Dunsovsäck fjällvandring

Fick jag välja fritt så skulle det bli WM VersaLite. Mycket värme för under ett kilo. Det är dock inget budgetalternativ om man säger så.
I så fall kan man ju lika gärna satsa på en sovsäck med lite mer dun (jämfört med WM:s storlek medium) med samma CUIN-tal, till lite drygt halva priset :).

Stirra dig inte blind på angivna temp-gränser. Två (ungefär lika stora) kvalitetssäckar, fyllda med samma mängd dun med samma CUIN-tal kommer att vara ungefär lika varma.

Räkna med att ha en med 6-700 gr fyllvikt med+ 800 FP dvs dun kvalitet och totalvikt på 12-1300 gr pris ca 8000 skr normalpris
Detta gäller för ca -7 C komfort temp och då har de flesta även ett helylle ställ och ett tält med solid inner väv med regler bar ventilation och ej med 100% myggnät i tak tex eller sidor.
Jag testade säckar nu i början på April ute i södra SV på uteplatsen - 5 C inne i tältet - 7 C ute
2 lagers ylle underställ Ovanstående säck var ok
Marmot hydrogen +1 C frös efter några timmar efter fast varmt te före läggdags och middag ca 5h före
Marmot helium -2C frös men somnade ej om

Billigaste lösning tag med extra gas eller fotogen om du kör MF och en 1L tät plastflaska med hett vatten gör att du iaf ej fryser om fötter några timmar och att ta på så mkt kläder du har utan att säcken blir trång och all luft dom isolerar trycks bort.

Om du köper syntet får du bära några hundra gram extra men sparar ca 1/2 kostnaden och kan använda till tex kanot då risken för väta är större och jag anv syntet säckar då.

Räkna med att ha en med 6-700 gr fyllvikt med+ 800 FP dvs dun kvalitet och totalvikt på 12-1300 gr pris ca 8000 skr normalpris
Detta gäller för ca -7 C komfort temp och då har de flesta även ett helylle ställ och ett tält med solid inner väv med regler bar ventilation och ej med 100% myggnät i tak tex eller sidor.
Jag testade säckar nu i början på April ute i södra SV på uteplatsen - 5 C inne i tältet - 7 C ute
2 lagers ylle underställ Ovanstående säck var ok
Marmot hydrogen +1 C frös efter några timmar efter fast varmt te före läggdags och middag ca 5h före
Marmot helium -2C frös men somnade ej om

Billigaste lösning tag med extra gas eller fotogen om du kör MF och en 1L tät plastflaska med hett vatten gör att du iaf ej fryser om fötter några timmar och att ta på så mkt kläder du har utan att säcken blir trång och all luft dom isolerar trycks bort.

Om du köper syntet får du bära några hundra gram extra men sparar ca 1/2 kostnaden och kan använda till tex kanot då risken för väta är större och jag anv syntet säckar då.

Inte behöver man lägga ut 8000 spänn för att komma ner i en komforttemp på -10c? Dels finns alltid begagnatmarknaden, men även i nypis kan det bli rejält mycket billigare.

https://alpkit.com/products/pipedream-600?_pos=4&_fid=add0ddc15&_ss=c är ett exempel. Cumulus och Roberts har flera modeller som kostar sisådär 500 Euro. Och Bergfreunde har ofta säckar i sin outlet med konkurrensmässig prissättning.

Kan man tänka sig en komforttemp som ligger några få grader högre ökar utbudet mycket.

Edit: Alpkitsäcken väger knappt 1100 gram. Bra säckar. Inte bäst, men jag har lillebror till den där och har slitit på den i femton år.

Prisexempel var på en RAB neutrino 700 pro som jag köpte för 4800skr men normalpriset
var ca 8000 skr XL priset -7C
Marmot Helium är - 2C men inget för mig då blixtlås är kass redan som ny
Marmot Hydrogen +1C har jag sedan ca 5 år även den med sämre blixtlås än övriga
märken.

Jag köpte en Mountin Equipment Fire LIte på BF på 40% - 10% nykund och då ca 4400 skr -2 C (om jag kommer ihåg se på pryltest ca 810 gr L men +900 FP då ökar priset markant från + 800 FP men sparar vikt vilket jag är tvungen att prioritera pga stigande ålder och minskad bärförmåga om jag ska få semester och ej vara på träningsläger.

Vi som är längre än medelvikt får högre vikt på packningen minst 1-2 kg och högre priser då jag måste ha säck för 193 cm+ luft utrymme ,tält som är ca 230 inv stor variant på ryggsäck stora kläder och kängor i 46 vissa har ännu större fötter.

Köpte en Caravan Artic blå på ca -16C (vad nu man skulle ha den för på sommaren? ok även i Snöbivack utkommenderad av S.B.) den var ej billig men håller än inkl 2 x blixtlås(sov+ryg(camp trails) +Treton sarek kostade vad jag hade i lön på byggpraktik hela sommarlovet - 2v i fjällen inkl restid.ca +2000skr ca 1975

Marmot Helium är - 2C men inget för mig då blixtlås är kass redan som ny
Marmot Hydrogen +1C har jag sedan ca 5 år även den med sämre blixtlås än övriga
märken.
Nu har vi 6st dunsovsäckar i familjen av fabrikat Marmot, Caravan och REI som används flitigt. Inga av dessa har vi haft några problem med dragkedjan på, och från Marmot har vi Helium, Pinnacle, Sawtooth och Hydrogen (den äldsta från 2010). Sedan håller jag med de övriga kommentarerna om att är man lång som även i mitt fall är 193cm drar det oundvikligen med sig extra vikt att släpa på i form av större sovsäck, liggunderlag mm

För fjällen i september får man räkna med snö och minusgrader. Allt varmare än det är bonus.
Ett bra liggunderlag med högre R-värde samt ev ett innerlakan till sovsäcken höjer säckens komforttemp avsevärt. Sen kanske en värmeflaska i säcken för extra värme. Använder själv gamla dunsäckar med comforttemp ned mot minus 25 när dom är ihopsatta. Aldrig frusit i dom.

Nu har vi 6st dunsovsäckar i familjen av fabrikat Marmot, Caravan och REI som används flitigt. Inga av dessa har vi haft några problem med dragkedjan på, och från Marmot har vi Helium, Pinnacle, Sawtooth och Hydrogen (den äldsta från 2010). Sedan håller jag med de övriga kommentarerna om att är man lång som även i mitt fall är 193cm drar det oundvikligen med sig extra vikt att släpa på i form av större sovsäck, liggunderlag mm
Den Marmot helium som gick i retur öppnade sig ändå mer än min hydrogen när man ej dragit upp blixtlåset helt och vänder sig i säcken.
Många återförsäljare slutar med detta märke i År därav bra priser delvis på grund av att Generalagenten är svår att samarbeta med men även bristande kvalitet.
Finns även fler här på denna sida som ej gillar Marmot på grund av blixtlås men även att plösen och tyget runt blixtlåset lätt fastnar i löparen.

Det är fel I comfort temp det är -2 C som är rätt enl märkning i säcken
Stämmer inte med min Marmot Helium Long som har Tlinit -12C och Tcomfort -5C tryckt på säcken.

Bilagor

• IMG_0038.jpeg
    IMG_0038.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 16
  • Gilla
Reactions: hsp

Helium Long Sleeping Bag​

€530.00

COLOUR : Arctic Navy/Dark Azure

Selection will refresh the page withnew results.

selected

SIZE: Select a SIZE

size swatch

198 cm

Product Details​

Description​

Refuel on your next below-freezing backpacking adventure in the ultra-light, eco-friendly Gas Bags, featuring a new sustainable ExpeDry water-repellant technology that increases performance and reduces the drying time of your down bag. With an optimal ISO-tested comfort well below freezing, the Helium Long -9° Sleeping Bag will keep you warm from head to toe in a super-packable 800-fill down bag designed to easily stuff into any overnight pack. A thru-hiking favorite, the new gas bags provide lightweight warmth that's light on the Earth--perfect when you're looking to maximize kilometers or speed in the mountains and minimize weight and space in your pack.

Features​

• Ultralight and packable certified 800+ fill power goose down with eco-friendly ExpeDRY water-repellant finish that increases performance and durability with reduced drying time.
  • Anti-snag slider on main zipper and fold-down second zipper provide added ventilation and easy access in and out of sleeping bag
  • Anatomically designed footbox with wrap-around construction increases warmth
  • Smooth, curved baffles reduce down from shifting, increasing durability and reducing inconsistent heating inside bag
  • ISO Tested for reliable temperature and comfort rating
  • Stuff and storage sack included
  • Long length fits sleepers up to 6'6"

Specifications​

• Style Number: M14405
  • Colour: Arctic Navy/Dark Azure
  • Size: LZ
  • Main Material: 100% Recycled Nylon. This item contains animal product.
  • Lining Material: 100% Recycled Nylon Plain Weave
  • Weight: 1,06 kg
  • Activity: Alpine & Expedition
  • Features: Durable Water Repellent, Water Resistant Down, Quick Dry
  • Season: Spring-Summer 25
  • Technology: Pertex® Shield, ExpeDry
  • Sustainability: bluesign® Approved Material, Recycled Material, Responsible Down Standard
  • Insulation Type: Down
  • Insulation Detail: 800+ Fill Power RDS Goose Down ExpeDRY™
  • Insulation Fill Power: 800+
  • Insulation Fill Weight: 620 g
  • Shoulder Girth: 160 cm
  • Hip Girth: 147 cm
  • Foot Box Size: 117 cm
  • Fits Up To: 198 cm
  • Pack Size: 36 x 18 cm
  • Recommended Use Temperature: -9°C
  • Temperature Rating: Comfort: -3°C
  • Temperature Rating: Limit: -9°C
  • Temperature Rating: Extreme: -28°C
  • Zipper Location: Left Zip
  • Shape: Mummy
2025 © Marmot Mountain, LLC. AllRights Reserved.

Kan skilja mellan olika årsmodeller

Det stod -2 C i min här står det -3C för män
Tex är min ca 4-5 år gamla Helium grön och trots torktummlat skakat så klumpart sig dunet och bafflar är ej jämt fyllda och blixtlås var inne hos tillverkare för kontroll men inga fel fast kasst då det öppnar sig lätt, så inga fler Marmot fgör mig

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Still Alive Minskat loft i dunsovsäck? Bo och sova 17
patbos Dunsovsäck för i-vändare? Bo och sova 14
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
hästtjejen Laga dunsovsäck? Bo och sova 5
Brankenfnatt 3säsongers dunsovsäck Bo och sova 17
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
jonkandonkan Dunsovsäck, 750 vs. 850 fill power Bo och sova 1
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
mikael.lundberg.777 Dunsovsäck Whiteduck 1500 från friluftsvaror Bo och sova 5
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
Friskus1 Tvätta dunsovsäck... Bo och sova 8
aventyrare69 Söker rymlig Dunsovsäck Bo och sova 3
Damberg Impregnera dunsovsäck med down proof? Bo och sova 1
Polarnatt Tips på dunsovsäck Bo och sova 12
flindra Eped downmat + dunsovsäck = jättevarmt? Bo och sova 43
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
tholi75 Sy din egen dunsovsäck? Bo och sova 6
dojjan77 Billingedalens dunsovsäck Bo och sova 5
nature4you.nu Dunsovsäck för män dvs. över medel längd Bo och sova 7
515442 Tvätta eller inte tvätta dunsovsäck Bo och sova 8
cotterskog Dunsovsäck? Bo och sova 6
rasja Membran i dunsovsäck? Bo och sova 5
mothesta Dunsovsäck? Bo och sova 5
duvillno Dunsovsäck(Mountain Equipment??) Bo och sova 12
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Lesujo1 Enmanstält för fjällvandring Bo och sova 39
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
Pancho08 Solotält för fjällvandring Bo och sova 36
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
niklasaxelsson Sovsäck till fjällvandring sommartid Bo och sova 18
Ainon 1-2 personers tält för fjällvandring Bo och sova 7
filippus Tält för fjällvandring Bo och sova 24

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg