Elakt märke i kajaken

"stödhjul" kanske...

På VKV-kajaker med "hål" i sidan skulle man ju kunna sätta i utriggarna och pontonerna på dem som tar emot mjukt om det välter :)
Nja, kanske inte så bra ide ändå, men jag har funderat om inte dessa "hål" ändå skulle kunna användas på nåt sätt för nån slags "stödhjul" , särskilt om man vill dra kajaken lite fortare, t ex efter cykeln.
 
VKV tillverkade å sålde ett litet antal kajakcykelvagnar (5st tror jag det var) för ett antal år sen. Jag köpte såklart en.
Men den var i många delar å lite wobblig i höga farter. Så jag gjorde en egen variant gjorde en helsvetsad version+ ngt bredare än orginalet! Den fungerar underbart, kajaken följer med som en snäll "hund" å jag brukar cykla om "vanliga" cyklister med kajaken på släp!
Har haft den i många år å många har velat köpa den!
Är nån intresserad kan jag lägga in en bild på den :) Å jag lovar den välter inte i första taget!

/Janne
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Bild !

VKV tillverkade å sålde ett litet antal kajakcykelvagnar (5st tror jag det var) för ett antal år sen. Jag köpte såklart en.
Så jag gjorde en egen variant gjorde en helsvetsad version+ ngt bredare än orginalet! Är nån intresserad kan jag lägga in en bild på den :)
/Janne

Var VKV:s kajakcykelvagn inte bara en dragstångsanordning som kopplades till deras vanliga kajakvagn ?
Hur som helst, har man sagt A får man säga B, så in med bild på ditt specialbygge, vi är många som är nyfikna ;)
 
Vagn

Vi har gjort vagnen i många varianter genom åren för att tillfredställa olika kategorier av kunder men aldrig alla fullt ut. Som vanligt går det inte att vara alla tillags och dessutom kostnadsfritt.

Just ang vagn så fins det nu mer både glid och kullagrade. Dessutom har vi både massiva hjul och slangförsedda. För de som vill ha ett bättre stöd mot en markerad köl har vi ett "kölstöd". Och för de som vill ut och cykla med kajaken så har vi ett fäste för det. Jag tror vi även har kvar någon gamal dragbom på vinden om någon vill tjata på Ingvar.

Från början var vagnen gjord med ett påsvetsat stöd för kölen, som stadgade vagnen lite samt ett stödben, som gjorde att vagnen kunde stå själv när man lastade kajaken. "Bra skit" men en dyrare lösning och alla hadde inte markerade kölar på sina kajaker.

Sedan kom den enklare varianten utan kölstöd mm.

Då var det så att andra saknade kölstödet, som nu fick bli ett tillbehör.

Som tur är så fins det andra lösningar och fabrikat. Duger inte det så kan man ju fixa saker själv som denna tråd påvisar.

Ett litet tips för de som föredrar våra kajaker i kombination med våran vagn är att dra remmen genom röret(fästet för pontoner mm.) och därmed vara försäkrad mot att vagnen kanar runt under kajaken vilket den gör om man vaxat sin kajak rikligt.

Ang material i kajaken, så är ju fördelen med handupplagd glasfiber just att man kan lägga materialet där de förväntas göra nytta och ta bort där det gör mindre nytta. Om folk tänker fortsätta att välta kajaker från sina vagnar så kanske vi får förstärka även där. Som tur är så går det ju lappa och laga dessa kajaker om oturen är framme. Ett bekymmer är ju för de som följt kajakkulturen från duk till tupperware att hanterandet, respekten och priset har blivit något helt annat än vad det har varit. Vikten på kajaker Svensson-kajaker har gått från ca 12kg till i vissa fall 28kg. Vart skall man då lägga ribban? Skall vi bygga så att man kan ha partaj och samlas med hammare och slägga och ha en riktig orgie eller skall man ta på sig sammetshanskar och förvara kajakerna i frigolitblock.

Tja vi gör en variant som vi tror passar de flesta och för dem som önskar annat så kan vi anpassa produktionen efter önskemål men då tillkommer leveranstid.

En grej med detta forumet kanske vore att sammanföra människor med transportbekymmer. Dvs om någon har en resa i någon riktning så kan man kanske flagga med det och sedan dela transportkostnaden. Det spar ju lite på miljön om det går att minimera bensinförbrukningen.

Ang Trapper vs VKV, så är det ju lite syskonkärlek. Puss på dig Hassex! ;-)

Mvh Kåre
 
P.s

Pappa kom in i morse och påpekade att om man har problem med vagn som hoppar och gungar lite så kan det bero på att däcket sitter snett på fälgen vilket enkelt ordnas med att tömma ut luften och vrida däcket lite fram och tillbaka. Glöm inte att fylla på med luft efteråt!

De massiva hjulen är lämpliga för cykling i kombination med kullager. Dessa bör inte dränkas vid sjösättning.

I dag är det så jäkla härligt väder så nu skiter jag i datorn och drar o paddlar i stället.

Ha det/Kåre
 
Ledsen att bilden dröjde, har varit på havet hela dagen :)
Här kommer bilden på min kajakvagn, kopia av VKV's men helsvetsad och lite bredare.

/Janne

Bild_281.jpg
 
Nu har jag fått mat i mig oxå :)
Syns lite dåligt på bilden men fören vilar på ett stävstöd i gummi från Biltema(24:90) å bak vilar kajaken på en VKV kajakhållare!
Alla aluminium profiler fick jag av en kompis (på hans jobb fanns även en kille som svetsade ihop allt för en flaska Whisky) VKV´s hjulhållare fick jag av Johan på Kanot centrum å dom helgjutna gummihjulen fick jag från Tenne på Trapper! Så tack VKV å Trapper för min fina vagn :)

/Janne
 
Snyggt bygge

men egentligen tycker jag att även den här konstruktionen är lite topptung. Varför inte ha hjulaxlarna i höjd med underredet som kajaken vilar på?

Thure
 
Kan ge dig två skäl varför den är hög! Använde VKV´s orginal hjulhållare + använde vagnen på landet i början där vägen(ko stigen) var mkt dålig(nerkörd+mkt smal) Behövde då lite höjd på vagnen!
Å jag lovar man kan köra riktigt fort med den(även i kurvor) å den gungar inte vid fart!
Så jag är mkt nöjd med den :)

/Janne
 
Det skall till väldigt

skumpig terräng för att akterna skall slå i och då lika gärna nedför som uppför kanske framför allt inär cykeln är på plan mark och kajaken kvar i en brant nedåtslänt.

Fören kan med fördel hållas rätt lågt ned i och med att den ligger nära bakhjulet på cykeln.

Jag brukar fästa fören på kajaken i en bräda som är surrad på cykelns bakpakethållare. Då behövs ingen dragstång på vagnen utan jag kan använda t ex en Eckla vagn.

Thure
 
Jag föredrar min Eckla vagn om det bara gäller en kort bit utan cykel! Har provat cykla med den å då använt VKV´s dragstång som man fäster framtill på kajaken å jösses vad vi vällte (tror det berodde på att vagnen är för smal(använde den lilla Eckla vagnen) Sen tror jag man behöver kullagrade hjul om man ska cykla längre sträckor(vilket inte Eckla vagnen har)
Så drar jag kajak för hand använder jag helst Eckla å cyklar jag min VKV-Trapper vagn :)

/Janne
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips