Duger mitt hemmagjorda brynstöd? Jämfört med Spyderco.

Nu har jag funderat och jag misstänker att arbetet tog runt fem timmar (jag är nybörjare), utan diamantbryne eftersom jag använder Fällknivens DC4, med en grov och en fin yta.

Det är en skön känsla att medvetet ändra eggen på en kniv, från märkligt brant vinkel till en mer anpassad för skärande.

Men, man skall aldrig börja titta närmre på eggen med en tvåtusenkronorslupp, då vill man bara finputsa i det oändliga...

5539194.jpg
 
mipert; sa:
Det är en skön känsla att medvetet ändra eggen på en kniv, från märkligt brant vinkel till en mer anpassad för skärande.

Men, man skall aldrig börja titta närmre på eggen med en tvåtusenkronorslupp, då vill man bara finputsa i det oändliga...
Välkommen till omprofilerarna :) Ja, det brukar bli en hisnande skillnad i skärförmåga hos en sådan anpassad kniv.

En finputsad egg betyder inte alltid att den är effektiv. Bestäm först vilka arbeten kniven skall utföra. Det är ingen idé att polera eggen om du skall skära tomater, paprikor eller krispigt bröd.

~Paul~
 
Stoppa mig!

Jag funderar på att köpa en Tormek (jag hade en extra föreläsning på Malmö Högskola som gav lite mer pengar nu mot årets slut).

2200 plus några hundra för yxjiggar med mera är mycket pengar men jämfört med de prylar som grannarna köper (storbildsTv, Suv, motordriven gräsklippare...) så tycker jag att jag kan göra det.
 
mipert; sa:
Stoppa mig!

Jag funderar på att köpa en Tormek (jag hade en extra föreläsning på Malmö Högskola som gav lite mer pengar nu mot årets slut).

2200 plus några hundra för yxjiggar med mera är mycket pengar men jämfört med de prylar som grannarna köper (storbildsTv, Suv, motordriven gräsklippare...) så tycker jag att jag kan göra det.
Det är ett bra slipsystem men du måste förståss fråga dig om du verkligen har användning för det. Hur många knivar har du t ex som du kommer att slipa?

Tänk också på att om du är ute efter att huvudsakligen omprifilera så är en bandslip kanske att föredra. Dock får du lära dig att använda en sådan eftersom risken för avbränning av härdning är generellt större där.

Men som sagt om du har analyserat problemet och finner att du behöver en sådan så "Go ahead" :)

~Paul~

PS Har du kikat på Kirunaslipen och deras tillbehör?
 
Jag slipar mina knivar och andra verktyg på min spyderco.
Visst det krävs lite träning att hålla kniven lodrät när man slipar
med det tog inte många gånger innan jag hade fått in det i händerna.
En ganska kort inlärningsprocess.
Bryne, slipsten eller sandpapper tar lite mer tid att lära sig hur att hålla samma vinkel.
Det sägs att om du lägger 10000 timmar på något så blir du bra på det.
Så antingen lägger man den tiden på att verkligen lära sig att slipa eller
så betalar man någon annan som får göra det åt en då den har lagt sina 10000 timmar
på att lära sig det.
 
Jag slipar mina knivar och andra verktyg på min spyderco.
Visst det krävs lite träning att hålla kniven lodrät när man slipar
med det tog inte många gånger innan jag hade fått in det i händerna.
En ganska kort inlärningsprocess.
Bryne, slipsten eller sandpapper tar lite mer tid att lära sig hur att hålla samma vinkel.
Det sägs att om du lägger 10000 timmar på något så blir du bra på det.
Så antingen lägger man den tiden på att verkligen lära sig att slipa eller
så betalar man någon annan som får göra det åt en då den har lagt sina 10000 timmar
på att lära sig det.
Tog ett tag för mig att slipa på Spyderco Sharpmaker, jag har 4 olika grovheter på "stenarna".
Blir fortfarande inte alltid perfekt. Nackdelen är att det bara finns 2 vinklar att välja på.
Lämnar man bort sina knivar så är det ruggigt dyrt (enligt mig) och förmodligen används då en Tormek?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.