Eiger - letar info.

Hej hej.
En kompis har skickat ett sms och föreslagit att vi ska åka över till tobleroneland och klättra på Eiger. Piola's Sanction skrev han i sms:et. Är det ngn som vet vad det här är för led? Jag surfar runt på nätet men hittar mest bara inlägg om Clintans gamla sköna film. Information om detta är av stort intresse. Jag har redan blivit tokdissad över att jag tycker det låter som en kul grej så bespara mig. Däremot info om den är helbultad eller bara delvis bultad är av intresse. Så även info om hur exponerad den är för stenfall samt hur förhållandena generellt är i mitten av juni? Uppskattad tidsåtgång? Eventuella logistikproblem? Hur kirra vatten, allt med eller går det att få tag på längs leden? Jo, om ngn kan finna grad på detta så är jag också glad. Förhoppningsvis har han koll på vad det är han föreslår. Jag vill mest iväg för att balansera upp mitt cocktailklättrande, det måste tydligen vara långt, kallt o lite småjävligt för att räknas som klättring. Och sedan, ett pojkäventyr per år är bra för moralen.
 
ps, osäker om jag postade denna i rätt forum, moderator får flytta det fritt till den subkategori som är mest adekvat. Jag har aldrig fattat var gränsen går mellan multipitch och bigwall...
 
Anker/Piola

1988 Klättrade Daniel Anker and Michel Piola en imaginär linje från Filmen Eiger sanction ED3 VIII)
alt (ED2/3, 5.11d, 1000m,( linje 23 i följande länk,) kan vara nämd som Anker/Piola
http://www.alpinist.com/doc/ALP02/climbing-note-odermatt
Var beredd på svår route finding och lika beredd på att ge dig hän, men det verkar ju vara det du söker och förmodligen därmed erfarenhet att ta rätt beslut angående vad du vill klättra

Ps den lär inte vara repeterad alltför många gånger, därav kanske svårt att hitta info
 
Eigersanction även kallad "The sanction" (ED3, 7a, 1000m, Anker-Piola, 1988)

från http://www.alpinist.com/doc/web07-08w/newswire-hainz-eiger-update

The imaginary line that appears on a photo in the film [The Eiger Sanction], and the new route that Eastwood was supposed to be attempting, took the right edge of the steep wall left of the Geneva Pillar. In 1988 Piola returned to take up the challenge, this time with one of his regular partners of the time, fellow Swiss Daniel Anker, a man who would go on to become something of a guru on the mountain and its most knowledgeable historian. The Sanction (ED2/3, 5.11d, 1000m, Anker-Piola, May 1988) featured bolt protection, committing climbing and has seen few repeats.​
 
Förare och ledbeskrivning (på tyska) finns i Clubfurher Berner Alpen 4, hårdaste passagen är garderad UIAA VIII, och enligt topon finns det inga bultar. Men leden ser fin ut så kör hårt.
 
Som alltid i stora berg pa riktiga turer sa ska man vara helt sjavforsorjande dvs ha egen utrustning att sakra med. Allt fast man stoter pa och som underlattar far man se som bonus, men det ar val kanske att sla in oppna dorrar att papeka detta.

Good luck be safe and have fun
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.