Efterlyses: supertunn jacka med huva

Tierra Scirocco

Hallå,

Jag har en Tierra Scirocco med huva stl L ljusblå enfärgad som jag knappt har använt. Den väger 170g och packas i egen ficka. Jag vann den, men nypriset är ca 1000:-. Om du tror att det är något för dig kan du få den för 500:-. Materialet är tunt, men mer tyglikt och inte lika plastigt som många andra. Den är DWR-behandlad, men jag skulle inte lita på att den håller torrt vid regn.

Mats
 
Arcteryx Squamish hoody

Jag har några olika vind och tunnare skaljackor men Arcteryx Squamish hoody är helt suverän, jag använder den nästan jämt även på vintern om det inte är allt för kalt. Den andas förnämligt, den är lätt och framförallt klibbar den inte fast mot huden om man kör t-shirt på sommaren. Inte så dyr och värd varje krona. Jag saknar bara tumhål som bl.a. finns på mina haglöfs.
 
Har en PHD i orange (finns även i annat material som inte är "vattentät" och då är den helt svart)
har huva + liten dragkedja och är rätt vid och luftig, super tunn och väldigt lätt.
 
Kommer du ihåg vad ITABS kopia heter? Jag letar efter den på deras hemsidan men hittar inget.

Jag köpte den när de reade ut förra året, de finns inte kvar vad jag vet. Minns inte vad de hette men det är T&P så gissningsvis T&P vindjacka el dyl. Fanns ett par byxor i samma serie. Jag tycker att jackan är utmärkt, särskilt till det pris jag betalade. Har använt den mycket och har den ofta med i väskan till vardags.

Kanske kan det vara värt att höra av sig till ITAB och fråga om de kommer få in den igen nu i vår. Berätta gärna här i sådana fall :)
 
Jag är supernöjd med min Klättermusen Einride. Dyr men funkar mycket bra som tunnt dra-på-plagg när det blåser. Klarar duggregn ett tag men är ingen regnjacka. Har haft den nästan hela "vintern" i år, då med en isolerande väst under. Gillar att det känns som tyg och inte som plast...
 
Jag är supernöjd med min Klättermusen Einride. Dyr men funkar mycket bra som tunnt dra-på-plagg när det blåser. Klarar duggregn ett tag men är ingen regnjacka. Har haft den nästan hela "vintern" i år, då med en isolerande väst under. Gillar att det känns som tyg och inte som plast...

Men den är väl ändå inte varken lätt eller lik en löparjacka?
 
Kommer du ihåg vad ITABS kopia heter? Jag letar efter den på deras hemsidan men hittar inget.

Förresten, lättpackarjackan ser ut att vara mycket lik ITABs. Den senare är lite tyngre (155g i strl M på köksvågen). Skillnaderna jag kan se på bilderna är att ITABs har fult illgula dragkedjor och mycket trevliga kardborrejustringar i ärmsluten.

Så ett gott alternativ kan ju vara att höra med dem när den kommer in igen... om du som jag är ute efter riktigt lätt men inte onödigt dyrt.
 
Jag har själv en riktig lättvikstsjacka från Montane som heter Lite Speed. Blir en liten boll när man trycker ner den i påsen. Just den modellen finns nog inte längre, men de har andra liknande.
 
Kan någon ge mig ett tips här. Det har jag suktat efter flera år nu för den varmare årstiden: tänk samma material som i en sån där ultratunn löparjacka, typ Dobson R90 - fast i en jacka som är ämnad för vardagsbruk och i stadsmiljö snarare än i joggingspåret. Och med huva. Gärna enfärgad. Nåt man kan ha med sig på sommaren i en väska och dra på sig när det blåser lite. Men det ska inte vara nån sorts tight neonfärgat med text och sånt, utan mer enkel enfärgad. Och det där tunna materialet. Finns såna jackor?

Men den är väl ändå inte varken lätt eller lik en löparjacka?

Nja, det är Einriden inte. Men jag nappade på att det söktes efter en jacka som är "ämnad för vardagsbruk och i stadsmiljö snarare än i joggingspåret...med huva...enfärgad...och dra på sig när det blåser lite" Jag upplever att Dobsons R90 är helt vindgenomsläpplig och använder den bara som ett "innan träningen plagg", för att visa tillhörighet vid tävlingar och så...typ. Einriden knölar jag lätt ner i ryggsäcken och den är underbar att ta fram när det blåser lite. Och andas när det blir lite väl varmt under cykelturen till bussen. Och visst finns det lättare jackor, men det är den lättaste som jag köpt och fortfarande använder...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
lillspöket Jacka med vettig huva Kläder 14
Still Alive Myggtät jacka. Kläder 9
Mr.H Arcteryx -SV Alpha Jacka Kläder 6
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
medinfoto Tålig, slitstark, vattenavvisade jacka som håller länge? Kläder 10
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
Smogz Jacka (vindtät, andas bra, torkar snabbt) Kläder 19
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
Vintervilan Jacka som tål att "bröta" igenom tät granskog? Kläder 13
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Fiskaranna Jacka i stor damstorlek Kläder 2
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
tango Vindtät, ofordrad vattenavvisande gul cykel-jacka, 2 fickor, hel dragkedja Kläder 20
Davva2 Lång jacka med ordentlig huva Kläder 46
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
CarMaPal Parachute jacka Kläder 5
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
prospicientia Köpa ytterliggare en jacka?! Kläder 15
mrmozart Svenska vinterkläder (jacka+byxa) Kläder 3
adrian.fors Värde på jacka? Kläder 0
fotografiskt Vadmalsbyxor/jacka Kläder 8
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
skogsavenyn Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter? Kläder 19
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Scout^ I jakten på en riktig jacka - var finns den? Kläder 16
rJohansson Bra jacka? Kläder 24
SLMT Tunn jacka Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.