Elan Couloir - nån som vet?

Hej,

Köpte nyligen ett par begagnade Elan Couloir-telisar med Rottefella Chilli-bindningar. Har hittills testat dem bara en gång, och de verkar rätt skapliga, men eftersom jag är total telemark-nybörjare tänkte jag kolla om nån här har erfarenheter av nämnda skida. Så dags att fråga nu förstås, då jag redan betalat för skidorna, men i alla fall... tacksam för svar!
 
sambon kör på dem och är nöjd så länge vi håller oss i pist eller iallafall packad snö. Blir det löst har de för låg bärighet så han önskar ett par bredare, han har iallafall inte klagat på att de är för mjuka. Jag tror att man måste vara väldigt stark eller tung innan man upplever telisskidor för mjuka!
 
Jag har ett par Elan MX2000, som nog är lite (ngn mm) bredare än Couloiren. Jag tycker kanske att de är lite mjuka (väger 73 kg) men stör mig inte så mycket på det.

MEN belaget till mina skidor är riktigt dåligt! Mina skidor är nog 4 år gamla och vallade 2-3 ggr per säsong. Det hjälper inte hur många lager jag lägger på och skrapar bort. Efter en dag med isig åkning måste de vallas om.

Vet inte om elan har ändrat sina belag, men en kompis sade att de är rätt kända för att ha dåliga belag.

Vet som sagt inte hur det är i dag, men du borde kolla upp det.
 
Stinger hade också dåligt belag. Det enda som satt kvar någon längre tid var nån stenhård valla jag hittade "for man made snow".
 
Kanonskida

Jag väger ca 74 kg och är 183 cm lång och kör ganska aggressivt. Jag har haft denna skida i ca 4 år nu och åkt ca 15-20 dagar per säsong.

Den funkar bäst i pist/slask/puckel/uppkört, och har lite för smal midja för djup lössnö, men det går helt okej att surfa omkring med den om man har lite fart. Det är en bra kombination mellan hyfsat lätt skida för toppturer och ändå stabil nog för alla underlag. Belaget är mycket bättre än på Stinger.

Jag gillar verkligen skidan!

Tyvärr har bindningen nu gått sönder så jag funderar på om det är värt att laga den eller köpa helt ny utrustning...
 
Tack för svaren! Belagen har jag själv inte så mycket att säga om, eftersom jag bara åkt ett par gånger med skidorna, men okej - får kanske skaffa hårdare valla. För min egen del tror jag det är ganska liten risk att de ska kännas för mjuka, eftersom mina strategiska mått är i flugviktarklassen, 170/62. ;)
 
Måste bara få korrigera lite kring diskussionen om Stinger/Colouir: De är inte samma skida i olika årsmodeller. Stingern ersattes av en modell som hette Vertical medan Coloiren behöll sitt namn. Stinger är en mjuk nybörjarskida som snabbt kan komma att kännas för mjuk. Framförallt har den för dålig vridsyvhet trots att den är ganska smal. Colouiren är 1 cm bredare (69-71 i midjan ber. på årsmodell) och har ett titanalskikt istället för carbon vilket gör den vridstyvare och stabilare men samtidigt lite mindre förlåtande i dåligt före. Trots det en lättåkt och relativt stabil skida som funkar till det mesta även om den inte har det där riktiga flytet i lite djupare lössnö.
Bra kantgrepp i hård pist så länge det inte är is.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...