Duolbanjunjecohkka? (Keb)

Hej!

Någon som vandrat kammen/ryggen på Duolbanjunjecohkka/Tuolpanjunetjåkka?

Alltså det långa berget norr om Drakryggen, på andra sidan Kuopervagge.
Klättring/vandring?
Hela vägen från passet mellan Kaskasavagge och Kuopervagge ner till Tjäktjavagge?

Hittar nästan ingenting i böcker eller på nätet om berget som jag blev sugen på när min bror och jag vandrade från Tarfala till Sälka genom Kuopervagge förra sommaren.

Daniel

Det är en intressant idé. Berget har hamnat lite i skymundan och man har inte läst särskilt mycket om det. Höjdkurvorna ser ganska vidriga ut kring kammen och jag kan säkert tänka mig att det finns mer eller mindre farliga partier.

Det jag kan komma ihåg när jag var på trepassleden, var att passagen sedd från högst upp i passet österut upp till den första toppen inte såg så dum ut... passagen mellan topparna söder om glaciären kan säkert vara allt annat än helt godartad...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Abrahamsson skriver i "Detta är Kebnekaise" om olika vägar upp till flera toppar samt om vägarna innebär klättring eller inte. t.ex. västkammen på Drakryggen - "första bestigarnas väg. Ingen klättring". Om Tuolpanjunjetjåkka skriver han bara "Man når topparna lätt efter kammarna från öster eller väster". Grundsten skriver i "Abisko Kebnekaise" väldigt kort hur man går upp från Trepassleden samt att man gör nedstigningen tillbaka till Kuopervagge efter högsta punkten. Kul om man kan följa berget ända till Tjäktjavagge istället.

Tycker också att höjdkurvorna ser läskiga ut på sina ställen men det kan jag också tycka om annat som inte var så läskigt på plats. Men har ingen varit däruppe får jag väl testa och vända om det känns för luftigt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips