dyr båttransport längs Kungsleden?

Kan det var en säkerhetsfråga - den som tillhandahåller båt för rodd är också ansvarig för att det görs säkert? (produktsäkerhetslagen)? Att ha låneflytvästar som blåser bort i storm eller på annat sätt försvinner, är nog klurigt? Få bär nog med sig flytväst på fjälltur. Att ramla i kallt vatten pga hårt väder, ovana att ro eller ovana vid att vara i lite båt över huvud taget är inget bra och långt tid/avstånd till räddningshjälp?
Vem har tillhandahållit roddbåtar tidigare? STF? Länsstyrelsen?
Underhåll då något går sönder? Vem sköter det? Att dra ut den på vinter mha skoter är kanske görligt men sen då?

Många frågor, får svar från mej!

/Patrik
 
För några år sedan var jag stugvärd i Sitojaure en period från slutet av augusti till slutet av september. Under den tiden inträffade inga tillbud, men av makarna Blind som sköter motorbåtstransporten förstod jag att det inte var alltför ovanligt. Det är en lång roddled som går i ett S och det är inte fri sikt från den ena båtlänningen till den andra. Stenigt (både synliga och under ytan) vid lågvatten och strömt vid högvatten. Alltför många som rodde hade med all tydlighet aldrig tidigare suttit i en roddbåt. Man lastade fel och hade ingen uppfattning om hur det går till att ro. Den största risken är att driva ur kurs mot utloppet ur sjön och ner i Sijdoädno där det kan vara mycket strömt. Synd att roddleden upphört, men jag förstår Länsstyrelsens beslut (det är ju Naturvårdsverket/Länstyrelsen som är ansvarig för leder och därmed även roddleden/roddbåtarna).

Gällande priset för motorbåtsöverfarten så tycker jag man ska försöka sätta sig in i vad transport av framförallt bränsle, men även annan utrustning från bilväg upp till Sito kostar både i form av arbete och pengar innan man klagar. Att köra motorbåten är dessutom inget jobb för den ovane utan kräver stor vana och skicklighet. Mellan stenarna (varav många är osynliga under vattnet) är det rena slalombanan.

/Thor
 
Det kan knappast vara en mänsklig rättighet att bli transporterad över ett vattendrag för att jag på min fritid ute i ”vildmarken” har valt att jag ”måste” gå från punkt A till punkt B.

Att det finns någon som tagits sig an uppdraget att hålla en service under en mycket begränsad tid av året för att turister kan få den möjligheten är väl fantastiskt.

Om den som skrivit artikeln i NSD anser att det är en lukrativ inkomstkälla att köra båt över en sjö, i ”vildmarken”- säsongsbetonat – då kanske han/hon ska köpa en båt å göra det billigare.
 
Jag var med i ett tillbud med roddbåt nu i somras vid båtöverfarten precis norr om Jäkkvik. Jag och en annan kille som jag inte kände sen tidigare skulle försöka snabba på överfarten lite och hjälpa lite folk som inte var så bra på att ro, iochmed att det hade börjat blåsa på ganska så bra. Det blåste inte såpass att det inte gick att ta sig över, det var en kort sträcka (~200m) i en vik som man skulle ro. Dock var båtarna i ganska dåligt skick, med omaka årpar som inte var lika långa, sittbrunnar som var trasiga så man sjönk ner väldigt långt och hamnade i en väldigt märklig sits för att ro, och rorkulter som var väldigt rangliga.

När vi var mitt ute på viken med varsin båt så brast ena rorkulten för killen i den andra båten, varpå vi fick knyta fast hans båt i min och försöka fortsätta ro in mot land. Eftersom det blåste rakt i sidled mot riktningen vi skulle i så hann vi dock blåsa ut ur viken vi var i, och det hade dessutom börjat blåsa ännu mer sen vi började ro. Så det gick inte så väl, vi kom inte iland vid båtlägret där vi tänkte, utan blåste iväg 2 km i fel riktning innan vi lyckades ta oss iland. Ingen av oss var några superroddare, men jag kan säga att det är lätt att underskatta hur svårt det är att ro i blåst, speciellt om man har en extra båt på släp. Har stor tacksamhet över att motorbåtarna finns, och förstår att man vill "bli av" med roddlederna, kan tänka mig att det sker många tillbud med dom.
 
Rent principiellt utan att känna till det här stället är min åsikt att det borde finnas roddbåtar så att de som vill kan ta sig över gratis om det inte finns några andra alternativ i terrängen. Jag är helt emot de mäktiga krafter som nu vill inskränka allemansrätten och införa avgifter. I det ljuset ser jag frågan. Och lite av mina skattepengar får gärna gå till båtarna. Är drift mot utloppet en risk finns draggar.

Jag är också emot vissa delar av utvecklingen att dra in relativt ofarliga saker med hänvisning till att de är farliga. Det är något som pågår på många håll. Och ibland använder man farlighetskortet för helt andra syften.

Jag hoppas i första hand att samhället ändrar beslutet, i andra hand att några tar saken i egna händer och t.ex. lägger ut säkra båtar med tillräcklig utrustning. T.ex. en organisation med resurser skulle kunna göra det om de tycker att det är rätt. Det riskerar naturligt vis att bli en het potatis.
 
Rent principiellt utan att känna till det här stället är min åsikt att det borde finnas roddbåtar så att de som vill kan ta sig över gratis om det inte finns några andra alternativ i terrängen. Jag är helt emot de mäktiga krafter som nu vill inskränka allemansrätten och införa avgifter. I det ljuset ser jag frågan. Och lite av mina skattepengar får gärna gå till båtarna. Är drift mot utloppet en risk finns draggar.

Jag är också emot vissa delar av utvecklingen att dra in relativt ofarliga saker med hänvisning till att de är farliga. Det är något som pågår på många håll. Och ibland använder man farlighetskortet för helt andra syften.

Jag hoppas i första hand att samhället ändrar beslutet, i andra hand att några tar saken i egna händer och t.ex. lägger ut säkra båtar med tillräcklig utrustning. T.ex. en organisation med resurser skulle kunna göra det om de tycker att det är rätt. Det riskerar naturligt vis att bli en het potatis.
Det låter mycket som att länstyrelsen inte underhåller materialet längs lederna tillräckligt bra. Två fall i denna tråd gäller undermåliga båtar längs kungsleden. Ett tredje fall som tagits upp här tidigare är spångarna norr om Såmmarlappa till nationalparksgränsen. Utöver detta finns fler fall men jag har inget specifikt.
 
Ingen tvingar dig att följa en led, du kan troligen gå runt oledat, men med stort besvär, eller välja en helt annan led. Om däremot man med skattemedel anlägger en led som kanaliserar besökare till en privat avgiftsbelagd överfart kan det kanske anses som otillbörligt gynande av näringsidkaren. Men i detta fallet blir nog alternativet ingen led alls.
I skärgården nära där jag bor finns got tom öar som man inte når utan eget flytetyg, vissa med och andra utan kommunala soptunnor, grillplatser osv.
Att som ovan ro i små båtar i strömmande kallt vatten utan flytväst, det tycker jag förtjänar en varning och förstår att STF eller LST inte vill ta ansvar för genom att lägga ut roddbåtar för det. Och som sagt, sedan kolla och underhålla dem så de är i skick under säsongen.
För de flesta borde några hundralappar för en båttur var det dyraste på fjällresan, man kan gå från järnvägsstationen till fjället också istället för att ta taxi eller buss om man vill spara ytterligare pengar. Buss och taxi är inte gratis och alternativet att gå finns, även om det troligen är praktisk ogörligt för de flesta t ex pga tiden det tar. Den kostnaden ifrågasätts inte.

Inga lätta avvägningar.

/Patrik
 
Suveränt med motorbåttrp över, 300 pix är ok, har ingen lust alls att försöka att ro 3ggr i blåst & vågor med taskiga båtar.
 
Man kan fundera över varför det finns roddbåtar på vissa ställen men inte på andra. I Kvikkjokk tror jag inte roddalternativet har existerat i modern tid. Överfarten vid Kebnats sköts av STF och jag känner inte till att det skulle gå att ro (rätta mig gärna om jag har fel). Så varför roddbåtar vid Laitaure och Sitojaure? Jag tror att det beror på att de ligger såpass avskilt och att det är svårt att komma över när motorbåtarna slutat gå för säsongen. I byar osv kan man ofta hitta någon som kör utanför säsongen. Sedan tycker många på myndigheterna att det ska vara gratis i fjällen men där är man i så fall inte konsekvent.

Så var det säkerhetsfrågan. Jag har flera gånger skrivit till bl a lst och påpekat brister på spångar och stigar. Att roddbåtarna är dåligt skötta förvånar mig inte men det är ett betydande arbete att hålla dem i skick. När det gäller ansvaret så anser lst troligen att man använder roddbåtarna efter förstånd och på egen risk. Lst tar inget ansvar efteråt om en olycka skulle ske, det är jag rätt säker på. Men de som kör yrkesmässigt måste troligen uppvisa både förarutbildning och försäkring. Det är lite olika med det offentliga och det privata. ;)
 
Man kan fundera över varför det finns roddbåtar på vissa ställen men inte på andra. I Kvikkjokk tror jag inte roddalternativet har existerat i modern tid. Överfarten vid Kebnats sköts av STF och jag känner inte till att det skulle gå att ro (rätta mig gärna om jag har fel). Så varför roddbåtar vid Laitaure och Sitojaure? Jag tror att det beror på att de ligger såpass avskilt och att det är svårt att komma över när motorbåtarna slutat gå för säsongen. I byar osv kan man ofta hitta någon som kör utanför säsongen. Sedan tycker många på myndigheterna att det ska vara gratis i fjällen men där är man i så fall inte konsekvent.

Så var det säkerhetsfrågan. Jag har flera gånger skrivit till bl a lst och påpekat brister på spångar och stigar. Att roddbåtarna är dåligt skötta förvånar mig inte men det är ett betydande arbete att hålla dem i skick. När det gäller ansvaret så anser lst troligen att man använder roddbåtarna efter förstånd och på egen risk. Lst tar inget ansvar efteråt om en olycka skulle ske, det är jag rätt säker på. Men de som kör yrkesmässigt måste troligen uppvisa både förarutbildning och försäkring. Det är lite olika med det offentliga och det privata. ;)

Det är inte skillnad på offentligt och privat, inte ens ideelt - produktsäkerhetslagen gäller alla som tillhandahåller en vara eller tjänst, även ideela organisationer måste tillhandahålla säkra varor/tjänster.

/Patrik
 
Det är inte skillnad på offentligt och privat, inte ens ideelt - produktsäkerhetslagen gäller alla som tillhandahåller en vara eller tjänst, även ideela organisationer måste tillhandahålla säkra varor/tjänster.
Så borde det väl vara men hur kan det då komma sig att exempelvis båtar och spänger i fjällen (som lst ansvarar för) ofta är dåligt skötta och ibland verkligt farliga att använda? Om en villaägare i stan inte skottar och sandar trottoaren på vintern utanför huset kan denne drabbas av skadestånd om någon faller och skadar sig. Om någon faller på en såphal spång på t ex Kungsleden och skadar sig tror jag inte någon alls betalar skadestånd.

Sedan är frågan om det är skillnad på tjänst som man betalar för och sådan som är gratis. Jag vet inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
småen DÅRLIGT connex så dyr att åka med Fjällvandring 14
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Vindskydd Båttransport Mavasjaure Fjällvandring 2
WildWoods Båttransport Mavasjaure Fjällvandring 4
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
BlueSkys Pris båttransport uppför Visttas Fjällvandring 11
P.Gröndahl Båttransport över Teusajaure? Fjällvandring 5
PJE Båttransport Sitojaourestugorna-Rinim Fjällvandring 10
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
jenso H2O längs kungsleden Fjällvandring 2
fnöskticko Skurdalsporten och vidare norrut längs gränsen Fjällvandring 0
uffe1 Skidtur längs kungsleden. Fjällvandring 1
hegeland Aktiviteter längs Storlien-Östersund i början av Nov? Fjällvandring 0
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
Ulf.N Fiske längs följande rutt! Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.