Dunsäck på kemtvätt....misstag?

Hej,

lämnade utan att tänka mig för in min dunsovsäck på kemtvätt efter förra säsongen....

Efter att ha hört allehanda gliringar om att det var mycket dumt gjort så funderar jag nu på om jag eventuellt kan ha skadat säckens funktion? Känns som om säcken faktiskt inte är riktigt lika fluffig som tidigare....

Tacksam för svar!

Hej,

lämnade utan att tänka mig för in min dunsovsäck på kemtvätt efter förra säsongen....

Efter att ha hört allehanda gliringar om att det var mycket dumt gjort så funderar jag nu på om jag eventuellt kan ha skadat säckens funktion? Känns som om säcken faktiskt inte är riktigt lika fluffig som tidigare....
Det är mycket möjligt. Generellt så brukar man avråda från kemtvätt såvida inte kemtvättsfirman verkligen kan sin sak när det gäller tvätt av dunsovsäckar. En "vanlig" kemtvättsnisse går därmed bort.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det låter ju som sagt lite oroväckande. Man brukar ju rekommendera att använda ett milt duntvättmedel när man ska tvätta en dunsäck. Själv brukar jag köra på handtvättsprogrammet och sen torka den i en tumlare tillsammans med två tennisbollar tills den är helt torr.

Det låter ju som sagt lite oroväckande. Man brukar ju rekommendera att använda ett milt duntvättmedel när man ska tvätta en dunsäck. Själv brukar jag köra på handtvättsprogrammet och sen torka den i en tumlare tillsammans med två tennisbollar tills den är helt torr.

En liner spara många tvättar, men duntvättmedel eller en msk vanligt och skonsamt program fungerar för det mesta. Om möjligt flera sköljningar, torka i tumlare och öka temperaturen allteftersom.

Pfft...tennisbollar är sååå ute, Tumble Dryer Balls:

moddryerballs_LRG.jpg

valdemar

Jag behövde 3-4 timmar på låg temperatur i tumlaren tillsammans med 5 tennisbollar senast jag tvättade en sovsäck.

skipa allt tvättande!

Jag tvättar inte mina dunsäckar, jag använder istället en tunn siden reselakan, som jag tvättar, säcken blir varmare, mysigare att sova i siden, det enda nackdelen är vikten på 145gr.

avslutad210712

Gäst
En liner spara många tvättar, men duntvättmedel eller en msk vanligt och skonsamt program fungerar för det mesta. Om möjligt flera sköljningar, torka i tumlare och öka temperaturen allteftersom.

Pfft...tennisbollar är sååå ute, Tumble Dryer Balls:

moddryerballs_LRG.jpg

valdemar

Och om man kollar på http://www.mcnett.com så fungerar det bra utan några som helst bollar bara tumlaren är så stor att sovsäcken verkligen tumlar och inte bara snurrar runt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips