Duger mitt hemmagjorda brynstöd? Jämfört med Spyderco.

Ja, alltså, jag vill gärna köpa en Spyderco Sharpmaster.

Men fär 700 kronor undrar jag över mervärdet jämfört med mitt hemmabygge.

Visst, brynena är längre vilket gör att jag kan dra hela bladet i ett svep, antar jag.

Men annars känns det som funktionen är densamma?

cpic455eb4b996a8b.jpg
 
Jag använder ett Fällkniven DC4 bryne som är runt en decimeter långt och har en träkloss med kanten i femton graders vinkel.

Jag skall utveckla det hela men grundprincipen borde väl vara rätt.
 
Förresten, min fru gav mig en konstig blick när hon hittade mig på toaletten med en stor kniv lutad mot underarmen.

Min förklaring om att det är så här man testar skärpan (genom att raka bort håren på underarmen) vet jag inte hur hon tog.

I kväll vill hon prata om hur jag egentligen mår...
 
Hahaahah, välkommen till de förtappades skara! Man blir genast igenkänd pga avsaknaden av kroppshår på varierande ställen på kroppen.

Min sambo hävdar att jag ser ut som om jag fått rabies :) Det svåraste blir att hitta en bit hud där det fortfarande finns något hår ;).

Din idé är bra. Testa hur det funkar i praktiken!

~Paul~
 
Jag undrar vad skärpenördarnas motsvarighet till ”jag injicerar mellan tårna” är?

Mina erfarenheter hittills är att det är lättare att hålla bladet lodrätt mot ett bryne i 75 grader jämfört med att luta bladet femton grader mot ett horisontellt bryne.

Jag kommer fortsätta utveckla min budgetvariant.
 
mipert; sa:
Mina erfarenheter hittills är att det är lättare att hålla bladet lodrätt mot ett bryne i 75 grader jämfört med att luta bladet femton grader mot ett horisontellt bryne.
Absolut, det är ju därför som Sharpmakern har blivit till.

~Paul~
 
Första bryningen gav superduperresultat, sedan fick jag problem med att ena sidan (vid buken heter det väl?) fick alldeles för liten vinkel.

Det berodde på att jag bytte arbetsvinkel och trodde jag drog kniven i nittio graders vinkel.

Efter att ha förbannat allla uppfinningars moder tog jag fram mitt lilla kameravattenpass och satte mot bladet.
Då jäklar, eggen blev så där jämnt och fint brynt, tuschen nöttes bort lika mycket längs eggen.

Jag använder min lilla konstruktion för att få rätt vinkel vid striglingen också.

Lite skall jag jobba med idén, den är lite för vinglig bland annat.
 
Jag har -på grund av tidspress- skippat tanken på att göra en snygg trävariant som är transportabel till skogs.

Nu ser upplägget ut så här:

Brynet spänns fast med önskad lutning i en Wolfcraft.

Pappbitarna skyddar brynet och sticker upp en bit för att hindra eggen från att slå i.

Vattenpasset anger rätt vinkel på kniven och det hela fungerar ypperligt.

5479849.jpg
 
Det jag själv gör är mycket enklare. Jag tejpar diamantbrynet på Spydercos stavar och får därmed rätt vinkel med en gång. Samma tanke som din manick men du har möjlighet att använda obegränsat antal vinklar, vilket gör det mer flexibelt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.