dyr båttransport längs Kungsleden?

Läser att det anses dyrt att åka båt på Sitojaure för att komma vidare på Kungsleden,och att man inte längre kan välja att ro denna sträcka. men 300kr/person vid ordinarie tur och 400kr övrig tid tänker jag är högst rimligt. Att inte kunna välja rodd kan ju för vissa vara trist,men tre gånger rodd över denna sjö skulle jag knappast välja.
Över Laidaure kan man väl välja rodd,vilket jag en gång gjorde tre gånger sträckan med usla ojämnt långa åror och därtill i dimma.
I Kvikkjokk finns enbart båt för att komma vidare längs Kungsleden. I artikeln i NSD (läs idag 210929 då det är en dag utan betalvägg) anses tydligen en del det vara monopol och ockerpriser på båtöverfarterna.
 
Visst är det dyrt och monopol men tycker det är bra ändå, dels att det finns möjlighet så man slipper gå runt men ffa så är det väl små samiska familjeföretag som driver båttransporterna. Gissar att inkomsterna från högsäsong får resten av året att gå ihop bättre om man lever på t ex renskötsel som drabbas negativt av turismen. Hur många båttransporter gör man på en längre vandring, två-tre stycken? Det är inte så stora summor i sammanhanget tycker jag när man ser vad man spenderar i övrigt på en vandringsresa med tågbiljetter, turmat, ev ny utrustning eller t o m boende i stf-stugor.
 
Länk till artikeln: https://nsd.se/artikel/monopolet-pa-kungsleden-uppror-vandrarna-ockerpriser/j8pkdmyl
En annan artikel på gällande båtarna och dragning av leden: https://nsd.se/artikel/rg90xvxj
Nu är det om jag inte missat någon passage 6 ställen med båt (Teusajaure, Langas (Saltoloukta), Sitojaure, Laitaure (Aktse), Sakkat (Kvikkjokk), Riebnes) varav 4 ställen du behöver betala. Vid Riebnes skulle du rimligtvis kunna vandra runt men det tar väl en extra dag. Edit: 7 ställen, glömde Hornavan eftersom den är så kort.
Vet inte vad det kostar på varje ställe men det blir väl minst 1000kr i båttransport för de ställen där du måste ta betald transport.
 
Vid både Sitojaure och Laitaure skulle man enkelt kunna bygga en bro på smalaste stället nedströms, så att dom som vill kan gå runt. Men det blir ju en ganska stor omväg vid Laitaure. Sen är det säkert som vanligt en katastrofal påverkan på rennäringen som gör att det inte blir av.
 
Vid både Sitojaure och Laitaure skulle man enkelt kunna bygga en bro på smalaste stället nedströms, så att dom som vill kan gå runt. Men det blir ju en ganska stor omväg vid Laitaure. Sen är det säkert som vanligt en katastrofal påverkan på rennäringen som gör att det inte blir av.
Det kommenteras i den andra artikeln jag länkade:
" – Vi har bara hunnit till på Sitojaure och där är det inte aktuellt med någon omdragning. Vi har vägt ihop miljöfaktorer, säkerhet, tillgänglighet och påverkan på renskötsel. Vi hittade ingen möjlig lösning så båtsträckan blir kvar, säger Erik Granerot, chef för länsstyrelsens naturförvaltningsenhet. "
 
Jag är inte insatt i frågan, men frågar mig följande:

Vad är det för olyckstillbud som har inträffat och vad berodde de på?

Skulle man inte kunna ordna båtar som är tillräckligt säkra, t.ex. osänkbara med stora luftkammare och med fastknutna hinkar för länshållning? Och kanske förbjuda överfart om vädret är för dåligt.

4 kilometer låter långt, men tittar man på kartan behöver man inte ro mer än drygt 100 meter från stranden om man inte vill.

En tanke: Att andra än länsstyrelsen lägger dit båtar så slipper länsstyrelsen vara ansvarig om det är det som är problemet. Kanske genom någon förening.
 
Vad är det för olyckstillbud som har inträffat och vad berodde de på?

Skulle man inte kunna ordna båtar som är tillräckligt säkra, t.ex. osänkbara med stora luftkammare och med fastknutna hinkar för länshållning? Och kanske förbjuda överfart om vädret är för dåligt.
Det jag hört av en som kör Sitojaure är att folk ger sig ut med roddbåtarna i för dåligt väder. Sjön blåser snabbt upp och båtförarna får ibland rycka ut för att rädda roddarna. Detta får de knappast betalt för om inte de räddade själva anser att det var värt ett bidrag. Roddbåtarna har ofta varit i dåligt skick, framför allt årorna. Men när det blåser hårt hjälper det inte med bra roddbåtar, då ska man hålla sig på land. Förarnas motorbåtar klarar dock ganska mycket.
 
Bra buisness med transporterna. Har säkert omsatt flera hundra tusen i månaden på det.
Har du mer information eller gissar du bara? Själv har jag ingen insyn i båtförarnas ekonomi men eftersom antalet vandrare på t ex Kungsleden ökat så har säkert omsättningen gjort det också. Sedan går ju mycket av omsättningen till moms, arbetsgivaravgifter och vinstskatt samt kostnader för båt, bränsle, transporter till platsen osv. 300 kr för att slippa ro några kilometer är väl inte direkt billigt men att (som jag varit med om när båten lastats) folk högljutt muttrar att det är ocker tycker jag är förfärligt dålig stil. Barnfamiljer bör dock få rabatt vilket jag också tror att de får.
 
Har du mer information eller gissar du bara? Själv har jag ingen insyn i båtförarnas ekonomi men eftersom antalet vandrare på t ex Kungsleden ökat så har säkert omsättningen gjort det också. Sedan går ju mycket av omsättningen till moms, arbetsgivaravgifter och vinstskatt samt kostnader för båt, bränsle, transporter till platsen osv. 300 kr för att slippa ro några kilometer är väl inte direkt billigt men att (som jag varit med om när båten lastats) folk högljutt muttrar att det är ocker tycker jag är förfärligt dålig stil. Barnfamiljer bör dock få rabatt vilket jag också tror att de får.

Ja därför jag skriver omsättning. Räknat lite lätt o uppskattat när dom körde under högsäsongen. Det blev väldigt många svängar fram o tillbaka över sjön. Visst man får jobba hårt så är ju välförtjänta pengar.
 
Personligen uppskattar jag att ro. Tyst och fina perspektiv på vyerna runt sjöarna. Numera är det troligen allt färre som behärskar rodd vilket är synd med tanke på att det värnar om klimatet. Att uppskatta hur jobbigt det är att ro i blåst och vågor är inte helt lätt. Jag skulle sakna roddbåtarna på Kungsleden om de försvinner. Just Sitojaure är en utmaning och båtlänningen på norrsidan var inte så utmärkt när vi rodde över 2019 så det blev en extrarunda.

Thure
P8141687.JPG

P8131594.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
småen DÅRLIGT connex så dyr att åka med Fjällvandring 14
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Vindskydd Båttransport Mavasjaure Fjällvandring 2
WildWoods Båttransport Mavasjaure Fjällvandring 4
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
BlueSkys Pris båttransport uppför Visttas Fjällvandring 11
P.Gröndahl Båttransport över Teusajaure? Fjällvandring 5
PJE Båttransport Sitojaourestugorna-Rinim Fjällvandring 10
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
jenso H2O längs kungsleden Fjällvandring 2
fnöskticko Skurdalsporten och vidare norrut längs gränsen Fjällvandring 0
uffe1 Skidtur längs kungsleden. Fjällvandring 1
hegeland Aktiviteter längs Storlien-Östersund i början av Nov? Fjällvandring 0
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
Ulf.N Fiske längs följande rutt! Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.