Dykning i samband med intag av Lariam

Visst kan man använda myggnät, kläder och myggspray för att minska risken att bli biten men man kan inte undvika det till 100%. Jag vet av egen erfarenhet. Jag vet också precis hur det är att få biverkningar av Lariam. Däremot gick mina biverkningar över efter ett tag och jag kände inte av något särskilt under dykningen.

intressant...

detta med lariam och malaria...

bodde i kenya som liten..har släkt som bott i kongo o zaire...syrran har varit ute med läkare utan gränser...osv osv...och...har flera släktingar som fått malaria...malaria utan läkarvård...tja...det är inte att rekommendera (och säg vilket land i afrika som har den sjukvård vi har här i Europa)

...malariamedel...är ju definitivt inte heller nåt att leka med...vilket är värst?? jag som varit där nere säger malaria...och den där frossan som aldrig försvinner..
"fryser....darrar...huttrar...tänderna skakar...kallsvetten bryter ut...hela min kropp skakar sönder i frossbrytningarna..."
(citerar mina egna skriverier)
myspys...

å andra sidan...mental sjukdum...
eller mentalsjukdom...tja...vad är mental sjukdom?..
i fass kan vi läsa om biverkningar som oro...depression...rastlöshet...förvirring...yrsel... balansrubbningar...neurologiska reaktioner...psykiska reaktioner...om man får dessa biverkningar kan man nog anses vara mentalt sjuk...detta är ju inte bara fysiska biverkningar...förhoppningsvis är detta biverkningar som går över när man inte tar lariam längre...malaria går dock inte över...

antingen stannar man hemma och missar världens äventyr...eller också tar man en risk...åker...och jag tycker det låter klokt att prova medicinen innan...och gärna med dyk i sverige...innan man åker...

lycka till och kraaaaaaaaaaam till alla som vill från ninapenda

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
förresten...myggor..

...när jag var liten var det "veeeery goood...kill it..." som pumpades ut ur plåtburkar i rummen innan man gick och la sig (DDT)...rummen vädrades...myggen dog...och man sov djuuuuupt :) numer...när man inte använder kill-it...så finns det ju egentligen inget sätt att skydda sig mot mygg annat än myggnät...hörde om nån forskare som testat alla myggmedel...det enda som hjälper är tjära...smeta in sig med tjära...veeeery goooood against moskitos :)
kraaaaaaaaaaam till alla som vill från ninapenda

Jag tycker inte man ska gå ut och rekommendera att man generellt inte ska ta malariaprofylax utan ska man till ett område med förekomst av malaria ska man diskutera det med företrädesvis en infektionsdoktor. Malaria orsakas inte av en organism utan det finns varianter med olika egenskaper. Dessutom är resistens utbredd på många områden vilket gör det viktigt att ta rätt profylax. Smittskyddsinstitutet har även uppdaterad kunskap. När det gäller Lariam och dykning saknar jag dock kunskap.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9793&pagenumber=2

om jag var lite oklar...

....så vill jag förtydliga att min personliga åsikt är att ta malaria medel då jag själv bott i såna områden...och sida/ud har bra läkare som är proffs på just sådant så någon där borde ju kunna mer om dyk och lariam eller om annat medel är bättre..jag förespråkar att ta medel och prova det först hemma...
men som jag också skrev är mental sjukdom biverkning...som förmodligen försvinner när man slutat ta medlet...(vilket malaria inte gör om man väl blivit sjuk)..
kraaaaaaaam till alla som vill från ninapenda

Malarone

Vill bara lyfta fram Malarone som ett bra alternativ. Var och dök i Papua Nya Guinea för några månader sedan. Jag själv och några andra som var med på resan tog Malarone och ingen av oss kände av några biverkningar. Gjorde en hel del research på preparatet innan jag åkte och min slutstats var att skydddet är minst lika bra som Lariam. Däremot kan man, som någon påpekade, bara använda det på kortare resor och det kostar mer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips