dyr båttransport längs Kungsleden?

Läser att det anses dyrt att åka båt på Sitojaure för att komma vidare på Kungsleden,och att man inte längre kan välja att ro denna sträcka. men 300kr/person vid ordinarie tur och 400kr övrig tid tänker jag är högst rimligt. Att inte kunna välja rodd kan ju för vissa vara trist,men tre gånger rodd över denna sjö skulle jag knappast välja.
Över Laidaure kan man väl välja rodd,vilket jag en gång gjorde tre gånger sträckan med usla ojämnt långa åror och därtill i dimma.
I Kvikkjokk finns enbart båt för att komma vidare längs Kungsleden. I artikeln i NSD (läs idag 210929 då det är en dag utan betalvägg) anses tydligen en del det vara monopol och ockerpriser på båtöverfarterna.
 
Visst är det dyrt och monopol men tycker det är bra ändå, dels att det finns möjlighet så man slipper gå runt men ffa så är det väl små samiska familjeföretag som driver båttransporterna. Gissar att inkomsterna från högsäsong får resten av året att gå ihop bättre om man lever på t ex renskötsel som drabbas negativt av turismen. Hur många båttransporter gör man på en längre vandring, två-tre stycken? Det är inte så stora summor i sammanhanget tycker jag när man ser vad man spenderar i övrigt på en vandringsresa med tågbiljetter, turmat, ev ny utrustning eller t o m boende i stf-stugor.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Länk till artikeln: https://nsd.se/artikel/monopolet-pa-kungsleden-uppror-vandrarna-ockerpriser/j8pkdmyl
En annan artikel på gällande båtarna och dragning av leden: https://nsd.se/artikel/rg90xvxj
Nu är det om jag inte missat någon passage 6 ställen med båt (Teusajaure, Langas (Saltoloukta), Sitojaure, Laitaure (Aktse), Sakkat (Kvikkjokk), Riebnes) varav 4 ställen du behöver betala. Vid Riebnes skulle du rimligtvis kunna vandra runt men det tar väl en extra dag. Edit: 7 ställen, glömde Hornavan eftersom den är så kort.
Vet inte vad det kostar på varje ställe men det blir väl minst 1000kr i båttransport för de ställen där du måste ta betald transport.
 

HasseQ

Temp. avstängd
Vid både Sitojaure och Laitaure skulle man enkelt kunna bygga en bro på smalaste stället nedströms, så att dom som vill kan gå runt. Men det blir ju en ganska stor omväg vid Laitaure. Sen är det säkert som vanligt en katastrofal påverkan på rennäringen som gör att det inte blir av.
 
Vid både Sitojaure och Laitaure skulle man enkelt kunna bygga en bro på smalaste stället nedströms, så att dom som vill kan gå runt. Men det blir ju en ganska stor omväg vid Laitaure. Sen är det säkert som vanligt en katastrofal påverkan på rennäringen som gör att det inte blir av.
Det kommenteras i den andra artikeln jag länkade:
" – Vi har bara hunnit till på Sitojaure och där är det inte aktuellt med någon omdragning. Vi har vägt ihop miljöfaktorer, säkerhet, tillgänglighet och påverkan på renskötsel. Vi hittade ingen möjlig lösning så båtsträckan blir kvar, säger Erik Granerot, chef för länsstyrelsens naturförvaltningsenhet. "
 
Jag är inte insatt i frågan, men frågar mig följande:

Vad är det för olyckstillbud som har inträffat och vad berodde de på?

Skulle man inte kunna ordna båtar som är tillräckligt säkra, t.ex. osänkbara med stora luftkammare och med fastknutna hinkar för länshållning? Och kanske förbjuda överfart om vädret är för dåligt.

4 kilometer låter långt, men tittar man på kartan behöver man inte ro mer än drygt 100 meter från stranden om man inte vill.

En tanke: Att andra än länsstyrelsen lägger dit båtar så slipper länsstyrelsen vara ansvarig om det är det som är problemet. Kanske genom någon förening.
 
Vad är det för olyckstillbud som har inträffat och vad berodde de på?

Skulle man inte kunna ordna båtar som är tillräckligt säkra, t.ex. osänkbara med stora luftkammare och med fastknutna hinkar för länshållning? Och kanske förbjuda överfart om vädret är för dåligt.
Det jag hört av en som kör Sitojaure är att folk ger sig ut med roddbåtarna i för dåligt väder. Sjön blåser snabbt upp och båtförarna får ibland rycka ut för att rädda roddarna. Detta får de knappast betalt för om inte de räddade själva anser att det var värt ett bidrag. Roddbåtarna har ofta varit i dåligt skick, framför allt årorna. Men när det blåser hårt hjälper det inte med bra roddbåtar, då ska man hålla sig på land. Förarnas motorbåtar klarar dock ganska mycket.
 
Bra buisness med transporterna. Har säkert omsatt flera hundra tusen i månaden på det.
Har du mer information eller gissar du bara? Själv har jag ingen insyn i båtförarnas ekonomi men eftersom antalet vandrare på t ex Kungsleden ökat så har säkert omsättningen gjort det också. Sedan går ju mycket av omsättningen till moms, arbetsgivaravgifter och vinstskatt samt kostnader för båt, bränsle, transporter till platsen osv. 300 kr för att slippa ro några kilometer är väl inte direkt billigt men att (som jag varit med om när båten lastats) folk högljutt muttrar att det är ocker tycker jag är förfärligt dålig stil. Barnfamiljer bör dock få rabatt vilket jag också tror att de får.
 
Har du mer information eller gissar du bara? Själv har jag ingen insyn i båtförarnas ekonomi men eftersom antalet vandrare på t ex Kungsleden ökat så har säkert omsättningen gjort det också. Sedan går ju mycket av omsättningen till moms, arbetsgivaravgifter och vinstskatt samt kostnader för båt, bränsle, transporter till platsen osv. 300 kr för att slippa ro några kilometer är väl inte direkt billigt men att (som jag varit med om när båten lastats) folk högljutt muttrar att det är ocker tycker jag är förfärligt dålig stil. Barnfamiljer bör dock få rabatt vilket jag också tror att de får.

Ja därför jag skriver omsättning. Räknat lite lätt o uppskattat när dom körde under högsäsongen. Det blev väldigt många svängar fram o tillbaka över sjön. Visst man får jobba hårt så är ju välförtjänta pengar.
 
Personligen uppskattar jag att ro. Tyst och fina perspektiv på vyerna runt sjöarna. Numera är det troligen allt färre som behärskar rodd vilket är synd med tanke på att det värnar om klimatet. Att uppskatta hur jobbigt det är att ro i blåst och vågor är inte helt lätt. Jag skulle sakna roddbåtarna på Kungsleden om de försvinner. Just Sitojaure är en utmaning och båtlänningen på norrsidan var inte så utmärkt när vi rodde över 2019 så det blev en extrarunda.

Thure
P8141687.JPG

P8131594.JPG
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips