Dunjacka till liten tjej???

Undrar om någon har ett bra förslag på dunjacka till en liten tjej storlek 36 el. XS.

Har tillsammans med min flickvän varit runt hela Stockholm på jakt efter en bra lite längre dunjacka som kan hänga med på vinterturer eller bara bäras på "stan" en kall dag.

Hon har testat TNF, Haglöfs o Peak men alla är för stora i storlek. Detta trots att hon provat de minsta storlekarna. Den enda som passat hittils är Fjällräven Expedition(tror jag den heter)i XXS, men den känns inte tillräckligt bra (läs teknisk).

Någon som har några förslag?
 
frelin; sa:
Undrar om någon har ett bra förslag på dunjacka till en liten tjej storlek 36 el. XS.

Har tillsammans med min flickvän varit runt hela Stockholm på jakt efter en bra lite längre dunjacka som kan hänga med på vinterturer eller bara bäras på "stan" en kall dag.

Hon har testat TNF, Haglöfs o Peak men alla är för stora i storlek. Detta trots att hon provat de minsta storlekarna. Den enda som passat hittils är Fjällräven Expedition(tror jag den heter)i XXS, men den känns inte tillräckligt bra (läs teknisk).

Någon som har några förslag?

PHD (Peter Hutchinson Design) har fina jackor och sovsäckar och erbjuder de anpassningar som kan krävas. Kolla på http://www.phdesigns.co.uk/
 
Fjällräven Expedition känns inte tillräckligt teknisk för lite vinterturer och för stan? Hmm, låter konstigt, men ingen jacka klarar väl allt. Förresten bär väl alla tjejer i Stockholm, Canada Goose XXXXXXXS, på stan. ( Som jag inte tycker man ska köpa, för det lär tydligen vara vargpälsbräm på huvan )

Eftersom ni verkar beredda att betala en slant för en sann, teknisk dunjacka, kan ni kolla på http://www.au-vieux-campeur.fr/
Otroligt stort sortiment och €-priserna+frakt blir nog ändå bättre än i Sverige.

/K
 
Boomerang!

Hej,

Är själv kort i rocken (160 cm) och har efter mkt letande (Fjällräven, TNF, Haglöfs, C.Goose, Mountain Eq. etc etc) köpt en Boomerang dunjacka i damstrl. Den sitter väldigt bra, är tillräckligt lång och håller värmen utan att släppa in kall-luft som gärna en lite för stor jacka gör. Den kanske inte har alla finesser som jackor fr. ngt mer "utelivs-märke" men hellre det än en jacka som inte passar. De har ngn typ av material som är vattenavstötande och andas, antar dock att det är modell enklare. Jag är väldigt frusen av mig och är jättenöjd! Hoppas ni hittar ngn som passar!

/C.
[Ändrat av cotterskog 2003-10-27 kl 16:31]
 
Varg?

carvingkimbo; sa:
Fjällräven Expedition känns inte tillräckligt teknisk för lite vinterturer och för stan? Hmm, låter konstigt, men ingen jacka klarar väl allt. Förresten bär väl alla tjejer i Stockholm, Canada Goose XXXXXXXS, på stan. ( Som jag inte tycker man ska köpa, för det lär tydligen vara vargpälsbräm på huvan )

Eftersom ni verkar beredda att betala en slant för en sann, teknisk dunjacka, kan ni kolla på http://www.au-vieux-campeur.fr/
Otroligt stort sortiment och €-priserna+frakt blir nog ändå bättre än i Sverige.

/K

Tror att det snarare är en katt som har fått sätta livet till för att det ska se bra ut på canada Goose jackan.
Det låter bara lite mer exotiskt med Varg.

Många tjejer i Sthlm använder faktiskt även Fjällrävens dunjacka så det finns två olika sorters vinterjackor bland tjejerna i STHLM.

KIM
[Ändrat av kim1 2003-10-28 kl 02:55]
 
Mountain Equipment

Hej, hej!

Jag har jagat runt efter dunjacka ett bra tag och har äntligen hittat en!! Puh... Det är en jacka av märket Mountain Eq i storlek S och jag är väl en normal 38 men den kan vara värd att testa även för en något mindre person. Det är en riktig lättviktare (Ca 200 g) vilket är ljuvligt eftresom det inte känns att man har den på sig. Dessutom kan den knös ihop till en liten boll vilket är praktiskt för vinterturen om man vill ha med den som extra plagg i ryggsäcken. Tål väta hyfsat bra enligt försäljaren men har inte tejpade sömmar. Fungerar bra som city jacka oxå bäst av allt är att priset! Med tanke på vad dunjackor kan kosta så tycker jag denna jacka är mycket prisvärd då den "endast" kostar 2300 kr.

Lycka till med letandet!
 
Re: Mountain Equipment

Skottis; sa:
Hej, hej!

Jag har jagat runt efter dunjacka ett bra tag och har äntligen hittat en!! Puh... Det är en jacka av märket Mountain Eq i storlek S och jag är väl en normal 38 men den kan vara värd att testa även för en något mindre person. Det är en riktig lättviktare (Ca 200 g) vilket är ljuvligt eftresom det inte känns att man har den på sig. Dessutom kan den knös ihop till en liten boll vilket är praktiskt för vinterturen om man vill ha med den som extra plagg i ryggsäcken. Tål väta hyfsat bra enligt försäljaren men har inte tejpade sömmar. Fungerar bra som city jacka oxå bäst av allt är att priset! Med tanke på vad dunjackor kan kosta så tycker jag denna jacka är mycket prisvärd då den "endast" kostar 2300 kr.

Lycka till med letandet!

Antar att det är en Mountain Equipment "Lightline jacket" du pratar om. Den ligger nämligen i den prisklassen typ.
Dock väger den inte 200 gram kan ja lugnt säga. Cirka 800 gram e väl närmare sanningen, med cirka 200-250 gram dun som fyllning.
Men prisvärd det är den alla gånger! Å tajt å schyst passform som kan passa mindre personer extra bra.

// lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27
pirx backpacka med dunjacka? Kläder 43
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.