Elakt märke i kajaken

Hej!

För några veckor sedan skulle jag ut och paddla med min splitter nya Seagull för tredje gången, då det som absolut inte får hända händer.
Jag leder den på en mycket dum plats och vagnen välter med kajak ner på en vass mur...

Jag har fruktansvärd ångest över att ha lyckats med detta, och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Hur illa är detta?
Hur illa är märket?
Hur pass bra blir det efter lagning?
Blir reparationen dyr?

Sprickan är ungefär en decimeter lång, och under den ser vi ett hål där gelcoat:en lossnat.



Tack på förhand!

Roger
 
Ingen fara

Konstigt att skadan blev så relativt stor. Vet inte var VKV använder för material men moderna vävar ihop med högklassig polyester brukar tåla mer. Hursomhelst

Det är ett lätt fix att laga skadan och eftersom den är relativt mitt på kajaken kommer man lätt åt från insidan. Och lagningen kommer att bli helt osynlig och säkert starkare än den var från början.

1A är förstås att du kontaktar tillverkaren i det här fallet VKV dom vet precis hur det skall lagas och dom använder samma material som kajaken är byggd av

2A är att du låter någon annan kanot byggare fixa till skadan. Trapper håller till i mellan Sverige och det finns även någon mindre tillverkare på Västkusten. Hursomhelst någon som är van med glasfiberkanoter kommer också att göra ett bra jobb

3A Är att du låter någon annan verkstad typ båtvarv som har erfarenhet av glasfiber fixa till skadan. Det kan vara lite vanskligt om dom inte är vana vid att bygga tunt och lätt men det kan också gå hur bra som helst

4A är att du fixar till skadan själv egentligen inte så märkvärdigt men eftersom kajaken är ny nja

För en som är van tar det högst några timmar att laga skadan och det borde vara fråga om några tusenlappar. Inga jättepengar iallafall

Hans Friedel
 
Aj aj!
Inga bekymmer detta går att fixa.

Problemet är nog det estetiska och ekonomin.

Med lite silvertejp så går det att få kajaken att flyta igen.

Vill du bara slipa bort det skadade materialet och lägga i ny fiber och plast och pensla på gelcoat. Dvs återställa funktionen, så rör det sig om ca 1tim jobb.

Vill du ha skadan "ogjord" så kan arbetstiden skena fast på en så pass i övrigt fin kajak kan det kanske vara värt att göra det grundligt. Dock bör du veta att en lagning aldrig blir helt osynlig.

Svårt att sätta en prislapp efter en bild. Vi tar betalt efter arbetstiden. Transport hit är också en kostnad. Mitt råd är att som jag skrev dra på silvertejp så kan du bruka kajaken tills du har vägarna förbi någon som kan hjälpa dig eller tills energin att fixa själv har runnit till.

Hör av dig till varvet om du vill ha hjälp.

Mvh Kåre
 
Kan bara hålla med! Den skadan kommer inte å synas när det är fixat :)
Då det bara verkar vara gelcoaten som är skadad så har tex PP en Gelcoat Filler som du lägger på med fin spackel sen bara vattenslipa med 400-1200 stegvis sen rubba med Autosol polera med polish sist hårdwax!
Eller om du är mkt osäker så som Hasse säger så hjälper VKV dig säker att få den i nyskick igen!

/Janne
 
Otursförsäkring ?

Ja det tekniska och estetiska verka ju gå att lösa på ett bra sätt, va skönt, och första "repan" är ju alltid värst.....
Kanske har du också en hemförsäkring med nån "otursklausul" som kan ta hand om lagningskostnaden ?

Per D
 
Hej!

Tack för alla svar! =)

Det låter på vissa av er, som om ni tror att det är hål i glasfibern.
Det tror jag inte att det är, jag hoppas i alla fall att det bara är gelcoat:en som skadats.

Trevligt att få svar från VKV direkt. :)
Kåre, trodde du också att fibern var skadad?
Om så var fallet, hur pass lätt fixar ni en skada som gäller endast gelcoat?

Jag kan tänka mig att det går ganska bra att fixa själv.
Men jag är nybörjare på alla håll.
Jag är även perfektionist, så detta svider. :)
Men då kajaken är helt ny så hade det vart trevligt att få det så ogjort som möjligt.

Hur tillverkas den egentligen?
Om det bara är gelcoat:en som spruckit, så känns det ju som om det borde gå att få det så gått som ogjort?
Jag menar, är det inte så den tillverkas? :)
Gelcoat:en måste väl läggas på i efterhand, på något sätt?
Jag vet inte, men jag är tacksam för information.

Hur som hälst, tack för alla svar.
Om jag har möjlighet så ska jag se om jag kan ta mig till ert VKV-varv, någonstans.

Om det ändå hänt i vattnet...
Känns ju så pinsamt onödigt att lyckas med detta på land. =)
Jag tycks lyckas med sådana saker.
Har egentligen bara gjort två riktiga vurpor med min mountainbike, båda på asfalt...

Mvh Roger!
 
Ja det tekniska och estetiska verka ju gå att lösa på ett bra sätt, va skönt, och första "repan" är ju alltid värst.....
Kanske har du också en hemförsäkring med nån "otursklausul" som kan ta hand om lagningskostnaden ?

Per D

Hmm, jag vet inte du.
Men det kan vara värt att kolla upp. =)
Brukar man ha det?
 
Det låter på vissa av er, som om ni tror att det är hål i glasfibern.
Det tror jag inte att det är, jag hoppas i alla fall att det bara är gelcoat:en som skadats.
Av bilden att döma så anser jag att en skada på själva glasfibern också är väldigt trolig.

Den horisontella linjen son syns ovanför, är det en spricka eller bara en repa?

Om det är en spricka så skulle jag helt klart rekommendera lite glasfiberjobb också på den.

Om så var fallet, hur pass lätt fixar ni en skada som gäller endast gelcoat?

Att återställa till funktionellt skick är ingen större affär, det fixar nästan vemsomhelst som är kapabel att läsa och följa en bruksanvisning/arbetsbeskrivning.
Att göra osynliga lagningar kräver lite mer. I princip bör man ha tillgång till gelcoat av samma nyans som den som ursprungliga, ett reparationsobjekt som inte hunnit åldras (gulnat, blekts..) särskilt mycket, tålamod, våtslippapper och en bra formkänsla.

Jag kan tänka mig att det går ganska bra att fixa själv.
Funktionellt - ja. Men att som nybörjare få till en osynlig lagning tror jag är att hoppas på för mycket.

Hur tillverkas den egentligen?

Serietillverkade glasfiberskrov byggs utifrån och in, och vanligtvis i två halvor, över- och underdel. Man utgår från en form som stryks invändigt med den infärgade gelcoaten, sen läggs glasfibern på till önskad tjocklek. Därefter monteras förstärkningar för annan utrustning och inredning, antingen genom att plastas in "lokalt" eller genom att lägga till fler lager glasfiber över hela ytan.
Halvorna lossas ur sina formar, invändiga detaljer monteras innan halvorna läggs ihop. Över- och underdel fogas ihop och skotten plastas fast.
Målning invändigt, montering av däcksdetaljer och sen är det klart.
 
Serietillverkade glasfiberskrov byggs utifrån och in, och vanligtvis i två halvor, över- och underdel. Man utgår från en form som stryks invändigt med den infärgade gelcoaten, sen läggs glasfibern på till önskad tjocklek. Därefter monteras förstärkningar för annan utrustning och inredning, antingen genom att plastas in "lokalt" eller genom att lägga till fler lager glasfiber över hela ytan.
Halvorna lossas ur sina formar, invändiga detaljer monteras innan halvorna läggs ihop. Över- och underdel fogas ihop och skotten plastas fast.
Målning invändigt, montering av däcksdetaljer och sen är det klart.

Stämmer för nästan alla andra tillverkare, men inte VKV som tillverkas i en höger och vänsterhalva vilka plastas ihop. Denna teknik ger integrerade sittbrunnssarger och mycket slityta i kölen.
Resultatet blir för sin lamineringsteknik ett starkt och styvt skrov, men som synes ej krossäkert.
 
Styrka

Stämmer för nästan alla andra tillverkare, men inte VKV som tillverkas i en höger och vänsterhalva vilka plastas ihop. Denna teknik ger integrerade sittbrunnssarger och mycket slityta i kölen.
Resultatet blir för sin lamineringsteknik ett starkt och styvt skrov, men som synes ej krossäkert.

Jag var i vintras på ett studiebesök hos Trapper. Dom hade en kajak liggande som vi fick försöka slå sönder med en slägga ”modell mindre” (större än en normal hammare). Vi var nog en 4-5 st personer som slog allt vad vi orkade och så länge vi orkade men det var omöjligt att slå sönder kajaken. Någon spricka i gelcoaten var allt vi lyckades ”åstadkomma”

Så min undran är om VKV’s byggsätt med konstruktionen med en vänster och en högersida på något sätt ger en svagare konstruktion än om man bygger ett skrov och däck?

Nu är det > 30 år sedan jag läste hållfasthetslära (Hållf) och vi räknade mest på metallkonstruktioner. Så jag är inte hemma på kompositer mer än att jag vet att det är skillnad på polyester och epoxi, och att det är armeringen som ger plasten styrka. Som jag fattat det är det valet av armering och armeringens tjocklek som är avgörande för styrkan. Möjligen kan ett mjukt skrov som flexar vid kraftig punktbelastning hålla bättre än ett hårt (sprödare) skrov.

Någon som kan förklara detta med styrkan på en kompositkonstruktion?



Per
 
Det här låter bara värre och värre.

Ja, det är en spricka.

Här är en zoom på skadan.


Sprickan är, som jag sa tidigare, cirka en decimeter. Så märket under är inte så stort.
Men jag antar att du menar att då detta är en spricka, så har det bucklats på insidan, i alla fall vid händelsen.

Det låter riktigt illa. Alltså, om det måste lagas i fibern me. =/
Hur går detta till?

Mvh Roger
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
Annaish Märke på Kajak Paddling allmänt 0
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...