Dutch oven

Eftersom jag hör till dem som tycker att matlagning i det fria gärna får ta lite tid och gärna testar (för mig) nya sätt att laga till maten blev jag riktigt nyfiken på denhär prylen som jag hittade på Getout:

LM1000SH.jpg

Glöd under, glöd ovanpå -långkok, bakning, rubbet går att fixa även under fältmässiga förhållanden. Låter som en rolig grej för baslägret. Kruxet är bara att den kostar nästan 1000 spänn på exempelvis Getout, och frågan är om det är värt det i långa loppet. Är det någon av er som har testat och kanske rent av har någon personlig favoriträtt att tipsa om?

Hälsningar Nicke
 
Har aldrig lagat själv men har ätit mat som varit på långkok i dutch ovens och för det är de suveräna. I Ray Mears Wild food så visar han hur man baka bröd i en sån också och resultatet var ett mycket mer luftigt bröd. Till skillnad från den bannock man själv bakar. Tycker att denna skulle vara perfekt för basläger och kanotturer.

Skeppshults fabriksförsäljning är något billigare och ligger där ligger den på 799:- om jag inte minns helt fel.
 
En "riktig" dutch oven är en gjutjärnsgryta med fötter, och ett lock med kant ovanpå (så man kan lägga glöd ovanpå locket utan att det trillar av).

http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_oven

Getouts variant ser inte riktigt renlärig ut:) Fast å andra sidan verkar rena gjutjärnsgrytorm också kallas för "dutch oven".

Amerikanska scouter använder det tydligen väldigt mycket märkte jag för några år sen när jag försökte googla efter ritningar på bra lägerspisar.
 
Fältungnen är ju en speciell friluftspryl, med ett häftigt namn och en förenklad tillverkningsprocess så visst skall den kosta en lapp eller?
En riktig gjutjärnsgruta har ben så att man kan elda under den med träkol, ett lock med nedsänkning så att den övrlagda träkolen inte ramlar av.
Vi köpte en på Myrorna för 30:- inlagad och klar....
Fungerar utmärkt på paddelturer och vid baslägersliv....när man har tid att laga långsam mat samt baka....
De dårar som anser att 1000 papp är ett bra pris finns säkert i stort numerär....
//J
 
"Potjiekos" (literally meaning pot food) has been part of South Africa’s culture for many centuries. When the first Dutch settlers arrived in the Cape, they brought with them their ways of cooking food in heavy cast iron pots, which hung from the kitchen hearth above the fire.
 
Nu är detta en Fältugn (döpt efter skaparen) och vad jag sett vad man kan göra med den så är jag imponerad.
När det handlar om priset så tycker jag att man betalar för kvalitet i detta fallet och asen är Skeppshult ett av de få (om inte det sista) gjuterier vi har kvar i norden. Sen är jag väldigt partisk och lika förtjust i Skeppshults cyklar och spik, eftersom min mor är från denna by.
 
Att ordna lös benställning åt en vanlig gjutjärnsgryta är ju inte svårt, men det kan kanske vara lite svårare att få glöd att ligga kvar på locket.
 
Så rätt, så rätt !!!

Fältungnen är ju en speciell friluftspryl, med ett häftigt namn och en förenklad tillverkningsprocess så visst skall den kosta en lapp eller?
En riktig gjutjärnsgruta har ben så att man kan elda under den med träkol, ett lock med nedsänkning så att den övrlagda träkolen inte ramlar av.
Vi köpte en på Myrorna för 30:- inlagad och klar....
Fungerar utmärkt på paddelturer och vid baslägersliv....när man har tid att laga långsam mat samt baka....
De dårar som anser att 1000 papp är ett bra pris finns säkert i stort numerär....
//J

Hej
Ja du har så rätt, tillverka själv eller köp begagnade prylar, de funkar lika bra eller bättre än #sportmagasinens" lyxprylar tll vansinnespriser
Mvh Peter
Se även hemsidan hhtp://skuggan.alhagensmainecoon.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trilla Efterlyser recept dutch oven/fältugn Friluftsmat 3
Outback Oven Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.