflygen) och Elbrus om
man känner för det tex som en avslutning innan hemfärd. I Elbrus bor man för ca
400:- natten.
Förbruknings varor som mat och bränsle och sånt är väll rätt billigt där? Så den totala kostnaden borde väll inte vara så många tusen högre än transportkostnaden?
Hej, hur är det med tillstånd. Jag har hört att det är svårt att få ta sig upp utan guide om man inte är en stor grupp. Stämmer detta, eller kan en grupp ala 2 pers fritt gå upp?
Tillstånd kostar ca 20 USD och kan köpas vid liften.
Vi var 2 som gick upp....träffade på en ensam snubbe på vägen upp...det finns nog inga hinder för att gå upp i smågrupper...
Kan bekräfta Lassehan's och Virrors prisberäkningar...med tilläget att det går att bo billigare i Elbrus....tex på Logova i Azau
Förbruknings varor som mat och bränsle och sånt är väll rätt billigt där? Så den totala kostnaden borde väll inte vara så många tusen högre än transportkostnaden?
I Terskols klätterbutik är det lika dyrt eller dyrare än här hemma. Jag tycker du ska ta med all mat från sverige. Utbudet i Terskol är mkt litet, frystorkat finns nog inte alls. När det gäller bränsle så kör med ett multikök och ta med tomma flaskor, fyll på plats med rysk lågoktanig bensin. Gaskök fungerar inte så bra att smälta snö med i många timmar över 4000m där ni kommer lägga ert sista läger.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...