Dyr bilnavigering och dyra uppdateringar av kartor

I Dagens Nyheter 2006-01-21 finns en artikel som jämför priserna på de navigeringssystem som finns som tillval när du köper bil och priserna på uppdatering av kartorna. (Jag har tyvärr inte lyckats finna artikeln på http://www.dn.se)

Samtliga redovisade bilmärken utom två använder kartmaterial från Navteq. VW ska byta till Navteq men Renault använder Teleatlas. Honda är billigast, navigering kostar från 12.000:- och Audi dyrast från 31.500:-.

Uppdateringar av kartorna kostar för hela västra Europa från 2.650:- från Toyota till 4.156:- från Audi. Saab erbjuder två uppgraderingar för 4.000:-. Opel och Peugeot erbjuder uppgradering av enskilt land för 1.400:- resp 1.230:-.

Det går att komma betydligt billigare undan genom att köpa en separat GPS avsedd förbilbruk, en PDA med inbyggd GPS eller en PDA med separat GPS. Komplettera med extern antenn, kanske en som återutsänder signalerna inne i kupén för att slippa koppla i och ur kablar varje gång.

Kartmaterial och navigeringsprogram är minst lika bra som biltillverkarna erbjuder. Kartorna kommer från samma leverantörer. Uppdateringar till kartor brukar komma varje år och kostar ca 100 dollar, dvs just nu ca 770:-.

Jag har själv en begagnad iPAQ handdator i snabbfäste från Brodit med spänningsmatning, Garmins navigeringsprogram Que, en Garmin GPS 10 med blåtand, en extern antenn som sitter med magnet på taket, kabeln in mellan dörrarna och en återutsändande antenn i kupén. Kartorna är Garmin City Select Europe. Jag använder dessutom samma kartor i en annan GPS utan extra kostnad.

Jag kommer att välja samma lösning när jag byter bil, kanske med en fast monterad kombinerad GSM/GPS-antenn på taket.
 
Mitt i prick

Har samma system som Du och samma erfarenheter .
De fasta bilsystemen är fortfarande överprisade och möjligen intressanta om de ingår i sk paket.

Min ipaq2210+FortunaBTclipon nu 2 år gammalt slår det mesta fortfarande . Där behövs ingen externantenn tack vare FortunaBTn
-visserligen bara Sirf ll men den har sitt patenterade XT läge som ingen annan har så den får alltid en fix placerad inne i bilen .
Sirflll är nog nästan lika bra men bara nästan om den kräver externantenn i bilen!
 
Store; sa:
Jag kommer att välja samma lösning när jag byter bil, kanske med en fast monterad kombinerad GSM/GPS-antenn på taket.

JAg använder Smarteq ANT som har GPSantenn, GSM-antenn och möjlighet till ett spröt för frekvenser upp till 600 MHz. Funkar mkt bra. Men ANT ska ha 5 volts drivspänning för GPS-förförstärkaren. Kolla så att inte den återsändande antennen matar förförstärkaren med 12 volt.

En Wi-sys bias-tee kan matas med 12 volt och ger 5 volt upp till förförstärkaren. SMA-kontakter i båda ändar.

Använder yttre antenn även till SiRFIII (för PPC). Bättre med direkta signaler än indirekta.

För övrigt har jag ännu inte sätt något användargränssnitt på en fast monterad bilGPS som slår iQue 3600 lämpligt placerad.

Fast det är klart, finns det inget upplevt behov av att använda GPS i annat sammanhang så spelar ju möjligheten att öppna kartorna för en andra GPS heller ingen roll.

Plus det mer status att ha en tjusig bil med halvbra navigator än att framstå som en technonörd som kan hantera en handdator. Skillnaden är säkert värd tusenlappar, det vittnar om att du är så framgångsrik att du inte behöver strula med teknik.

P.S. En bekant som har en 2006 BMW med fast takantenn för GPS och GSM bad mig hjälpa honom att koppla hans Qtek S100 till antennkontakten i mittkonsolen. Kollade med åf. Antennkontakten är special, anslutningskabel säljs inte och det tar en timme att montera ned mittkonsolen om man vill komma åt kabeln under. Men bilen är snygg.
 
I nya Garmin iQue 3000 har man lagt ner mycket möda på att göra användargränssnittet lättare att bruka i exempelvis en bil, där det inte är så lätt att använda pekpinnen.
Lite finlir återstår (modellen har ju heller inte börjat säljas, såvitt jag har sett), men redan tycker jag att det är ganska stor skillnad.

Anders
 
För att sätta eventuella mottagningsproblem i lite perspektiv kan jag berätta att jag använt enheter med olika antenntyper men utan någon SiRF alls i olika bilar i flera år och faktiskt aldrig känt något överhängande behov av extern antenn. Någon enstaka gång på smala gator mellan höga hus kan man tappa fixen men jag tycker inte det är hela världen då det hittills alltid har löst sig innan det hunnit bli ett problem.
 
Skillnad i funktion

Det som man inte ser direkt när man jämför eftermonterade system med befintliga är att det inbyggda ofta kan vara mycket bättre en en alldelses "SiRF" (någon har lyckats med sin marknadsföring här).

I den fast monterade anläggningen utnyttjar man information från bilen och kartan på ett annat sätt:
I bilen får man "taxametertick" från hjulrotationen samt att det finns ett litet gyro som noterar hur bilen svänger.
- Fördelen är att man kan tappa mottagningen helt och ändå uppdatera sin position på kartan. (tänk dig en 2km lång tunnel). Man räknar helt enkelt fram var man "borde vara" med hänsyn till hastighet och riktningsförändringar.

Kartan utnyttjas också på ett smart sätt. Svänger vägen 90grader samtidigt som bilen känner av via gyrot att vägen svänger så vet man var man är på kartan, om man bara tittar inom ett litet område, utan mottagning.

Dessutom lämnar ju navigatorn aldrig bilen, så den kan komma ihåg att den är parkerad i ett parkeringshus och behäöver inte massa tid att uppdatera sin position när man vrider om nyckeln för att köra iväg med sin hyrbil.

Man skall inte heller heller glömma säkerhetsaspekten:
En fordonstillverkar måste ta hänsyn till krocksäkerhet och att integrera navigeringen på ett sätt som stämmer ihop med övriga knappar och rattar i bilen för att inte föraren skall bli distraherad (massor av extra kablar och prylar i kupén är inte lyckat). OCh skärmen som är fast monterad tål ett mycket större temperaturspann än din handhållna enhet gör!

=====
Min slutsats är att det är möjligt att bygga en bra mycket bättre navigeringsfunktion om man integrerar den i fordonet från början, både kvalitets- och säkerhetsmässigt. (Jag vet att inte alla bilnavigatorer är så bra ur handhavandesynpunkt).

och själv har jag då:
en lös GPS (eTrex Legend), jag inte har råd med 20 papp för en skärm, och inte heller bilen som skulle sitta runt den. Pris/prestanda är helt enkelt inte sådant att jag vill ha det. Och det tror jag gäller för de flesta konsumenter ännu i detta land. Men när det kostar 6000 i option då kommer försäljningen att ta fart!

Varför skrev jag då detta inlägg: Jo det gå inte jämföra så enkelt som gjorts i denna tråd, särskilt inte om man tycker att mottagningskvalité är fanatiskt viktigt!

/Andreas
 
Re: Skillnad i funktion

Jag håller helt med dig Andreas. Integrerade navigationssytem är den bästa lösningen både tekniskt, ergonomiskt (skönt att slippa små skärmar, pyttehögtalare och dito knappar), säkerhetsmässigt och med tiden också ekonomiskt. Att släpa med sig enheten till bilen är ett övergående fenomen och frågan är bara när de integrerade systemen får förbättrade gränssnitt och rimliga priser. Jag gissar i en annan tråd att om fem år är det i praktiken standard i nya bilar.
 
Hur pass vanligt är det att de inbyggda systemen tar stöd från gyro och hjulrotation numera? Har alla det eller åtminstone prestigemärkena som Lexus, BMW, Mercedez, Volvo, Saab...

Mottagningen i inbyggda system brukar vara god så antenner, SiRFIII mm är inget argument därvidlag.

Mina synpunkter grundar sig på erfarenherna från att köra i främmande storstäder då man samtidigt måste hänga med i trafikrytmen. Det går inte att titta ned på en navigatorskärm som sitter ovanför bilradion. Med PDAskärmen vid vänster hand som håller i ratten kan jag kasta en blick på skärmen i en rondell samtidigt som jag uppfattar trafiken framför mig med indirekt seende.

Det finns för många komplexa trafiksituationer för att det ska räcka med röstnavigering. Fast jag tillstår gärna att min erfarenhet av nyare inbyggda system är begränsad och då som passagerare. System i Lexus, Volvo XC90 och Subaru som jag sett de senaste månaderna gav inte så gott intryck.

Glömde en viktig parameter, nämligen eftersläpning av positionering. Det gör rondellkörning mycket svårare.

Kan man byta bil vartannat eller vart tredje år får man modern utrustning. Bilnavigering i en fyra år gammal Merzedes i Bryssel häromdagen var ingen höjdare.

Vi behöver ju inte komma till konsensus
 
Finns det något biltillverkare som lämnar med program för installation i dator? så man kan sitta hemma eller på hotellrummet och planera sin resa för att sedan överföra den planerade ruten till bilen
 
jonasolof; sa:
Hur pass vanligt är det att de inbyggda systemen tar stöd från gyro och hjulrotation numera? Har alla det eller åtminstone prestigemärkena som Lexus, BMW, Mercedez, Volvo, Saab...
Jag har inte sett de tekniska specifikationerna på något enda bilintegrerat system men däremot ett som fanns på motorcykeln BMW K 1200 LT år 2001. Det baserades på samma tillverkares bilsystem och hade en mottagare med åtta kanaler och utnyttjade därutöver både hjulrotation och accelerometrar för positioneringen. Det ersattes ganska snart som originaltillbehör av måttligt modifierade Garmin StreetPilot-modeller. Min gissning är att det berodde dels på kostnad och ett bättre användargränssnitt.

Även om utvecklingen på motorcykelsidan av olika skäl ser lite annorlunda ut så tror jag att om ett antal år kommer navigationen också där att bli integrerad i motorcykeln men sannolikt utvecklad av specialistföretag på navigation. Garmin och TomTom har idag bäst positioner att bli underleverantörer men sådant kan förstås ändra sig på några år.
Mina synpunkter grundar sig på erfarenherna från att köra i främmande storstäder då man samtidigt måste hänga med i trafikrytmen. Det går inte att titta ned på en navigatorskärm som sitter ovanför bilradion. Med PDAskärmen vid vänster hand som håller i ratten kan jag kasta en blick på skärmen i en rondell samtidigt som jag uppfattar trafiken framför mig med indirekt seende.
För mig låter det allra bäst att kombinera röstinstruktioner med en mindre skärm som beskriver nästa vägval integrerad med bilens ordinarie instrument, vilka förhoppningsvis är optimalt placerade, och en större skärm där översiktskartor kan visas.

Utan att ha sett det i aktion verkar Volvos lösning där skärmen kommer upp ur instrumentbrädan tilltalande för det sistnämnda ändamålet. Den sitter hyggligt nära förarens synfält men är ändå synlig också från andra platser i bilen.
Glömde en viktig parameter, nämligen eftersläpning av positionering. Det gör rondellkörning mycket svårare.
Eftersläpning kan bero både på bristande precision i positioneringen och för dålig processorkapacitet. Båda problemen är tekniskt lättare att åtgärda i ett integrerat system än ett portabelt.
Bilnavigering i en fyra år gammal Merzedes i Bryssel häromdagen var ingen höjdare.
Fyra år gamla portabla enheter ter sig också väldigt svaga jämfört med dagens. Om ett antal år när marknaden och teknikutvecklingen fått upp navigationssystemen till en högre grundnivå borde däremot skillnaderna mellan olika generationers system succesivt att minska och det blir då varken totalt orättvist att jämföra olika generationers system eller nödvändigt att byta vart tredje-fjärde år för att inte vara tekniskt ifrånsprungen.
Vi behöver ju inte komma till konsensus
Nej och det var nog anledningen till att några av oss ville påvisa att en PDA inte med nödvändighet är den perfekta lösningen för alla. En läsare kunde annars lätt förledas att tro det i en tråd där fyra PDA-förespråkare i rad för fram den lösningen.

Det förekommer ibland här i forumet också en ensidig fokusering på mottagningskänslighet som det absolut viktigaste även om det egentligen kanske inte borde vara allra högst prioriterat för alla användare. I den fokuseringen lyfts dessutom vissa enskilda tekniklösningar fram som överlägsna trots att det kanske finns andra sätt att uppnå TILLRÄCKLIGT bra mottagning. SiRF och/eller externa antenner är naturligtvis bättre än om de inte finns men jag har uppfattningen att de inte är absoluta nödvändigheter om man inte ofta befinner sig där mottagningförhållandena är extremt svåra.

Eftersom vi alla har olika önskemål, användningssätt och prioriteringar finns det också utrymme för olika produkter med sina respektive fördelar. För den som faktiskt har råd och väldigt högt uppskattar en "ren" kupé kan det nog t.o.m. tänkas att integrerad navigation redan idag är den bästa lösningen.
 
johsjo; sa:
Finns det något biltillverkare som lämnar med program för installation i dator? så man kan sitta hemma eller på hotellrummet och planera sin resa för att sedan överföra den planerade ruten till bilen
Inte så vitt jag känner till.

Om en sådan lösning efterfrågas av kunderna så kommer det givetvis på lite sikt. Däremot är kanske ett program som installeras på en dator inte den optimala lösningen för sådan reseplanering. Något webbaserat som man kan nå precis var som helst ifrån låter betydligt mer flexibelt och är heller inte lika plattformsberoende och supportkrävande. Ännu smidigare vore en lösning som tillåter kunderna att använda valfri reseplaneringstillämpning.

Det enda som måste lösas är då att på något sätt överföra den begränsade mängd data som det är fråga om till och från bilen. Mobiltelefon eller ett USB-minne låter som några smidiga möjligheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olsson826 Gratis Bilnavigering till laptop Navigering 12
OT Bilnavigering Route 66 till pocket PC Navigering 2
maalse Bilnavigering via PC Navigering 3
apersson850 Bilnavigering Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.