Elakt märke i kajaken

Hej!

För några veckor sedan skulle jag ut och paddla med min splitter nya Seagull för tredje gången, då det som absolut inte får hända händer.
Jag leder den på en mycket dum plats och vagnen välter med kajak ner på en vass mur...

Jag har fruktansvärd ångest över att ha lyckats med detta, och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Hur illa är detta?
Hur illa är märket?
Hur pass bra blir det efter lagning?
Blir reparationen dyr?

Sprickan är ungefär en decimeter lång, och under den ser vi ett hål där gelcoat:en lossnat.



Tack på förhand!

Roger
 
Ingen fara

Konstigt att skadan blev så relativt stor. Vet inte var VKV använder för material men moderna vävar ihop med högklassig polyester brukar tåla mer. Hursomhelst

Det är ett lätt fix att laga skadan och eftersom den är relativt mitt på kajaken kommer man lätt åt från insidan. Och lagningen kommer att bli helt osynlig och säkert starkare än den var från början.

1A är förstås att du kontaktar tillverkaren i det här fallet VKV dom vet precis hur det skall lagas och dom använder samma material som kajaken är byggd av

2A är att du låter någon annan kanot byggare fixa till skadan. Trapper håller till i mellan Sverige och det finns även någon mindre tillverkare på Västkusten. Hursomhelst någon som är van med glasfiberkanoter kommer också att göra ett bra jobb

3A Är att du låter någon annan verkstad typ båtvarv som har erfarenhet av glasfiber fixa till skadan. Det kan vara lite vanskligt om dom inte är vana vid att bygga tunt och lätt men det kan också gå hur bra som helst

4A är att du fixar till skadan själv egentligen inte så märkvärdigt men eftersom kajaken är ny nja

För en som är van tar det högst några timmar att laga skadan och det borde vara fråga om några tusenlappar. Inga jättepengar iallafall

Hans Friedel
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Aj aj!
Inga bekymmer detta går att fixa.

Problemet är nog det estetiska och ekonomin.

Med lite silvertejp så går det att få kajaken att flyta igen.

Vill du bara slipa bort det skadade materialet och lägga i ny fiber och plast och pensla på gelcoat. Dvs återställa funktionen, så rör det sig om ca 1tim jobb.

Vill du ha skadan "ogjord" så kan arbetstiden skena fast på en så pass i övrigt fin kajak kan det kanske vara värt att göra det grundligt. Dock bör du veta att en lagning aldrig blir helt osynlig.

Svårt att sätta en prislapp efter en bild. Vi tar betalt efter arbetstiden. Transport hit är också en kostnad. Mitt råd är att som jag skrev dra på silvertejp så kan du bruka kajaken tills du har vägarna förbi någon som kan hjälpa dig eller tills energin att fixa själv har runnit till.

Hör av dig till varvet om du vill ha hjälp.

Mvh Kåre
 
Kan bara hålla med! Den skadan kommer inte å synas när det är fixat :)
Då det bara verkar vara gelcoaten som är skadad så har tex PP en Gelcoat Filler som du lägger på med fin spackel sen bara vattenslipa med 400-1200 stegvis sen rubba med Autosol polera med polish sist hårdwax!
Eller om du är mkt osäker så som Hasse säger så hjälper VKV dig säker att få den i nyskick igen!

/Janne
 
Otursförsäkring ?

Ja det tekniska och estetiska verka ju gå att lösa på ett bra sätt, va skönt, och första "repan" är ju alltid värst.....
Kanske har du också en hemförsäkring med nån "otursklausul" som kan ta hand om lagningskostnaden ?

Per D
 
Hej!

Tack för alla svar! =)

Det låter på vissa av er, som om ni tror att det är hål i glasfibern.
Det tror jag inte att det är, jag hoppas i alla fall att det bara är gelcoat:en som skadats.

Trevligt att få svar från VKV direkt. :)
Kåre, trodde du också att fibern var skadad?
Om så var fallet, hur pass lätt fixar ni en skada som gäller endast gelcoat?

Jag kan tänka mig att det går ganska bra att fixa själv.
Men jag är nybörjare på alla håll.
Jag är även perfektionist, så detta svider. :)
Men då kajaken är helt ny så hade det vart trevligt att få det så ogjort som möjligt.

Hur tillverkas den egentligen?
Om det bara är gelcoat:en som spruckit, så känns det ju som om det borde gå att få det så gått som ogjort?
Jag menar, är det inte så den tillverkas? :)
Gelcoat:en måste väl läggas på i efterhand, på något sätt?
Jag vet inte, men jag är tacksam för information.

Hur som hälst, tack för alla svar.
Om jag har möjlighet så ska jag se om jag kan ta mig till ert VKV-varv, någonstans.

Om det ändå hänt i vattnet...
Känns ju så pinsamt onödigt att lyckas med detta på land. =)
Jag tycks lyckas med sådana saker.
Har egentligen bara gjort två riktiga vurpor med min mountainbike, båda på asfalt...

Mvh Roger!
 
Ja det tekniska och estetiska verka ju gå att lösa på ett bra sätt, va skönt, och första "repan" är ju alltid värst.....
Kanske har du också en hemförsäkring med nån "otursklausul" som kan ta hand om lagningskostnaden ?

Per D

Hmm, jag vet inte du.
Men det kan vara värt att kolla upp. =)
Brukar man ha det?
 
Det låter på vissa av er, som om ni tror att det är hål i glasfibern.
Det tror jag inte att det är, jag hoppas i alla fall att det bara är gelcoat:en som skadats.
Av bilden att döma så anser jag att en skada på själva glasfibern också är väldigt trolig.

Den horisontella linjen son syns ovanför, är det en spricka eller bara en repa?

Om det är en spricka så skulle jag helt klart rekommendera lite glasfiberjobb också på den.

Om så var fallet, hur pass lätt fixar ni en skada som gäller endast gelcoat?

Att återställa till funktionellt skick är ingen större affär, det fixar nästan vemsomhelst som är kapabel att läsa och följa en bruksanvisning/arbetsbeskrivning.
Att göra osynliga lagningar kräver lite mer. I princip bör man ha tillgång till gelcoat av samma nyans som den som ursprungliga, ett reparationsobjekt som inte hunnit åldras (gulnat, blekts..) särskilt mycket, tålamod, våtslippapper och en bra formkänsla.

Jag kan tänka mig att det går ganska bra att fixa själv.
Funktionellt - ja. Men att som nybörjare få till en osynlig lagning tror jag är att hoppas på för mycket.

Hur tillverkas den egentligen?

Serietillverkade glasfiberskrov byggs utifrån och in, och vanligtvis i två halvor, över- och underdel. Man utgår från en form som stryks invändigt med den infärgade gelcoaten, sen läggs glasfibern på till önskad tjocklek. Därefter monteras förstärkningar för annan utrustning och inredning, antingen genom att plastas in "lokalt" eller genom att lägga till fler lager glasfiber över hela ytan.
Halvorna lossas ur sina formar, invändiga detaljer monteras innan halvorna läggs ihop. Över- och underdel fogas ihop och skotten plastas fast.
Målning invändigt, montering av däcksdetaljer och sen är det klart.
 
Serietillverkade glasfiberskrov byggs utifrån och in, och vanligtvis i två halvor, över- och underdel. Man utgår från en form som stryks invändigt med den infärgade gelcoaten, sen läggs glasfibern på till önskad tjocklek. Därefter monteras förstärkningar för annan utrustning och inredning, antingen genom att plastas in "lokalt" eller genom att lägga till fler lager glasfiber över hela ytan.
Halvorna lossas ur sina formar, invändiga detaljer monteras innan halvorna läggs ihop. Över- och underdel fogas ihop och skotten plastas fast.
Målning invändigt, montering av däcksdetaljer och sen är det klart.

Stämmer för nästan alla andra tillverkare, men inte VKV som tillverkas i en höger och vänsterhalva vilka plastas ihop. Denna teknik ger integrerade sittbrunnssarger och mycket slityta i kölen.
Resultatet blir för sin lamineringsteknik ett starkt och styvt skrov, men som synes ej krossäkert.
 
Styrka

Stämmer för nästan alla andra tillverkare, men inte VKV som tillverkas i en höger och vänsterhalva vilka plastas ihop. Denna teknik ger integrerade sittbrunnssarger och mycket slityta i kölen.
Resultatet blir för sin lamineringsteknik ett starkt och styvt skrov, men som synes ej krossäkert.

Jag var i vintras på ett studiebesök hos Trapper. Dom hade en kajak liggande som vi fick försöka slå sönder med en slägga ”modell mindre” (större än en normal hammare). Vi var nog en 4-5 st personer som slog allt vad vi orkade och så länge vi orkade men det var omöjligt att slå sönder kajaken. Någon spricka i gelcoaten var allt vi lyckades ”åstadkomma”

Så min undran är om VKV’s byggsätt med konstruktionen med en vänster och en högersida på något sätt ger en svagare konstruktion än om man bygger ett skrov och däck?

Nu är det > 30 år sedan jag läste hållfasthetslära (Hållf) och vi räknade mest på metallkonstruktioner. Så jag är inte hemma på kompositer mer än att jag vet att det är skillnad på polyester och epoxi, och att det är armeringen som ger plasten styrka. Som jag fattat det är det valet av armering och armeringens tjocklek som är avgörande för styrkan. Möjligen kan ett mjukt skrov som flexar vid kraftig punktbelastning hålla bättre än ett hårt (sprödare) skrov.

Någon som kan förklara detta med styrkan på en kompositkonstruktion?



Per
 
Det här låter bara värre och värre.

Ja, det är en spricka.

Här är en zoom på skadan.


Sprickan är, som jag sa tidigare, cirka en decimeter. Så märket under är inte så stort.
Men jag antar att du menar att då detta är en spricka, så har det bucklats på insidan, i alla fall vid händelsen.

Det låter riktigt illa. Alltså, om det måste lagas i fibern me. =/
Hur går detta till?

Mvh Roger
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips