Dunjacka nedpackad i extreme värme

Halloj!

Hur fungerar det med att ha en dunjacka nedpackad i t ex en cykelväska i extreme värme (40+).
Kommer den bli dyngsur av värmen och förstöras?

Varför jag frågar är för att jag kommer ta mig igenom skiftande klimat där första två månaderna är otroligt varma och resterande 3 månaderna är otroligt kalla.

Då jackan inte ska ligga packad för länge kommer jag ta upp den då och då och lufta den, men hur den kommer hantera värmen när den är nedpackar är min fråga?

Det borde inte vara några större problem om den är nedpackad vattentätt. Dock kan det uppstå kondensproblem om det blir stora skillnader mellan varmt och kallt.

Skulle aldrig tveka att ta med en dunjacka men jag skulle utnyttja möjligheterna att ta fram jackan och vädra ut den så fort tillfälle ges. Annars kommer den att börja mögla.

//Peter

Jag hade med mig Mountain Equpiments Helium jacket jorden runt för ett år sen. Den användes på Kilimanjaro i inledningen av resan, men var sedan nedpackad i bla Thailand och Australien. Värst (ur dunjackans synpunkt) var nog veckan på Fiji, extremt fuktigt och varmt. Då dog min vattentäta (!) kamera, men jackan mådde bra. Så, inga problem är mitt svar!

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips