Duger mitt hemmagjorda brynstöd? Jämfört med Spyderco.

Det går att bryna med viss försiktighet men Wolfcraften skall spännas fast med skruvtving och då kan man ta i för att verkligen skrapa bort metall, bilden togs i köket och visar en arrangerad situation som dock har likheter med en verklig händelse.


I kväll skall jag slippa en av mina gamla sameknivar som legat oanvänd i tjugofem år.
 
I julklapp till mig själv skall jag tillverka en hållare i hårt trä där jag meckat till två urtag för brynet. Ett med vinkeln 15­° och ett med 20°.

Träet skall putsas och göras fint, urtagen är inte svåra men jag vill få det snyggt så jag skall grunna på bästa metoden.

Kommer kännas skönt att plocka fram skinnpåsen med träbit och bryne när man sitter vid sin upp- och nedvända kanot under presenningen och tar hand om sin utrustning, allt inför förvånade (knappast imponerade) ögon från omgivningen.


5487943.jpg
 
mipert; sa:
I julklapp till mig själv skall jag tillverka en hållare i hårt trä där jag meckat till två urtag för brynet. Ett med vinkeln 15­° och ett med 20°.
I princip som en Sharpmaker m a o? Borde inte vara helt svårt, har tänkt i samma banor.

~Paul~
 
mipert; sa:
Jag antar att du har koll på denna tråd, Paul, så lite fräckt undrar jag om dina åsikter om Gerber Gator som jag köpte i förrgår.

http://gerbergear.com/product.php?model=6149

6149.jpg
Beror lite grann på hur mycket du gav för den. Jag köpte min Gerber Gator Drop Point med ATS-34 blad för 250 (??) vill jag minnas.

Din variant tillverkas i 420HC. Kanske inte bland de förnämsta men rätt värmebehandlat så är det väl OK. Bättre är J2 ;)

Själv hade jag valt en Gator med fullflatblad. Men det är en smaksak.

~Paul~
 
CRKT

Hej

Fråga till främst DePaul kanske. Jag har sett på Tradera en version från CRKT som består av ett crikulärt bryne som står rakt upp samt runda hållare för kniven. Två vinklar finns att tillgå, 15 och 22 grader. Man för bara kniven rakt ned längs brynet, eller rakt ned och mot sig samtodigt. Påminner om ett skärpstål som man har i köket men med guide för kniven.
Vad säger expertisen om detta ?

//PW
 
Re: CRKT

perwickström; sa:
Hej

Fråga till främst DePaul kanske. Jag har sett på Tradera en version från CRKT som består av ett crikulärt bryne som står rakt upp samt runda hållare för kniven. Två vinklar finns att tillgå, 15 och 22 grader. Man för bara kniven rakt ned längs brynet, eller rakt ned och mot sig samtodigt. Påminner om ett skärpstål som man har i köket men med guide för kniven.
Vad säger expertisen om detta ?

//PW
Jag antar att du syftar på CRKT Slide Sharp? Ja, det är inget fel på den. Onödigt "finurligt" och något bräckligt. Men funkar gör det. Lite begränsat också pga de givna vinklarna. En Spyderco Sharpmaker kan man alltid tilta för att kunna erhålla varierande vinklar, det kan du inte med denna.

~Paul~
 
Dags att runda av tråden, till dess jag tillverkat mitt trästöd.

Här en närbild av hur ”eggkanten” ser ut efter att ha bearbetats en stund.
Jämnt och fint enligt min mening.

Tyvärr togs bilden på 1/15 sekund (orkade inte rigga bättre) så skärpan är som den är.


5513038.jpg
 
mipert; sa:
Dags att runda av tråden, till dess jag tillverkat mitt trästöd.

Här en närbild av hur ”eggkanten” ser ut efter att ha bearbetats en stund.
Jämnt och fint enligt min mening.

Tyvärr togs bilden på 1/15 sekund (orkade inte rigga bättre) så skärpan är som den är.


5513038.jpg
Imponerande Mikael!!

Hur lång tid tog det på diamantbrynet?

~Paul~
 
Jag har inget svar på den frågan, jag ville testa hur repeterbart resultatet blir så jag brynte några drag, tog isär uppsättningen,väntade länge innan jag riggade igen och drog några drag osv...

Det som gör mig mest nöjd är att spetsen blir så bra, eggen är jämnt vass hela vägen.

Jag har en rigg för läderskärpet också, inget märkvärdigt utan bara en lutad fyrkantstav med läderbälte fastspänt på.

Skall bli kul att köpa två moror och bryna dem med olika vinklar för att jämföra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.