• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Ecuador - En totalresa under december 2013!

Jag kommer besöka Ecuador i december i år och späcka vistelsen där med det mesta och bästa av vad landet kan erbjuda!! Resans längd kommer vara 4-5 veckor under perioden 30 november - 6 januari. Exakta datum är i dagsläget inte spikade. Om någon med erfarenhet av medelsvåra 5000m berg är intresserad, är det bara att höra av sig!

Exempel på upplevelser som resan kommer innehålla:

• Sevärdheter i huvudstaden Quito (UNESCO världsarv)
• Kulinariska höjdpunkter, både lokala & internationella
• Stå på ekvatorn och besöka ekvatorialmonumentet
• Indianmarknaden i Otavalo
• Ett par vandringar längs ”Avenida de los volcanos” på upp till 5116m höjd
• Bestigningar av 5-6 stycken glaciärbeklädda vulkaner upp till 6310m (teknisk klättring)
• Övernattning på en riktig Hacienda
• Amazonas regnskog: Fiska pirayor med indianer, djur & natur
• Segla bland Galapagosöarna: Simma med pälssälar, djur & natur
• Fira nyår 2014 i huvudstaden Quito! PARTY PARTY PARTY!!!

Ecuador är ett litet charmigt sydamerikanskt land som jag besökt tidigare, där jag har nödvändiga kontakter för att kunna genomföra resan. Klimatet spänner från ekvatorialvärme till glaciärer på landets högsta vulkaner. Landets historia, kultur, landskap samt flora & fauna berikar stora delar av denna resa. Resans längd kan med fördel kortas ner till ca 2 veckor om man bara vill klättra eller endast uppleva Amazonas och Galapagosöarna. Resans totalpris beror således på hur länge man stannar.
 

Bilagor

  • 09b.jpg
    09b.jpg
    143.2 KB · Visningar: 923
Några få ändringar..

Alla delar i resan är nu bokade och några mindre justeringar i programmet har gjorts. Jul kommer t.ex att firas på Galapagos öarna och Nyår i Cuyabeno Reserve i amazon regnskog. Klättringar på åtta vulkaner (nästan alla är tekniska) är oförändrad. Mer info finns på: www.jeandar.net
 
Hej hej,
jag kom just hem från Equador. Måste säga att de högre vulkanerna var vackrare än jag trodde, framförallt de levande glaciärerna. Vi hade inte så strålande väder, mest dimma eller full storm, men det var en upplevelse likväl. På Chimborazo tog vi guide, och han ansåg att bästa säsongen är i januari (tror det är för att det är mindre vind då).
Du/ni får nog en fin tur. Galapagos borde man definitivt avsätta tid för. Vi hade 3-4 veckor och hann bara med vulkanerna (samt lite sjukdom).
 
Senast jag var där, var just i januari och det var ganska stabilt väder då. December är också en populär månad för klättring i Ecuador med lite mindre folk. Det rasade massvis med sten och isblock när jag klättrade Chimborazo i januari 2007, blev faktiskt skadad på Thielman direct route och hamnade på sjukhus + 2 månaders sjukskrivning. Hur var Chimborazo nu?
 
Chimbo är mycket drabbad av stenras även nu. Detta var huvudanledningen till att vi använde guide faktiskt; att hitta en förhållandevis säker väg upp givet att de vanliga lederna var i sämsta kondition.

Guiden tog oss långt västerut, i en stor båge till vänster om stenfältet nedan El Castillo-ryggen, och sedan traverserande alldeles intill ryggen. Den vägen gick bra för oss, men vi hade nog inte vågat göra det om det hade varit fler på berget. Vi skickade tyvärr ner en del sten, eller snarare grus som tog med sig den lätta lavastenen, det var oundvikligt. (De byggde om hytten precis när vi var där. Jag tror att både det och förhållandena var anledningar till att vi var ensamma.)

Vi var f ö inte på toppen. Några i vår grupp fick nog av den branta traversen och ville vända på ryggen upp mot Veintimilla. Och eftersom vi bara hade en guide... *dumsnålt*.
 
Jag vet att några jänkare har under ett par år klättrar på norra sidan av Chimbo, där det varit mindre ras. Men med all aska från Tungarahuas återkommande utbrott, som hamnar på Chimbo och drar till sig värme, ska norra sidan idag vara väldigt isig. Tydligen så isig så man idag föredrar sten- och isras på södra/västra sidan. En del grupper klättrar bara till Veintimilla (6,267 m) från södra sidan och vänder där..

Jag tror att om man vill få ut det mesta av resan och minimera besvikelser, så är det detaljerna det kan hänga på och de kostar. T.ex det du tar upp med att vända pga att andra inte orkar eller är dåligt förberedde/utrustade. Egen guide ger klättringen mer dynamik och anpassas till klienterna och förhållanden på berget. Ska ni klättra igen i Ecuador?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...