Dutch oven

Se även hemsidan hhtp://skuggan.alhagensmainecoon.com

Var hittar man dutch-oven tips på den "sidan". Den var väldigt, hmm, intressant. Som ett skolexempel på dåliga sidor. Icke-fungerande länkningar, lite slumpade gif-animationer, bilder på djur där det föll sig, bakgrund som går kant-i-kant. Klart intressant, om än en känsla av 90-tal.
 
Om du kollar naturkompaniets sida för fältugnen så finns det lite handhavande och recept där. Enda invändningen mot recepten där är att det ska vara lite - nästan ingen- glöd under ugnen vid bak, det bränns snabbt vid, och att man kan ta en dl mindre socker till äppelkakan!
BosseW
 
Vända locket upp och ner?

Ett problem var tydligen hur man får kolen att ligga kvar. Varför inte vända locket upp och ner? Då torde de väl ligga kvar? Locket är ju gjort för att kunna användas som stekpanna, fast då upp och nedvänt förstås.
 
Såg en

billigare variant av en sån här "dutch oven" när jag besökte Globetrotterbutiken för ett par veckor sedan. Men de modellerna finns inte i deras wwwkatalog. Tyckte att jag redan köpt på mig en del prylar så jag avstod från köp.

http://www.dutchovenpro.com/dutch-ovens finns ett stort urval såna här grytor till relativt låga priser. Men sen har vi fraktkostnaden...

och fraktproblemet är kanske också anledningen att dessa inte finns i Globetrotters katalog.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_oven

Thure
 
Roligt att läsa gamla inlägg från sajberjohan där han funderar på den, då senaste måltiden vi delade över hans lägerled just tillagades i hans dutch oven. Det funkade onekligen väldigt bra att applicera glödande kottar på locket för värme även ovanifrån.
 
Något som funkar lika bra hemma i ugnen som i fältugnen i skogen är Rotfrukter. Blanda i olika rotfrukter som potatis, morötter, blomkål, lök eller liknande. Lite olivolja och kryddor på det så har man en smaskig vegetarisk måltid. Är man köttätare så funkar laxkotletter att blanda i eller äta tillsammans med något grillat. Klart mycket bättre än div frystorkade rätter i påse som finns ute i handeln.

Bröd funkar riktigt bra och receptet som följer med ugnen ger ett riktigt gott bröd och en limpa som räcker ett par dagar om man inte är många

Den som någon gång åker väg 26 söderut kan jag rekommendera ett stopp i Skeppshult, massa kul saker och fältugnen är nästan hälften så dyr jämfört med friluftsbutikerna.
 
Den som någon gång åker väg 26 söderut kan jag rekommendera ett stopp i Skeppshult, massa kul saker och fältugnen är nästan hälften så dyr jämfört med friluftsbutikerna.

Fabriksbutiken mitt emot StatOilmacken vid Nissastigen är värd ett stopp men när jag kollade just Fältugnen där för ett eller två år sedan var det ingen prisskillnad mot GetOut om jag minns rätt.

Thure
 
Fabriksbutiken mitt emot StatOilmacken vid Nissastigen är värd ett stopp men när jag kollade just Fältugnen där för ett eller två år sedan var det ingen prisskillnad mot GetOut om jag minns rätt.

Thure
Om jag minns rätt så tar de 599:- och Get Out 895:- så viss skillnad är det, iaf för en smålänning =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trilla Efterlyser recept dutch oven/fältugn Friluftsmat 3
Outback Oven Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.