Dunsoväck under 1kg

Hej! Jag letar efter en dunsovsäck som klarar ett par minusgrader och väger under 1kg.
Typ Marmot Helium, Mountain Hardwear Phantom 15, Mountain Equipment Xero 550......
Vad finns det för fler förslag?

/Johan

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Alpkit.com 's Pipedreams är ypperliga. Tyvärr slutsålda till december, men sedan är de åter i lager.

Senast ändrad:
Finnes det en EN13537 test for de amerikanske posene? Hvis noen har en link så ville det være flott. Jeg synes de ser fine ut, men jeg er skeptisk til å kjøpe noe uten at jeg har en uavhengig test. Så vidt jeg vet er det bare EN13537 som er det. Eller tar jeg feil?

Jeg synes at de produsentene som ikke skaffer en slik test virker suspekte. Jeg kan bare tenke meg negative årsaker til det, nemlig at produktet ville fått en dårligere temperaturangivelse enn de selv har gitt det.

Western Mountaineering Apache SMF. Komforttemp - 10° på 965 gram i storlek large. Kostar som en begagnad bil men Du kommer aldrig ångra att Du köpte den...

Om du inte är totalt kompromisslös i fråga om att säcken ska väga under kilot så finns det ett prisvärt alternativ. Har ingen själv, men har hört gott om dessa säckar som är en egen produktion från www.northstar.se/

Arctic Alpine Condition Zero, 1150g inkl. packpåse. Komforttemp herr -8, dam -3. Pris 1250:-

Det lär nog bli en till mig själv efter nyår.

Mvh /Joel

Det som jag upplever är tråkigt är att man inte får reda på innermåtten på sovsäckarna, man ska ju faktiskt kunna röra sig i den, eller hur ?

Alldeles för många dyra varma fina säckar är för trånga, (spara in på material?), då är det ingen höjdare att sova i dessa säckar/tvångsskjortor.

Flera jag känner har som argument mot att sova i sovsäck är just att de känner sig instängda, de är för trånga.
Vet ni någon som anger innermått ???

Skärpning tillverkare !!!

Innermåtten kan ofta hittas

"peter1959: Det som jag upplever är tråkigt är att man inte får reda på innermåtten på sovsäckarna, man ska ju faktiskt kunna röra sig i den, eller hur ?
Alldeles för många dyra varma fina säckar är för trånga, (spara in på material?), då är det ingen höjdare att sova i dessa säckar/tvångsskjortor.
Flera jag känner har som argument mot att sova i sovsäck är just att de känner sig instängda, de är för trånga.
Vet ni någon som anger innermått ???"

Jag tror att flera tillverkare anger just innermåtten. Jag vet att åtminstone Western Mountaineering anger det på sin hemsida och det gäller nog Marmot också. Jag gillar själv rymliga säckar och har haft nytta av måtten när jag kollat in marknaden.

Tack Uffe !
För det bör nog diskuteras lite mer det här med komforten, inte bara värmeförmågan, vikten.
Hur huvan, stängningen, innertyget, etc är behagligt och bra utformat.
Eller hur utsidesmedlemmar ?

(Bävar just nu för att få en massa klickbara tidigare trådar om just det jag nämnde...)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips