Elakt märke i kajaken

Jag var i vintras på ett studiebesök hos Trapper. Dom hade en kajak liggande som vi fick försöka slå sönder med en slägga ”modell mindre” (större än en normal hammare). Vi var nog en 4-5 st personer som slog allt vad vi orkade och så länge vi orkade men det var omöjligt att slå sönder kajaken. Någon spricka i gelcoaten var allt vi lyckades ”åstadkomma”

Så min undran är om VKV’s byggsätt med konstruktionen med en vänster och en högersida på något sätt ger en svagare konstruktion än om man bygger ett skrov och däck?

Nu är det > 30 år sedan jag läste hållfasthetslära (Hållf) och vi räknade mest på metallkonstruktioner. Så jag är inte hemma på kompositer mer än att jag vet att det är skillnad på polyester och epoxi, och att det är armeringen som ger plasten styrka. Som jag fattat det är det valet av armering och armeringens tjocklek som är avgörande för styrkan. Möjligen kan ett mjukt skrov som flexar vid kraftig punktbelastning hålla bättre än ett hårt (sprödare) skrov.

Någon som kan förklara detta med styrkan på en kompositkonstruktion?



Per


Jag får känslan av att min är ganska skör.
Vill inte testa hammarn här. =)
Men nu vet vi inte om fibern skadats säkert.

Jag vet inte, men muren var vass.
Och jag hade nog lite packning i.
Och kanske lite otur, och träffade på fel ställe.
 
Jag var i vintras på ett studiebesök hos Trapper. Dom hade en kajak liggande som vi fick försöka slå sönder med en slägga ”modell mindre” (större än en normal hammare). Vi var nog en 4-5 st personer som slog allt vad vi orkade och så länge vi orkade men det var omöjligt att slå sönder kajaken. Någon spricka i gelcoaten var allt vi lyckades ”åstadkomma”

I ärlighetens namn blev jag förvånad själv jag hade tänkt att ni skulle bonka hål i kajaken som vi sedan skulle laga. När det nu inte blev så :) fick vi lägga en sits istället

Ett riktigt handupplaggt laminat är förvånansvärt starkt. Ett bra laminat är en kombination av seghet och styrka. Trapper sprutar också sin gelcoat för att få ett så tunt lager som möjligt. Hur starkt laminatet skall vara kan man inte räkna ut utan det är många års trailanderror som gäller.

Personligen tyckte även jag att skadan såg skum ut men det kan som sagts röra sig om maximal otur.

Att skyndsammast ta hem kajaken fixa den och skicka med en paddel eller flytväst som plåster på såret hade väl varit det svar jag hade väntat mig.

Den här typen av skador är väldigt ovanliga de skador jag sett har varit transportskador man har staplat kajaker fel eller tunga grejer har rammlat ner på dom. Även detta är ovanligt men det händer

Hans Friedel
 
Detta börjar bli kul.

Varför inte bjuda på mera humor.
Inom MC-kulturen har jag sett när man offrat en Japansk motorcykel genom att köra skiten ur den och sedan bränna den. Inom kristendomen samlas man för att rituellt dricka blod.

Med tanke på EPP´s logga som på minner om (Sat)urnus så kanske vi skulle samlas för att dricka blod och gemensamt offra en Trapper-kajak till satan och sedan dela ut paddelpass till alla medlemmar av Trapper-kulten. :)

Skämt och sido så kan ju laminatskador uppstå av olika orsaker och givetvis rättar vi till de skador som uppstår pga fabrikationsfel. Som jag skrev så är det svårt att via liten bild i datorn uppskatta omfattningen av skadan eller om det är fel på laminatet.

Det går ju också att skriva en uppsats om olika material och egenskaper mm. Jag avstår detta eftersom det kanske är att lura andra på stimulerande skrivande.

Tryck med tummen runt skadan ser du fibrer eller hör knastrande ljud så är fibrerna skadade och bör ersättas. Om du enbart pillar i gelcoat så lär sprickan krypa fram igen.

Du hittar oss i Västervik och telnr: 0490/21038 om du vill ha lite snabbare direktkommunikation.

Mvh Kåre
 
Fy fan va surt. Blev lätt illamående bara av att läsa första inlägget i tråden. Sjukt oflyt.

Unna din Seagull en fin-lagning de lux, annars lär väl aldrig såret i kajaksjälen läka. :)
 
Rättelse

Okej jag tog väl i lite.
Jag skrev dessutom i all hast mitt hem nr i stället för firmans. Rätt nr till VKV är 0490/21950.

Mvh Kåre
 
Haha, jo lite mycket kanske du tog i, men jag tror Jamo mest menade att det var en olyckligt händelse som beskrevs i första inlägget.

Pyssla nu om kunden så blir alla glada. Det är nog ingen som i grunden betvivlar kvaliteten i VKV:s kajaker, även om nu skadan ser lite märklig ut. På en "vanlig" kajak hade skadan hamnat mer eller mindre mitt i skarven mellan däck och skrov.

På några kajaker är det kanske t o m starkare där p g a det är en skarv, medan andra rimligen är känsligare och dessutom en aning mer svårlagade om skarven är skadad.

F ö får det väl ses som god kundvård när tillverkarna lämnar ut sitt hemnummer till kunder i knipa :)!
 
Sticksår?

Sannolikt så är det en vass stenspets som rivit ett litet hål i kajaken. Sprickan i gelcoaten ovanför har antagligen uppkommit genom att skrovsidan trycktes in. Det är säkert IMHO fiberskada i det mindre märket men behöver inte vara det i den övre sprickan.

Hade Trapperkajaken misshandlats med en vass stenspets hade den också gått sönder men kanske hade det behövst mera våld än på den här VKV-kajaken. Att slå sönder laminatet med en rundat slägghuvud är mycket svårare än med ett spetsigt föremål.

VKVs byggmetod tillåter tunnare laminat på många av ytorna och ändå en formstabil konstruktion. Men den blir på många delar av skrovet känsligare för den här typen av skador. Inget för "seal landings" dvs surfa in på en klapperstenstrand och buklanda med andra ord.

Det tål däremot många andra kajaker förvånansvärt bra även om det sliter i längden och leder till att man då och då får plasta om laminatet under sittbrunnen.

Lägg på lite väv på insidan och fixa utsidan med gelcoat och tunn plasttejp för att få en jämn yta. Förvånansvärt lätt att få ett hyggligt slutresultat.

Gläd dig åt att du har en lätt ärrad och trivsam kajak. Första märket gör lite ont men sedan blir lådan mera och mer en kompis där märkena hjälper dig att minnas alla roliga och fina turer.

Har själv råkat ut för liknande skador i det tunna däckslaminatet på min Lisa när kajakvagnen vält.

Thure
 
Oj, hehe.
Nej, jag klantade mig rejält.
Och hade väl otur med hur den landade.
Men jag har ingen erfarenhet än.
Jag har svårt att tro att det var fabrikationsfel och att någon annan än jag själv bär ansvaret för det här.

Det jag hälst vill göra är väl att lämna den till VKV själva.
Känns som att det vore tryggast, och som att dom borde veta bäst hur den ska lagas.
Men problemen är väl dem att jag har cirka 30 mil, fågelvägen, till västervik.
Sedan har jag det lite knapert efter inköpet av kajaken.
Jag har ingen bra transportmöjlighet heller, så jag funderar nästan på att paddla runt. ;)

Kåre, jag ska testa att trycka runt skadan nästa gång jag är där.
Och tack för svaren, känns trevligt att få svar från tillverkaren direkt.

Det var ju ingen spetsig sten av storlek större.
Men murstenen består väl av många små, så.

Jag får väl visa bilden på hela platsen antar jag, men att jag ens tog mig ner den vägen utan hjälp är så pinsamt.

Kantig mur:



Tack för alla svar.
Mvh Roger
 
Detta börjar bli kul.

Varför inte bjuda på mera humor.
Inom MC-kulturen har jag sett när man offrat en Japansk motorcykel genom att köra skiten ur den och sedan bränna den. Inom kristendomen samlas man för att rituellt dricka blod.

Med tanke på EPP´s logga som på minner om (Sat)urnus så kanske vi skulle samlas för att dricka blod och gemensamt offra en Trapper-kajak till satan och sedan dela ut paddelpass till alla medlemmar av Trapper-kulten. :)

Skämt och sido så kan ju laminatskador uppstå av olika orsaker och givetvis rättar vi till de skador som uppstår pga fabrikationsfel. Som jag skrev så är det svårt att via liten bild i datorn uppskatta omfattningen av skadan eller om det är fel på laminatet.

Det går ju också att skriva en uppsats om olika material och egenskaper mm. Jag avstår detta eftersom det kanske är att lura andra på stimulerande skrivande.

Tryck med tummen runt skadan ser du fibrer eller hör knastrande ljud så är fibrerna skadade och bör ersättas. Om du enbart pillar i gelcoat så lär sprickan krypa fram igen.

Du hittar oss i Västervik och telnr: 0490/21038 om du vill ha lite snabbare direktkommunikation.

Mvh Kåre


Härligt Kåre!

Skall det även finnas en Svensk kajakindustri i framtiden är god service helt avgörande

Annars kan folk lika gärna köpa kajaken i närmsta korvkiosk/Internet

Hans Friedel
 
Jag vet inte men kan inte det vara vagnen som är boven i dramat? Har ägt ett antal VKV genom åren! Min sista var en Seagull Elite! Tyckte den låg dåligt på VKV vagnen å den välte ngr ggr(dock utan skador)
Jag byggde om vagnen lite satte på en VKV kajakhållare för takräcke istället för dom längsgående glatta stöden! Efter det vågade jag till å med cykla med kajaken :)

/Janne
 
VKV-vagnen

är väl hög och smal när man drar den på ojämnt underlag. Min har tippat ett antal gånger med antingen Yoo-A-Kim och Lisa som last.

Jag föredrar en bredare och lägre vagn.

Thure
 
Håller med! Har därför även skaffat ett lite längre alu-profil (40x40) så vagnen blir lite bredare!
VKVs vagn blir bra om man bygger om den lite :) Annars kan jag rekommendera Eckla vagnen men bara för korta sträckor(inga kullager där) tar dessutom liten plats!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
Annaish Märke på Kajak Paddling allmänt 0
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.