El Camino i Spanien

Jag har nyligen gått mellan starten i Frankrike som är byn Saint-Pied-de-Port, till Logroño i Spanien. Det är de första ca 165km av de 800km som leden är i sin helhet. I min blogg har har jag skrivit om vandringen och lite allmänna tips - utifrån mitt eget perspektiv.

Vi gick med förbokade hotell, då detta var första gången som mitt sällskap var ute och vandrare flera dagar i sträck. Detta blev en bra blandning av vandring, religion, eftertanke, mat, vin och sköna sängar. I framtiden kanske vi tar och går mellan härbärgen för pilgrimer, i så fall kommer det nya tips utifrån det perspektivet.

Välkommen att läsa mer - Vandringsman.

Några allmänna saker ...
  • Tänk på att mycket är stängt på söndagar.
  • Tänk på att utbudet av mat är begränsat i små byar.
  • Det blåser rätt mycket i Navarra regionen.
  • Engelskan är inte den bästa hos folk.
  • Besök minst en av de åttakantiga kyrkorna (tempelriddarkyrkor) som man passerar de första dagarna.
  • Njut också, inte bara skynda fram.

/Mattias
 
Bästa tipset jag kan ge är att gå vid påsk, det händer mycket i varje by/stad. Gick från leon med min dotter som var 14 år då. Vi gjorde våran grej och hade med tält och kök. Var det fint tältade vi, lunch och kaffe stannade vi och gjorde själva om vi kände för det. Annars passade det oss bättre att ta in på hotell när vi inte tältade, på grund av att vi gick ut och åt med befolkningen senare på kvällen då det är tidigit läggdax på vandrarhem. Vi tog hellre av oss skorna och viftade på tårna i någon grässlänt med något gott att dricka och äta. Kul att ligga och titta på alla som stressade för att vara framme till kl 14 tiden. Räkna med att bli väckt innan det ljusnar av stressade vandrare om du delar rum med många. Ha en bra tur nu och glöm inte varför du går.
 
Kul att så många gått leden för jag har också funderat ett tag på att göra det.

Vilken är den bästa månaden tror ni? inte för mycket folk men inte helt tomt heller. Gärna runt 20 grader på dagarna.
 
Grodanbolle vi gick den i april och det tyckte vi var perfekt om man räknar med temperaturen. Du får en helt annan tur om du går senare när det är skördetid då ligger inte vin och majsfälten öde.
 
jag funderar på att gå i juni nästa år men skulle vilja ha med mig ett tält - önskar inte tvingas ta taxi eller lifta om jag av någon anledning inte skulle klara mig ända fram till nästa härberge + att jag vill sänka kostnaden för resan och kanske faktiskt få lite mer naturupplevelse.

FÅR man tälta? eller finns campingplatser? jag vet inte riktigt vad jag kan vänta mig (har fjällvandrat med tält och campat på campingplatser under cykelturer tidigare) från spanien...
 
Undrar också om nån som gått Camino Frances med start i St Jean Pied de Port, Frankrike, och hur ni i så fall har tagit er till starten. Flyg till Biarriz eller Pamplona verkar jättedyrt (samma från Santiago de Compostela). Ett alternativ jag kan tänka mig är tåg från Paris till Bayonne, och sedan tåg till Madrid för hemfärd.

Kommentarer?
 
tack claus, men jag åker från göteborg. ska jag först upp till skavsta blir det lika krångligt (?) som att flyga till paris och ta tåget därifrån, vilket är vad det lutar mot just nu... 5-6 timmar genom frankrike kan ju bli en trevlig resa tänker jag :)
 
Tillbaka igen

Kul att se att tråden lever fortfarande!

Jag gick 22 dagar effektiv vandring utspritt på 30 dagars resa på och kring leden. Camino Francaise.

Från St. Jean Pied de Port till Leon. Sen tog jag tåget till Santiago och gick de sista 100 km till havet.

Jag hade inte hunnit gå hela vägen till Santiago så jag valde en "fusk" variant med tåg. Det gav dock en helhetsupplevelse som jag nog hade saknat annars.

Ska gå de sista 300km nästa september hade jag tänkt mig. Det var nämligen ganska kallt hela april då jag var iväg.

Nästa gång ska jag också krympa min packning. Ryggan vägde fullpackad med dagsproviant och vatten ca 15 kg.

Jag släpade med mig för mycket av saker som ändå finns att köpa på vägen. Jag packade nog undermedvetet mer som om jag skulle gå i fjällen/vildmarken. Alltså för mycket "i fall att prylar".

Helt onödigt.

Det jag var mest glad åt av det jag hade med/på mig var mina Hanwag kängor, min varma sovsäck och mina underbara ullunderkläder. Utan dom hade resan varit mindre behaglig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Newlin Camino Portugues Vandringsleder 0
BeatriceK Camino Francés på 23 dagar Vandringsleder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.