dyr båttransport längs Kungsleden?

Tango:
Du föreslog själv ett bra sätt att komma runt eventuella problem med produktsäkerhetslagen genom att anslå en skriftlig instruktion (som kan innehålla en hel del saker så som kontroll av båt före användning).

På vilka språk ska den vara skriven för att alla turister ska förstå den?

Och hur säkerställer man att folk läser den? Nån kanske river ner den eller förstör den så den blir oläslig?

Grunden i produktsäkerhet är att risker ska konstrueras bort.

Annars skulle t.ex. en biltillverkare kunna skriva i instruktionsboken att man ska låta bli att krocka, och så skippar de säkerhetsbälten, airbags, deformationszoner etc.
 
Den tidningsrubrik som talar om "monopol" ger upphov till frågan om det finns ett monopol på båtöverfarterna.
Har någon närmare kunskap om en eventuell konkurrent skulle tillåtas starta verksamhet med överfarter?
Jag tror att det skulle vara svårt för vem som helst att konkurrera, det skulle knappast tillåtas. I första hand är det lokala krafter som kör, först om ingen är villig så skulle någon annan få en chans. I Kvikkjokk var det för en hel del år sedan två olika som körde, Björn och Kenth. De hade gjort en överenskommelse om hur det skulle gå till. Vid små vattendrag där alla känner alla kan man nog inte göra på annat sätt, det skulle bli väldigt dålig stämning. På en stor sjö som Akkajaure, kanske. Men jag vet inte säkert om just det.
 
Nermander:
Man gör vad som rimligen kan göras för att det ska bli titträckligt säkert. Det räcker. Mindre risker får finnas enligt produktsäkerhetslagen.
 
Om båtarna är hotade för att man inte får låta folk gratis nyttja saker som kan innebära en risk för deras säkerhet, falla i bitar under användandet eller rent av vara farligare än om de inte hade varit där alls.. hur kommer det sig att de kan ha fallfärdiga broar här och var i både skog och fjäll?
 
Om båtarna är hotade för att man inte får låta folk gratis nyttja saker som kan innebära en risk för deras säkerhet, falla i bitar under användandet eller rent av vara farligare än om de inte hade varit där alls.. hur kommer det sig att de kan ha fallfärdiga broar här och var i både skog och fjäll?

Bro är nog ingen produkt eller tjänst i juridisk mening utan snarare en typ infrastruktur (killgissar nu som amatörjurist). Sen tror jag att LST vill laga broar de anlagt så frt det är rimligt och möjligt, för att undvika skador. Men ett fel rättfärdigar inte ett annat, så dåliga broar inte ett argument för potentiellt farliga roddbåtar.

/Patrik
 
Det händer också att broar tas bort för att de är i för dåligt skick. Det utan att något annat alternativ erbjuds.

Däremot kan jag hålla med om att det fortfarande finns en del broar kvar som inte ser ut att höra till de säkraste som finns...
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Alltså jag menar inte att klaga på broarna, försöker bara hitta ett mönster.

Jag är helt klart för fler nära-döden-upplevelser i samhället :D
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips