Eagle Camping Stove Burner till Trianga?

Köpte en gasolbrännare på XXL av märket Eagle Camping Stove burner, men undrar lite vad de två "vingarna" undertill är till för. Tänker att de ska klämma fast brännaren på något sätt när man sätter brännaren i hålet där spritbrännaren satt förut. Ser att även Triangas gasolbrännare har dem. Men när jag sätter brännaren i hålet på mitt gamla trianga-kök så kan den inte spännas fast på något sätt. Den ligger löst om än plant och okej i hålet.

Finns redan ett större hål i väggen av kökets undre del, så jag antar att det är förberett för att även användas med gasolbrännare.

Vilken funktion fyller de två "vingarna" som sitter under plattan på brännaren? Och är det okej om brännaren inte pressas fast utan bara sitter löst i hålet? Något annat värt att tänka på när man "uppgraderar" det gamla köket med gasolbrännare?

 

Bilagor

  • 6b8d08944086441e83489de520851c2e.png
    6b8d08944086441e83489de520851c2e.png
    705.1 KB · Visningar: 145
  • f9573c5797a140ecae4300d027dcfcb9.png
    f9573c5797a140ecae4300d027dcfcb9.png
    1.1 MB · Visningar: 154
’Vingarna’ som du skriver är för att fixera brännarhuvudet i kökets undre vindskydd. Du pressar ihop dem då de fjädrar när du sätter dit och tar bort brännaren.
Innan du monterar brännarhuvudet på plats i köket drar du först igenom ventilen och slangen genom samma hål uppifrån och ut genom vindskyddets hål.
Om brännaren från Eagle Creek passar i Trangiköket vet jag inte få det är första gången jag ser den. Även GB-74 brännaren på bilden verkar ha en äldre modell av ventilen än de som sälta det sista decenniet (även av XXL då gissar det är en gammal bild?)
 
Svårt att se hur brännaren sitter på din bild.

Brännaren skall sitta fast mha vingarna. Tryck ihop vingarna och tryck ned brännaren tills vindskyddet fastnar i spåren på vingarna som smux skrev.
Metallskivan däremot den ligger löst och skramlar.
 
För under 200:- i skillnad så skulle jag inte köpa kinakopia som ovanstående nog är att betrakta som, mot trangia orginal - bl.a för att slippa den typen av trassel och undran som TS nu kommer med .

lite fult med så uppenbar kopia då jag gissar att dessa inte har kört några vändor mot SP eller motsvarande certifierings-organ för att få brännarlösningen godkänd som design i avseende olika brandfaror mm....

Om flärparna/vingarna inte går ända ut så att inbukningen i överkanten låser i plåtkanten på undre vindskyddet så är det förmodligen bara att böja ut lite extra på vingarna tills fjädringen spänner ut mot plåtkanten.

Plåtskivan är som redan nämnt inte något som skall eller behöver sitta fast då det är ett renodlat strålskydd av värme från brännaren mot underlaget (propan/butan-gaslåga har mycket IR-värme strålade från lågan - mer än tex T-spritlåga) - det är krav på att underlagen inte når över en viss temperatur för att vara säker att inte orsaka brand på material i underlagen (torra löv, liggande torra grässtrån etc.) under användning eller senare efter.
 
Jag missförstod helt hur denna skulle monteras. Trodde man skulle pressa ner den och att hålet var för stort. Men väl i hålet drar man den åt ena hållet med ena vingen på undersidan. Sedan drar man tillbaka den mot mitten och får hålla nere den andra vingen så den hamnar på undersidan den också. Då spänner båda vingarna mot undersidan och plattan är på ovansidan.


Ibland tar det lite tid innan polletten trillar ner.

Vad gäller kvalitén tror jag den är tillräckligt bra, då den säljs på XXL, är CE-märkt och många verkar köpa den.

Tack för hjälpen alla

20200706_094413.jpg
20200706_094300.jpg
 
Du har monterat brännaren fel på dina sista bilder. Vindskyddets plåtkanter skall sitta i vecket på vingarna , dvs du pressar samman vingarna för montering och avmontering från ovansidan. Toppen av vingarna skall alltså synas på ovansidan av vindskyddet bredvid brännarhuvudet.
 
Hmm... då är jag tillbaka på ruta ett, då hålet är för stort för att gå in i båda vecken på vingarna. Då sitter ligger den bara löst i hålet. Se bild. Eller har jag fortfarande missförstått något.

20200706_102847.jpg
 
Det ser bättre ut, men förstår inte varför plåten kring brännaren lämnar en så stor springa? På GB74 brännaren är plåten lös och faller på plats utan springa mot undre vindskyddet när det står upprätt, har plåten kring brännarhuvudet på något sätt hängt sig mot ex förgasarröret eller något annat sätt på din bild så den inte faller på plats av egen tyngd?
 
När jag böjde ut vingarna blev avståndet större. Plattan sitter löst kring mittenröret, men kan inte åka vare sig mer upp eller ner, då det vinklade mässingsröret hindrar det. Är det okej med ett litet mellanrum, eller ska den ligga an mot undre delen så att den kanske sprider värmen bättre?

20200706_120236.jpg
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strövis Camping Gaz: Passar andra gasolpatroner? Kök och brännare 11
MartinR Vem säljer stora tunga effektiva kök för fast camping? Kök och brännare 9
haak PANIK: Var finns Camping Gaz? Kök och brännare 7
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
veni Soto Windmaster stove Kök och brännare 37
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
GREAT_KHAN Biolight stove Kök och brännare 7
SwedishOutdoor Firebox Nano stove 2nd gen Kök och brännare 9
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Gun-valld Ikea Stabil wood stove Kök och brännare 13
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Yogi_sthlm Wild Woodgas Camp Stove (vedkök) Kök och brännare 299
Gun-valld The Perfect Alcohol Stove Kök och brännare 67
Sportquattro Soto Muka Stove Kök och brännare 26
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6
migael Pepsi Can Stove Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.