Efterlyses: supertunn jacka med huva

Nja, det är Einriden inte. Men jag nappade på att det söktes efter en jacka som är "ämnad för vardagsbruk och i stadsmiljö snarare än i joggingspåret...med huva...enfärgad...och dra på sig när det blåser lite" Jag upplever att Dobsons R90 är helt vindgenomsläpplig och använder den bara som ett "innan träningen plagg", för att visa tillhörighet vid tävlingar och så...typ. Einriden knölar jag lätt ner i ryggsäcken och den är underbar att ta fram när det blåser lite. Och andas när det blir lite väl varmt under cykelturen till bussen. Och visst finns det lättare jackor, men det är den lättaste som jag köpt och fortfarande använder...

Så dobson r90 är helt vindgenomsläpplig? Jag trodde dess selling point var att den är nån sorts skydd mot vind. Den är ju varken värmande eller skyddar mot vatten.
Jag tycker nog den skyddar mot vind i alla fall. När jag cyklar på våren och blir kall av vinden genom fleecetröjan så gör det stor skillnad med dobson-jackan utanpå

Angående Klättermusen Einride, är det nån sorts bomullsmaterial? Isåfall tänker jag mig att min fjällräven skogsö täcker det segmentet redan (tunna bomull /poly-blandningar). Det är rätt praktiska jackor, använder den större delen av året då jag behöver jacka. Det är mer till sommaren jag längtar efter nåt ännu luftigarre och lättare.
 
Senast ändrad:
Itab

Jag köpte den när de reade ut förra året, de finns inte kvar vad jag vet. Minns inte vad de hette men det är T&P så gissningsvis T&P vindjacka el dyl. Fanns ett par byxor i samma serie. Jag tycker att jackan är utmärkt, särskilt till det pris jag betalade. Har använt den mycket och har den ofta med i väskan till vardags.

Kanske kan det vara värt att höra av sig till ITAB och fråga om de kommer få in den igen nu i vår. Berätta gärna här i sådana fall :)

Sorry, jag ringde dem precis innan ajg hittade denna tråd. MÖJLIGEN får de in något motsvarande till vår-/sommarkatalogen som kommer inom kort. Är själv på jakt efter en ny till frugan sedan vi förlagt hennes första.
 
(...) Ska det vara uttalat vindtätt är nog Montanes jacka svårslagen (precis som tidigare nämnts). Väger 66g. http://www.montane.co.uk/range/men/windproof/slipstream-gl-jacket
Inte för att det är särskilt meningsfullt, men visst kan man skava bor några gram (och kronor ;)) till, med t ex denna jacka (och det finns nog fler). Samma Pertex Quantum GL-tyg som Montane m fl - men jag skulle ändå välja den senare för den förlängda ryggens och hakskyddets skull. Samt inte minst för att slippa det babyblå blixtlåset på Windy Wendy... :p
 
Coolt att det fanns ännu lättare! (Du har bra koll på det Polska sortimentet!)

Men nu insåg jag att varken Windy Wendy eller jackan från Montane har någon huva, så de uppfyller tyvärr inte trådskaparens behov :(
 
Hur pass tunna och lätta jackor finns det egentligen om man går till klassiska 65/35-blandningar? Jag har en fjällräven som väger 600 g. Den har den tunnare bomull/poly-blandning (g1000 lite). Jag antar att hundra gram till skulle kunna rykt med vissa detaljer, såsom tryckknappar , tjockare tyg över axlarna mm..

Finns det nån bomull/polyjacka - skitsamma märke - som väger lite, typ nere mot 250-300 gram?
 
Hur pass tunna och lätta jackor finns det egentligen om man går till klassiska 65/35-blandningar? Jag har en fjällräven som väger 600 g. Den har den tunnare bomull/poly-blandning (g1000 lite). Jag antar att hundra gram till skulle kunna rykt med vissa detaljer, såsom tryckknappar , tjockare tyg över axlarna mm..

Finns det nån bomull/polyjacka - skitsamma märke - som väger lite, typ nere mot 250-300 gram?
Jodå - farsans gamla outslitliga polybomulsskjorta väger ca 150 g, och då har den ändå bröstfickor :).
 
Håller med här! Jag har denna vindjacka!
För 310 spänn är den KLART GODKÄND!!! :cool:

Jag slog till på den här jackan också. Finns ju bara i M och L, och jag har för det mesta S i tröjor och jackor. Men jag tänkte att det är ju bra om lätt kan bära vindjackan över tjocka förstärkningsplagg, så det gör inget om den är lite stor.

Men den var inte "lite stor", den var enorm! Jag kan med lätthet knäppa jackan med en huvudkudde på magen... Min bror som är vältränad och har L i tröjor hade också gott om plats runt bröst och mage, men tyckte kanske den var precis på gränsen till lite liten över axlarna. Det gick bra, men det var inget extra.

Dessutom är dragkedjorna av ganska dålig kvalité. Går trögt.

Men jag kommer trots ovanstående behålla jackan. För det priset den kostar tror jag inte jag hittar något bättre någon annan stans. Om jag bara syr in den lite i sidorna så ska jag nog kunna få till en okej passform också! :)
 
Det blir kanske lite väl ego, men jag avlägger ändå rapport: Jag slog till slut till på en "Bergans microlight jacket" på XXL. Den kostade 650 kronor, vilket jag tyckte är bra pris.

Ungefär lika tunn som Dobson (dobsoM?). Tyvärr inga ventilationsok, men jag tror den duger.
Ungefär samma vikt som dobson/m jackan också (300 g) (det finns ju förstås ännu lättare jackor, men jag föredrar hyfsar robust jack-känsla och fickor före minimal vikt)

Ska jag säga nåt negativt så kanske jag tycker bergan-jackan (100% nylon) i jämförelse med Dobson/m-jackan (100% polyester) känns lite mer plastig och "Kall" i materialet. Båda är ju 100% syntet, men jag tycker tyget i dobson/m-jackan är lite mjukare mot huden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.