Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman

Angående DUN. Ett material som man onekligen verkar kunna ha mycket åsikter om.

Kan någon förklara eller hänvisa till en vettig förklaring rörande kvalitetsbegreppen "Fillpower" och procentsatser som t ex "90/10" och hur de eventuellt också kan hänga ihop gentemot varandra eller vad de står för eller är ett mått på.

Snälla finns det ngn "wise man/woman" som kan gå in o strukturera o regera lite!
 
Det som säljs som dun är en blandning som innehåller en viss mängd fjädrar.
Procentsatserna anger hur mycket dun det är i förhållande till mängden fjädrar.
Bästa kvalitetsmåttet på dun är dess "fillpower". Ju högre fillpower desto bättre dun. Fillpower anger hur stor volym som ett uns (fl. oz.) av det aktuella dunet kan fylla upp. Detta är något som testas fram.
Observera att amerikansk och europeisk/brittisk fillpower inte är samma sak eftersom en amerikansk uns i det här fallet är något större.
Alla sovsäcks- och dunplaggstillverkare m.fl. brukar f.ö. förklara detta på sina webbsidor.
 
haskell; sa:
Det som säljs som dun är en blandning som innehåller en viss mängd fjädrar.
Procentsatserna anger hur mycket dun det är i förhållande till mängden fjädrar.
Bästa kvalitetsmåttet på dun är dess "fillpower". Ju högre fillpower desto bättre dun. Fillpower anger hur stor volym som ett uns (fl. oz.) av det aktuella dunet kan fylla upp. Detta är något som testas fram.
Observera att amerikansk och europeisk/brittisk fillpower inte är samma sak eftersom en amerikansk uns i det här fallet är något större.
Alla sovsäcks- och dunplaggstillverkare m.fl. brukar f.ö. förklara detta på sina webbsidor.

jag vill lægga till att fillpower och kvalitet inte hør samman. det finns många olika kvaliteter på dun. den bæsta ær den från Polen(har jag hørt) men det stæmmer att man testar fram fillpower.detta gjør man gjenom att lægga en viss mengd dun i en sylinder och sedan lægga på vikter før att se hur mycket dunen komrimeras. desto mer vikt dunen klarar desto høgre ær fillpower. jag hoppas att detta ær en riktig førklaring
robert
 
gmg; sa:
den bæsta ær den från Polen(har jag hørt) men det stæmmer att man testar fram fillpower.
Det bästa dunet är ejderdun men det används i princip inte kommersiellt eftersom det är så dyrt. Finaste gåsdunet är, såvitt jag vet, det lokalt (Pyrenéerna) producerade dunet som Valandré använder men i östeuropa och framförallt Polen produceras också mycket fint dun.

/3 dunsäckar and counting... ;)
 
Fullständigt off topic men ... Engmo dun säljer faktiskt täcken med ejderdun. 25 000:- för ett till en normal enkelsäng och 40 000:- för ett täcke stort nog för en dubbelsäng.

MvH
Aina
 
Jo då. Eiderdunets pris beror på att fåglarna förvisso ger det finaste dunet men främst p g a att de är fridlysta och det dun man kan använda är de fjädrar de tappat o som kan plockas från boet.
 
Jag vet en segelmakare som bodde ute i skärgården som fick för sig att samla ejderdun på somrarna för att kunna göra sig en väst. Men han gav upp för det han fick ihop skulle räcka till en keps eller nåt...:)

Han brukade f.ö. fånga svanar genom att hålla fram pekfingret och när svanen högg till så klämde han åt runt näbben med resten av handen (då försökte svanen öppna näbben och pekfingret tog inte stryk).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.