Dyra eller billiga daeck???

Hej

Aer det naagon som har bra erfarenhet av vilka daeck som haaller under en laengre cykeltur? Jag har ganska mycket packning och aer inte saa laett sjaelv och har alltid problem med att daecken slits foer snabbt. Jag har testat baade dyra maerkes-daeck och laagbudjet daeck fraan Kina, Ryssland och Indien. Vad jag har kommit fram till aer att de billiga daecken aer helt klart baest om man raekna med antal mil per spenderad krona.
I aar aatergick jag till lite dyrare daeck fraan Europa och min erfarenhet vara att det var skit.
Jag testade ett "Michelin (Wild Gripper lite S Rear 26 x 1.95)" och det aer helt klart det saemsta daeck jag har anvaent. Efter ca 20 mil cyklande paa grusvaegar saa var det fullt av sprick paa insidan. Dessa sprickor gjorde saa att det blev punkteringar hela tiden och det aer naagot som jag inte gillar.
Har aeven testat ett "Cheng Shin Tire (26 x 1.50)". Ett billigt daeck fraan Kina som kostade ca 25 SEK i Turkiet. Har anvaent det lite mer aen 550 mil nu och det ser fortfarande bra ut.
Innan jag bytte till Michelin-daecket anvaende jag ett "Metro (M-2100 26 x 2.10)" ett indiskt daeck som fungerade bra i ungefaer 400 mil. Daecket koepte jag i Jordanien och kostade ca 18 SEK.

Saa vad har du foer erfarenhet av billiga jaemnfoer med dyra daeck? Jag antar att det aer en stor skillnad om man anvaender cykling foer stadskoerning utan packning eller paa daaliga vaegar med mycket packning.

/Stellan
 
j_stellan; sa:
... vad har du foer erfarenhet av billiga jaemnfoer med dyra daeck?

Jag har upptäckt att däckstillverkarna inte verkar ha särskilt bra koll på sin tillverkningsprocess, varken de dyra eller de billiga. Bland Schwalbe har jag sett viktsskillnader på 50-100 g mellan däck som borde vara identiska, och snikdäcken från Clas Ohlson kan också visa liknande skillnader. Det verkar ju rätt troligt att en sådan variation av mängden gummi i däcket kan ha rätt stor inverkan på hur länge prylarna håller. Jag har också haft ett par Specialized som sprack på ena sidan, medan den andra sidan såg helt oberörd ut. Och eftersom jag inte cyklar rundbana så verkar brister i produktionen vara det mest sannolika även här....
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
j_stellan; sa:
Jag testade ett "Michelin (Wild Gripper lite S Rear 26 x 1.95)" och det aer helt klart det saemsta daeck jag har anvaent. Efter ca 20 mil cyklande paa grusvaegar saa var det fullt av sprick paa insidan. Dessa sprickor gjorde saa att det blev punkteringar hela tiden och det aer naagot som jag inte gillar.

Vilket tryck hade du? Wildgrippers ska helst ha mer än 3.5 bar, gärna 4 bar, annars är det risk för klämpunkor.

Dock, det är inget bra däck för långresor, eftersom det är ett tävlingsdäck, främst avsett för genuin MTB. Har haft problem med Michelindäck själv på resor, främst att de poppat av hjulet i stark hetta.

Skulle föreslå att du istället köper semi-slicks, Geax-däck är mkt bra, kan även rekommendera WTB.

Per
 
Jag fortsätter väl att tjata om att Nokian Gazzaloddi är ett mycket bra däck för anständiga pengar.. Greppar dessutom snuskigt bra.
 
Tester?

Tyvärr så har jag inte några mer underbyggda synpunkter även om jag cyklar uppåt 700 mil om året i ur, skur, is och snö etc.

Tyngre däck håller föga förvånande bättre än lätta däck. Punkteringar får man när insidan och corden börjar ge med sig. Slitbanan är då ofta opåverkad. Ibland skärs ett relativt nytt däck upp av en glasbit eller vass sten trist men det kan ske med alla däck.

Skulle man göra en riktig A B test skulle man ha två cyklar och cykla varannan dag med respektive cykel och däck och köra på krävande underlag hela tiden.

Jag antar att däcksfabrikanter gör sådana tester men är de tillgängliga för vanliga dödliga?

Många billiga och dyra däck håller inte så länge och pris och kvalitetssambandet är svagt. Men välj ett tungt däck och byt däck så fort du börjar få punkteringar så får du minst trassel.

Thure
 
ipg289h; sa:
Vilket tryck hade du? Wildgrippers ska helst ha mer än 3.5 bar, gärna 4 bar, annars är det risk för klämpunkor.

Skulle föreslå att du istället köper semi-slicks, Geax-däck är mkt bra, kan även rekommendera WTB.

Per

Jag vet inte exakt vilket tryck jag hade i bar foer min pump maeter i PSI. Hade ett lufttryck mellan 80 och 85 PSI vad det nu innebaer... Det var det tryck som rekomenderades paa daecken.

Jag upptaeckte snabbt att Wildgripper inte aer naagot foer laangfaerd och jag hoppas att det inte aer fler som goer samma misstag som mig. Jag traeffade aeven en fransk cyklist haer och han hade oxaa Wilgripper daeck och med samma problem som jag hade. Nu har vi baada oevergett "Michelin" och testar nu "Zheng" ett maerke fraan Kina som ligger i en prisklass laangt under Michelin.

ipg289h; sa:
Har haft problem med Michelindaeck sjaelv paa resor, faemst att de poppat av hjulet i stark hetta.
Per

Saa aer slutsatsen att Michelin inte aer naagot man ska lite paa naer man planera en laengre cykeltur???

/Stellan
 
Re: Tester?

thureb; sa:
Tyvärr så har jag inte några mer underbyggda synpunkter även om jag cyklar uppåt 700 mil om året i ur, skur, is och snö etc.

Tyngre däck håller föga förvånande bättre än lätta däck. Punkteringar får man när insidan och corden börjar ge med sig. Slitbanan är då ofta opåverkad. Ibland skärs ett relativt nytt däck upp av en glasbit eller vass sten trist men det kan ske med alla däck.

Skulle man göra en riktig A B test skulle man ha två cyklar och cykla varannan dag med respektive cykel och däck och köra på krävande underlag hela tiden.

Jag antar att däcksfabrikanter gör sådana tester men är de tillgängliga för vanliga dödliga?

Thure

Jag har oxaa upptaeckt att tyngre daeck oftast haaller laengre. Jag har aeven erfarenhet av vissa laagbudjet daeck fraan Kina i klassen 2 SEK/daeck aer riktigt daaliga pga att gummit i daecket aer foer mjukt. De slits vaeldigt snabbt och redan efter ca 50 mil saa aer slitbana helt borta. Har aeven hitta billiga daeck fraan Kina foer runt 10 SEK/daeck som efter 500 mil fortfarande ser ut som nya. De dyrare daecken brukar vara i nylon som inte slits saa snabbt.

I min droemvaerld saa tror jag fortfarande att det ska finnas daeck i en dyrare prisklass daer man laett ska kunna plocka ut 2000 mil utan naagra problem, men jag har inte hittat dem aen... Jag antar oxaa att foerslitningen paa daecken skiljer sig markant om man anvaender dem foer vanlig cykling jaemnfoert med laangfaerd med tung packning. Det aer kanske daerfoer de kinesiska daecken aer saa bra foer daer lastar man allt man aeger paa en cykel...

thureb; sa:
Många billiga och dyra däck håller inte så länge och pris och kvalitetssambandet är svagt. Men välj ett tungt däck och byt däck så fort du börjar få punkteringar så får du minst trassel.

Thure

Jag testar det nu och gaar paa tunga billiga daeck. Problemet aer att det ibland kan vara svaart att hitta en plats daer det finns daeck till foersaeljning...

/Stellan
 
j_stellan; sa:
Jag vet inte exakt vilket tryck jag hade i bar foer min pump maeter i PSI. Hade ett lufttryck mellan 80 och 85 PSI vad det nu innebaer... Det var det tryck som rekomenderades paa daecken.

Det låter som ett extremt högt tryck för ett MTB-däck, fälgarna brukar inte klara mer än 5 bar med feta däck.

85 PSI är såvitt jag förstår 5.86 bar.


Saa aer slutsatsen att Michelin inte aer naagot man ska lite paa naer man planera en laengre cykeltur???

Ja, i varje fall för vår del. De är sköna MTB-däck, Wildgrippers och Jet (möjligen utgånget nu) är utmärkta för teknisk singletrack. Däremot är de, för att tala svenska, skit för långresor.

Våra Wildgrippers blev deformerade i Ladakh, sprickor på fälgsidorna, slangen tittade ut, i Vietnam expolderade ett Jet, i Cambodia poppade bakdäcken av fälgarna, och förra året exploderade ett Wildgripper i Colorado i en nedförsbacke för mig. Aldrig mer Michelin på långresor säger jag.

Per
 
Ett däck kan göras i princip outslitligt men det kommer få väldigt dåliga, nästintill farliga, vägegenskaper. Jag har provat ett par Biltema-slicks som knappt slets något alls men blev helt livsfarliga när det blev blött.

Mjukt gummi slits fort men greppar bra. Hårt gummi slits långsamt men greppar dåligt. Gummiblandningen blir alltså en kompromiss mellan slitstyrka och grepp.
 
Av ren nyfikenhet

undrar jag varför man ö.h.t. ens nämner ett däck som WildGripper i en diskussion om däck lämpliga för långcykling?
Det finns få som är mer olämpliga.

Som jag ser det finns det tre alternativ:

1) Man köper ett billigt "u-landsdäck", som garanterat är supertungt, men å andra sidan håller i evighet. Denna variant är dock i regel lite av grisen-i-säcken-spel.
2) Det finns många mellanklassdäck som prioriterat hållbarhet framför vikt och en del av dessa har dessutom bra rullegenskaper, vilket de flesta långcyklare högprioriterar. Har kört mycket med Koreanska Golden Boy och Kinesiska Kenda. De har hållit i evigheter.
3) Man köper det dyraste specialdäcket för långcykling och hoppas på att det också är det bästa. På Nadines hoj sitter ett par Schwalbe Marathon XR som varit med om Kerriyaturen 2002, Chang Tang 2003 och nu nyligen en repa i Sydamerika. INGA punkor. 13 500km. Slitbanan helt ok fortfarande. Däremot har båda däcken fått sig några rejäla smällar då hon kört på stenar och resultatet har blivit spruckna trådar inuti, vilket i sin tur gör att däcken "ormar sig fram" nuförtiden.

JC.
 
Hej Stellan!

Gott at se att du är med i disk. igen. Det har varit lite oroligt sen vi fick läsa om att du var försvunnen, I NST stod det om dig idag att du var välhållen. Vi följer dig med spänning på din häftiga resa.
Lycka till i fortsättningen också
Birgit från Ö-a
 
Re: Av ren nyfikenhet

¤Corax¤; sa:
undrar jag varför man ö.h.t. ens nämner ett däck som WildGripper i en diskussion om däck lämpliga för långcykling?
Det finns få som är mer olämpliga.

För att man lärt sig just det av egen erfarenhet. Skulle jag köpa långfärdsdäck idag skulle jag nog satsa på ngåon variant av WTB med lite knobbar men juste mönster eller Geax. Geax verkar outslitliga.

Per
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips