Dyr bilnavigering och dyra uppdateringar av kartor

jasteknik?

"Pelle Rindars panel i siktfältet"

Fräckt!!
Men att börja integrera instrumentpanelen i siktfältet i vindrutan a la stridsflygplan känns inte motiverat för bilar i normaltrafik tycker jag- kanske finns det användningsområden -pryl i lyxbilar- för budfirmor eller taxi?
 
Apropå det här med nödvändigheten av bra mottagning, eller stöd av tröghetsnavigering:

Jag har hört från en som borde veta, att man kan mycket väl köra omkring i downtown Chicago i två timmar utan att få någon användbar GPS-signal. Detta då utan att provocera genom att köra runt inuti parkeringshus eller så, utan på vanliga gator.

Det var en utvecklingsingenjör på Garmin som berättade detta. Han hade själv gjort försöket.

Anders
 
Re: jasteknik?

När presentation av körinstruktioner nära siktfältet användes som ett argument för användning av PDA i bilen kom inga invändningar men när jag visar på något som i så fall åtminstone har potential att i samma avseende faktiskt vara ännu bättre så bedöms det omedelbart ha passerat gränsen till onödigheter i normaltrafik (vad nu det kan vara?) och den som till äventyrs råkar vara intresserad av det anses skaffa sig sakerna för att tillfredsställa ett påstått hävdelsebehov.

Det har gått utmärkt att navigera med papperskartor och använda anteckningsböcker i hundratals år men ändå så har vissa av oss tydligen "hävdelsebehov" nog för att skaffa egentligen onödiga prylar som en GPS eller PDA. Samtidigt vill vi gärna trycka ner dem som råkar göra andra prioriteringar i sitt prylval. Eller är det kanske mest att vissa andra har råd med lite mer än oss själva som sticker i ögonen?

Bränsleinsprutning, låsningsfria bromsar, klimatanläggningar, farthållare, krockkuddar och antispinn/sladdsystem är exempel på andra tillbehör som börjat som dyrbara tillval i exklusiva bilar men som idag är standard eller ganska billiga tillbehör också i dagens volymbilar. Det finns säkert en och annan förståsigpåare som dömt ut också dessa saker som onödiga ända till de själva har råd att skaffa dem och den utrustningen istället plötsligt förbyts till att vara en nyttighet.

Trots att jag inte vet om uppspegling är bra i praktiken (har aldrig provat) eller det ligger inom mina ekonomiska ramar på många, många år ser jag ingen anledning att nedvärdera dem som anser det vara en nyttig eller kanske bara rolig pryl.
 
apersson850; sa:
Jag har hört från en som borde veta, att man kan mycket väl köra omkring i downtown Chicago i två timmar...
Ja de höga skyskraporna i vissa storstäder bör rimligtvis tillsammans med t.ex. riktigt täta lövskogar tillhöra sådana områden där mottagningförhållandena är extremt svåra, som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Vistas man mycket i sådan miljö måste möjligheten att hålla fix så länge som möjligt hamna allra högst upp på kravlistan och av detta skäl göra att man måste utesluta vissa enheter.

Jag ville bara varna för risken att vi möjligen riskerade att hamna i samma känslighetsfokusering som vi hade för några år sedan när somliga på tveksamma grunder med frenesi dömde ut samtliga enheter som hade patch-antenner, oavsett tänkt användningsområde.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Det finns inget skäl att använda känslighet som argument i en PDA kontra "inbyggd"-diskussion. Den av Pelle visade bilden med projicerad instruktion är ett sådant framsteg ur säkerhetssynpunkt att jag vore benägen att överge min 1991 Volvo 965 som dock är en veritabel lekstuga av sladdar och antenner.

Vidare: Har man en nedamorterad bil kan man lättare unna sig en "statusgps".

Nu ska jag gå och lägga mig för att komma på nya trusimer medan jag sover:)
 
Från JAS tillbaka till kärnan i tråden

Andra alternativ till de onödigt dyra fasta navsystemen i bilar och som ger mer value for money

Mer användarvänliga och billiga navsystem kan nu köpas i Sverige med kartor och inbyggd GPS för under 3000 kr tex Navman icn310 som vissa Volvohandlare säljer.
Det är mycket man får för pengarna!
De är framförallt betydligt mer lättanvända än en PDA med inbyggd eller separat GPS för en nybörjare.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips